Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Vanlig arbeidstid er 37.5 timer per uke. Arbeidsmiljøloven sier man skal få betalt 40% overtid for det man jobber utover 40 timer per uke. Hva med de 2.5 timene i mellom? Har man krav på vanlig timelønn for disse, selv om man ikke får overtidstillegg? Ellers vil man jo jobbe 2.5t gratis..
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Vanlig arbeidstid etter arbeidsmiljøloven er 40 timer per uke, ikke 37,5. Alt utover det er overtid. Men det er lov å avtale kortere arbeidstid, og i de fleste tariffavtaler er det avtalt at arbeidstid er 37,5 timer, alt utover dette blir da overtid.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Det er vanlig med 37,5 t arbeidsuke i turnusarbeid, og da er det normalt å få overtid for alt du jobber over dette pr uke. Hvis duer usikker kan du høre med lønningskontoret der du jobber, sjefen din eller fagforeningen.
Gjest Gjest_sjanten_* Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Er det ikke sånn at 40 t arbeidsuke, er 37,5 t arbeid, og 2,5 t lunsj? Lunsjen blir man som regel trekt for, så lenge man har anledning til å gjøre hva man vil den halvtimen.
Gjest Ms.GuineaPig Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Jeg jobbet 46 timer forrige uke. Sjefen sier at jeg ikke får overtid fordi det må være x antall timer i måneden. Har han lov til det? Står ikke nevnt overtid/UB-tillegg i kontrakten. Det står i den at jeg er deltid, men ikke stillings-prosent.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Til siste innlegg: Fra Arbeidsmiljøloven: § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Det betyr at du skal ha overtidsbetalt for seks timer ukentlig. Sjefen din prøver å lure deg.
Sofie1 Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Jeg jobbet 46 timer forrige uke. Sjefen sier at jeg ikke får overtid fordi det må være x antall timer i måneden. Har han lov til det? Står ikke nevnt overtid/UB-tillegg i kontrakten. Det står i den at jeg er deltid, men ikke stillings-prosent. Ved arbeid over 40 timer pr uke, eller over 9 timer pr dag skal du ha overtid. For og få UB må du som regel jobbe 52 timer pr mnd, men du får ikke ub og overtid på samme tidspunkt. I kontrakten din skal du ha oppført enten stillingsprosent eller antall timer pr uke.
Gjest Ms.GuineaPig Skrevet 4. desember 2008 #8 Skrevet 4. desember 2008 Prøver sjefen å lure meg? Jeg er uerfaren i arbeidslivet, og vet ikke helt rettighetene mine. Vi er bare unge jenter på jobb, med unntak av noen få heltidsansatte. Hva skal jeg si nå? Vil nødig begynne å diskutere, jeg er nyansatt. Hjelp! :-)
Lilleba Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Vel, valget er ditt. 1. Ikke si noe og la sjefen ture fram som han vil. (Veldig vanlig i enkelte bransjer og spesielt der det er unge, uvitende og uerfarne arbeidstakere.) Du jobber deg helseløs og sjefen håver inn profitt av din innsats. 2. Eller ta fram Arbeidsmiljøloven (AML) og kreve din rett. Du er jo ikke lenger uvitende! "Å kreve din rett" betyr ikke nødvendigvis at du skal slå i bordet og bli høylydt eller noe slikt. Nei da, bare si i en hyggelig tone til ham at jeg tror du tar feil ang. det du sa om overtid for se her hva X (min mor/far, venninne e.l) viste meg i går. Jeg har krav på sånn og sånn. Og så viser du ham hva som står i loven. Det er faktisk ikke sikkert at han vet det! Det er utrolig mye uvitenhet ute og går blant arbeidsgivere! Da vil han ha valget mellom å betale deg den overtiden du alt har tatt (og etter AML må det være minst 40 % overtidstillegg) eller han vil prøve å tilby deg avspasering. Husk da at avspasering skal foregå time mot time, mens overtidstillegget skal utbetales (Står også i AML) Og du skal ha vanlig lønn de dagene du avspaserer. Du behøver ikke gå med på avspasering, for arbeidsgiver kan ikke pålegge deg det, bare avtale, dvs. at du må være enig. (Står også i AML) Men kanskje lurt, for ditt forhold til sjefen, at du går med på, iallfall litt avspasering, med mindre du synes det er kjempefint å få fri mot betaling, da er jo saken grei. Lykke til!!
Nolia Skrevet 4. desember 2008 #10 Skrevet 4. desember 2008 Prøver sjefen å lure meg? Jeg er uerfaren i arbeidslivet, og vet ikke helt rettighetene mine. Vi er bare unge jenter på jobb, med unntak av noen få heltidsansatte. Hva skal jeg si nå? Vil nødig begynne å diskutere, jeg er nyansatt. Hjelp! :-) Det er litt annerledes om du jobber turnus - jeg gjør foreksempel det - og det høres nesten ut som du gjør det også. Jeg har 66,6% stilling i snitt, men jeg jobber ikke 66,6 % hver uke, men fordelt på en mnd. Det samme gjaldt når jeg jobbet 100% stilling, da kunne jeg fks jobbe 45,75 timer en uke, mens en annen uke bare 31 (ved turnus arbeid er 100% stilling 35,5 t arbeidsuke). Dette gjelder fast turnus (ikke ekstravakter). For ekstravakter gjelder det fra uke til uke. Jeg fks, som har 66,6 % stilling (noe som tilsvarer 23,6 t av 35,5 timers uke) kan altså jobbe 11,9 ekstravakttimer før det overstiger ordinær arbeidstid (selvom jeg på turnusen ikke har noen vakter den aktuelle uken). Du må nesten finne ut hvor stor stillingsprosent du har, så du kan regne ut hvor mange ekstravakter du kan ta før det blir overtid. (På mitt arbeidssted er vi også pliktig til å informere om før vi takker ja til en evt ekstravakt om det blir overtid, slik at en evt kan få noen andre til å ta vakten om det er mulig). Skjønte du forklaringen min?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå