Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte å bruke zovirac på fredag, hadde da allerede hatt sterk grad av munnsår i to uker. Det jeg nå legger merke til er at huden/skorpen faller av når jeg smører på ny zovirac. Burde jeg heller la hudrestene falle av seg selv og avslutte behandlingen med zovirac? Hilsen en som har fått munnsår for første gang :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du har hatt munnsåret i to uker før du begynner å bruke Zovirax eller andre antivirale, vil den ha svært liten/ingen effekt. Bruken av slike salver må settes igang så fort man kjenner tegn til et utbrudd, og vil da ofte hindre at det dannes et sår.

Når det først ER et sår der, er det igrunn ikke noe stort poeng å bruke Zovirax lenger...

Endret av Bokormen
Skrevet

Nå er det sånn at jeg har hatt munnsår på ca 4-5 steder i løpet av disse to ukene. Og jeg har i utgangspunktet bare smurt på zovirac der det tørre/flassede huden holder på eller er ramlet av, eller der hvor jeg har røde områder. Har hatt stor bedring ved bruk av zovirac de tre dagene jeg har brukt den og munnsårområdene blir tørre og flasser av, men skulle ønske jeg hadde fått resepten mye tidligere, det hadde spart meg for mye smerte, stress etc. Men jeg kan ikke si at jeg ble mer klok av svaret som kom her. Når jeg tidligere i denne prosessen har fått sår (før zovirac) ble de store, stive og sprakk når jeg beveget munnen, f.eks spiste. Jeg ble ikke bedre i huden etter at skorpene datt av og var fremdeles rød, derfor begynte jeg med zovirac. Det har hatt stor effekt, men hvorfor skal jeg egentlig ikke fortsette å smøre på når det er sår?

Når kan man forresten kysse sin kjøre igjen etter et utbrudd?

Skrevet

Zovirax hindrer at viruset får utvikle seg normalt ved et utbrudd og kan dermed hindre at et utbrudd utvikler seg til sår. Når du først har FÅTT såret, vil det ha svært liten effekt på viruset, annet enn at sårene kanskje kan gro en smule raskere (snakker ikke om stor forskjell her altså).

Det kan godt hende det virker noe smertelindrene å smøre sårene, og om du stadig får nye blemmer vil det nok hindre at du får fler underveis, men desverre vil det som sagt ikke gjøre så mye direkte for sårene.

Nå sa vel du at det er første gangen at du har fått herpesutbrudd, og primærherpesen vil være mye mer aggressiv enn senere utbrudd, så da kan det godt hende at du som sagt over her har effekt av å hindre utbruddet i å bli verre, så da ville jeg forsøkt å smøre med Zovirax til du ikke merker mer utbrudd.

Husk iallefall på å smøre med en q-tips eller nyvaskede hender, så du unngår sekundærinfeksjon i sårene med bakterier fra fingre.

Skrevet

Kan jo sitere litt fra Felleskatalogen:

Kremen påsmøres hver 4. time i den våkne delen av døgnet, dvs. 5 ganger daglig. Behandling bør vare i 5 dager. Dersom såret ikke er tilhelet, kan behandlingen utvides til 10 dager. Kremen påsmøres lesjonene eller lesjoner under utvikling så tidlig som mulig, fortrinnsvis under prodrom- eller erytemstadiene, men kan også startes under papel- eller blærestadiene

Dvs smøres på FØR blemmer eller mens man har blemmer og i 5 (evt 10) dager.

Men dette gjelder hovedsakelig for sekundærutbrudd.

Om du har primærutbrudd må du følge råd gitt fra legen.

Skrevet

Takk for svar :) Kan som sagt ikke så mye om munnsår og trudde det hele skulle gå over i løpet av seg selv etter et par dager i starten... Men men, satser på at jeg får mitt første kyss på lang stund i morgen av min kjære :fnise:

• 2 uker senere...
Skrevet
Takk for svar :) Kan som sagt ikke så mye om munnsår og trudde det hele skulle gå over i løpet av seg selv etter et par dager i starten... Men men, satser på at jeg får mitt første kyss på lang stund i morgen av min kjære :fnise:

Har lang erfaring med dette, får no aciclovirtabletter (verkestoffet som er er i zovirax) som eg tar kvar fjerde time. Dette avdi eg er musiker og speler blåseinstrument - viruset sprer seg med munnstykket og sprer seg til heile leppene og til og med haka. Kjempesexy.

I alle fall, det hjelper godt med Zovirax-krem sjølv om du ikkje kjem i gong med gong. Men det er det aller beste! Kjøp på ferie, det er reseptfritt overalt untatt Noreg, og ha i kjøleskapet. Eller få ekstraresept hjå legen som ligg på apoteket og ta ut med ein gong du treng. Ikkje bry deg om kor ofte du bruker, berre smør på i tide og utide. Zovirax er nemleg og smertelindrande.

Eg har aldri i mine noko over 30 år smitta nokon, og eg har aldri latt vere å kysse. Og dette har eg hatt eit par gonger i året - sidan eg gjekk på skulen. Oralsex har eg avstått frå dog - just in case :-)

Lukke til, smør på og plutseleg ein dag så er det vekke - eg lovar

Skrevet (endret)

Et tips bare: Jeg hadde for to år siden utbrudd hele tiden, gikk konstant med sår i mer eller mindre grad i over ett år. Størrelsen varierte fra å dekke fra munnvik. over overleppen, til midt oppunder nesen til å være en flekk på ca 5 mm. Men den vesset uansett. Jeg brukte Zovirax og etter hvert følte jeg at såret bare ble forverret av salven at det blusset opp igjen. Det svei nå jævlig for å si det slik. Uansett det som reddet meg har vært Bruilledin(usikker på stavemåte). Det er en sårkrem. Da erfarte jeg at såret hold seg mykt slik at det ikke sprakk så lett og etter 3-4 dager falt skorpen av og under hadde såret blitt mye mindre. og så en ny runde til skorpen falt av og til slutt var det en pitteliten rød prikk igjen. Og den er det eneste arret jeg fikk. Salven er også litt bedøvende, tror jeg, det sluttet no å svi hele tiden.

Legger til:: jeg har nå ikke hatt ett eneste utbrudd på snart 2 år. Det har bare klødd og da har jeg brukt bruilledin når jeg legger meg og så er jeg fin igjen om morgenen:)

Endret av Jane F.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...