Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 hei! jeg lurer egentlig litt på disse begrepene bevisstløs og slikt jeg... kan en person som ikke puster ha puls? og en som har puls kan han ha puls? når er det en starter hjerte lunge redning og når legges de i sideleie??
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Puster du slår hjertet, men hjertet kan slå uten at du puster. Men pulsen kan være så svak at den ikke merkes. Ingen pust: Hjertelungeredning Ingen puls: Se det litt an, men er du i tvil, begynn Stabilt sideleie: Ingen fare med det, det kan du egentlig ligge alle i, med mindre det er reell fare for rygg og nakkeskader. Dritings kamerater osv er det like greit å bare vippe over på siden i påvente av at de eten kvikner til, eller må sendes på pumping.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 jeg syns det var litt vanskelig å forstå.... Altså, ingen pust--->hjerte lunge redning. Men hva om personene har puls da? og hvis personen har pust men ikke puls...what to do??? tenker at jeg må forbrede meg til eventuellle trafikk ulykker...
kevlar Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 (endret) Man kan ha puls selv om man ikke puster, fram til personen evt. dør av oksygenmangel. I det tilfellet vil man umiddelbart åpne luftveiene til personen, først bør man sjekke svelget for fremmedlegemer, deretter bøye hodet forsiktig bakover og trekke haken fram for å åpne luftveiene. Hvis ikke dette hjelper begynner man å gi munn-til-munn. Når man er visst om at personen har puls og pust, kan h*n legges i stabilt sideleie. Hjertekompresjoner skal kun gjøres dersom personen ikke har puls, da man ved korrekt hjertekompresjon skal knekke et par ribbein på personen. Oppsøk gjerne Norsk luftambulanse eller Røde kors for utfyllende informasjon om teknikkene. Forøvrig, hvis du tenker dette i forhold til å bli sjåfør, tror jeg dette trafikale grunnkurset som er lagt inn som obligatorisk førerundervisning inkluderer førstehjelpskurs. Endret 22. juni 2008 av kevlar
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 jeg syns det var litt vanskelig å forstå.... Altså, ingen pust--->hjerte lunge redning. Men hva om personene har puls da? og hvis personen har pust men ikke puls...what to do??? tenker at jeg må forbrede meg til eventuellle trafikk ulykker... Kunstig åndedrett. Du behøver kun støtte opp det som ikke tikker av seg selv. Går hjertet, fokuser på lungene. Bor du i en by? Kan godt være du kan finne et røde kors kurs eller liknede for å få litt drilling på det
La Luna Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Da jeg tok førstehjelpskurs sist, sa de at de hadde gått bort fra å sjekke etter puls, man skal bare sjekke etter om personen puster, gjør den ikke det skal man begynne hjerte-lunge-redning med det samme.
kevlar Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Jeg ville ihvertfall vegret meg for å knekke ribbeina og muligens gjøre indre skader på en person som allerede har sterk puls. Ved manglende eller svak puls hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger, men hvorfor fikse det som allerede fungerer?
La Luna Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Jeg ville ihvertfall vegret meg for å knekke ribbeina og muligens gjøre indre skader på en person som allerede har sterk puls. Ved manglende eller svak puls hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger, men hvorfor fikse det som allerede fungerer? Poenget er at det å kjenne etter puls er såpass usikkert, at de fraråder folk å gjøre det. Du kan lese om det her.
FruLuna Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Her råder det tydeligvis store misforståelser... Altså: Man sjekker Bevissthet - Luftveier - Åndedrett (pust) (Huskeregel BLÅ). Pust sjekkes i 10 sek. Puster personen NORMALT, venter man ett minutt, sjekker pust på nytt og legger så i sideleie hvis vedkommede fortsatt puster. Hvis personen ikke puster NORMALT (eller ikke puster i det hele tatt), begynner man med hjerte-lungeredning. Man sjekker ikke puls, fordi dette kan være vanskelig å finne, og man kaster bort dyrebare sekunder på å gjøre det. Det vil uansett ikke gå lang tid før hjertet stopper hos en person som ikke puster uansett om hjertet egentlig slår, så man gjør ikke noen større skade hvis man begynner med hjertekompresjoner på et hjerte som slår. Alternativet er at det stopper! Man gjør 30 kompresjoner med hendene plassert midt på brystet, og deretter 2 innblåsninger. Det viktigste er å få kompresjonene så gode som mulig. Vil sterkt anbefale alle å gå på et kurs og få trening i dette! Det handler om en mulighet til å redde et liv, og hvis dere kommer opp i en slik situasjon, er det statistisk størst sannsynlighet for at det er en i deres egen familie.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 jeg syns det var litt vanskelig å forstå.... Altså, ingen pust--->hjerte lunge redning. Men hva om personene har puls da? og hvis personen har pust men ikke puls...what to do??? tenker at jeg må forbrede meg til eventuellle trafikk ulykker... En person kan ikke puste uten å ha puls. Hallo liksom! Puls betyr jo at hjertet slår, og hvordan kan man puste uten at hjertet slår og frakter oksygenet rundt??
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 22. juni 2008 #11 Skrevet 22. juni 2008 Råder alle til å melde seg på et kurs i førstehjelp, arrangeres av Norsk Luftambulanse, Røde Kors og Norsk Folkehjelp. Ta kontakt med dem der du bor. Et kurs varer i fem-seks timer, og da lærer man der mest nødvendige innen førstehjelp. Det er mange misforståelser og feil i svarerne som har kommet her. Dette er hva du gjør om du kommer over en person som ser ut til å trenger hjelp. Dersom vedkommende ikke er våken, rister du i ham, klapser litt på kinnet og roper til ham. Våkner vedkommende av dette er det ikke umiddelbar fare for livet, men han (eller hun, sier han for enkelhets skyld) kan trenger medisinsk hjelp, og da må du enten få vedkommende i en taxi til legevakten eller ringe 113 etter ambulanse. 113 kan du ringe uansett dersom du ikke helt vet hva du skal gjøre, så hjelper de deg via telefon. Hvis personene ikke våkner, gi du fri luftvei og sjekker pusten. Dette gjøres ved å legge en hånd på pannen og en under hodet til pasienten, og bøye hodet bakover. Deretter åpner du munnen (mens den ene hånden fremdeles ligger på pannen), sjekker om det er fremmedlegemer i munnhulen, og legger øret nedtil pasientens munn for å høre om han puster. Da kan du samtidig se om brystkassen beveger seg. Du lytter etter pust i 10 sekunder. Dersom personen puster: fortsett og lytt etter pust i ett minutt. (ikke sjekk etter ett minutt som LaLuna skrev, lytt hele tiden) Dette for å være sikker på at personen fremdels puster, og at han puster jevnt og ubesværet. Hold hele tiden fri luftvei. Etter ett minutt legger du ham over i sideleie, pass på å sjekke at han fremdeles puster etter å ha blitt lagt i sideleie. Så ringer du 113 etter hjelp, evt får andre rundt deg til å ringe etter hjelp. Dersom personen ikke puster: Rop på hjelp om du er alene, ring 113!! Så må du starte hjertelungeredning. Ikke tenk på pulsen, det at pasienten ikke puster, (eller ikke puster normalt) er det som skal til for å starte HLR. Begynn med 30 kompresjoner midt mellom brystvortene. Trykk ned 4-5 cm med strake armer. Deretter tar du to rolige innblåsninger til brystkassen hever seg. Tidsmessig skal 30 kompresjoner ta ca 17-19 sek, og innblåsningene ca 1 sek hver. Blåser du for hardt er det fare for at pasienten kaster opp. Fortsett med HLR helt til ambulansen kommer, husk å få hjelp av andre som står rundt. Legfolk skal ikke bruke puls i vurderingen av bevisstløse pasienter, fordi den kan være vanskelig å finne, og spesielt i en stresset situasjon. Dessuten kan tolkningen av pulsen bli helt feil, slik tidligere innlegg i denne tråden beviser. En bevisstløs pas som ikke puster skal ha HLR! Pas kan ha puls uten pust, men det varer ikke lenge, så start gjennopplivning Pas kan ikke puste uten å ha puls. (ergo blir det første svaret i tråden heeelt feil) Så til en del misoppfatninger i tidliger innleggg: Alle bevisstløse pasienter skal i sideleie, selv om det er fare for nakke/ryggskader. Det er den eneste måten å sikre luftveiene på, og dersom man slutter å puste og dør av det, hjelper det lite at ryggen er hel. Kevlar skriver at korrekt utført brystkompresjon skal knekke ribbein, dette er feil! Noe ganger knekkes ribbein under brystkompresjoner, men det kommer veldig ann på pasienten. En gamme beinskjør dame vil lettere ende opp med et ellet fem knekte ribbein, enn en ung person som har mer fleksibilitet i bein og brusk i brystkassen. Om man derimot knekker et ribbein er det bare å fortsette med kompresjonene. Men det er ingen garanti for at kompresjonene blir riktige. Kevlar skriver også at han ikke ville startet kompresjoner så lenge personen har puls. Beklager, men dette er altså helt feil i henhold til standarden satt av Norsk Resusitasjonsråd og Europeisk resusitasjonsråd. Legfolk skal ikke vurdere puls, kun pust. Ingen pust = hjerte-lungeredning. Sorry hvis du syns jeg stresser litt på dette, men folk dør hver dag fordi den typen feilinformasjon overlever. Det å få til hjertelungeredning skikkelig krever trening og rettledning, og derfor bør alle melde seg på kurs. Som regel er kursene gratis dersom du er eller blir medlem av organinsasjonen. Her kan du lese mer om hva et slikt kurs inneholder, og hvor det arrangeres. Det er vel vedt investeringen, både i egen og andres helse.
Saeria Skrevet 22. juni 2008 #12 Skrevet 22. juni 2008 Da jeg tok førstehjelpskurs sist, sa de at de hadde gått bort fra å sjekke etter puls, man skal bare sjekke etter om personen puster, gjør den ikke det skal man begynne hjerte-lunge-redning med det samme. Stemmer det. Tok selv kurs nå i mai.
La Luna Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Dersom personen puster: fortsett og lytt etter pust i ett minutt. (ikke sjekk etter ett minutt som LaLuna skrev, lytt hele tiden) Hm, når skrev jeg det? :klø:
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Beklager, blandet deg med FruLuna. Nickene var så like at det gikk litt i surr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå