Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest jusstudent
Skrevet

Hei, jeg er jusstudent som skal begynne på 4 avdeling. Jeg er "voksen" 35 år og jobber fulltid ved siden av studiet. Jeg har på de 3 første avdelingene et rent D snitt.

Hvordan er det når man studerer andre fag - er man så å si tjangseløs om man har så dårlige karakter som meg? Jeg føler at jeg er sterk på det faglige, men sliter med oppgaveskrivingen - som er eneste eksamensformen vi har. Jeg har prøvd å få tak i privatlærer siden jeg ikke kan følge kursundervisning på dagtid, men har ikke funnet noen...

Jeg lurer nå på om jeg skal prøve å ta opp siste eksamen, men føler at det vil forsinke meg. Samtidig er jeg redd for at jeg vil skjemmes over vitnemålet mitt når jeg skal ut å søke jobber.

Er det noen som har lignende erfaringer eller synspunkter??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenenr en jurist, har hadde et C- og D- snitt da han var ferdig med jusstudiene. Han jobber i dag i en bedrift. Jeg tror nok at alle får jobber til slutt. Mye går på kjennskap og personlig kjemi også. Om du tar en kikk rundt deg på folk i høye posisjoner ser du at ikke alle alle er flinke eller kvalifisert: mange sitter der fordi de var på riktig sted til riktig tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei jusstudent!

Jeg skal begynne på jusstudiet nå(Treider), å har vært litt skeptisk på hvor hardt dette er. Jeg hadde ikke tenkt å jobbe ved siden av nettopp fordi jeg trodde det var så hardt.

Når du sier du har jobbet fulltid ved siden av så må jeg bare ta av meg hatten for at du har klart eksamenene, det er jo veldig bra!

Nå vet ikke jeg hvor vanskelig det er å få jobb etterpå, men jeg vil tro at med det du har utfør (les full jobb ved siden av!) så kan jeg ikke forstå at du skal ha problemer med å få jobb.

Jeg ønsker deg lykke til!

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Gjest Advokatfullmektig
Skrevet

Som det sies over her så er nok toget ditt kjørt allerede når det gjelder f.eks. advokat- og dommerfullmektig, konsernjurist hos se store firmaene etc. Juristbransjen er generelt ekstremt konservativ, med et knallhardt (og gammeldags) syn på karakterer og dere betydning.

Like fullt er nå engang dette realitetene, og ønsker man jobb i denne bransjen må man forholde seg til dem. At du har jobbet fulltid ved siden av, og mulings har arbeidserfaring fra før siden du er eldre enn gjennomsnittsstudenten, tror jeg arbeidsgiverne bryr seg fint lite om.

Jeg kjenner et par stykker med så dårlig endelig snitt som deg på vitnemålet(D), og begge disse søkte på alt som fantes av juriststillinger på det sentrale østland etter endt utdannelse (studerte i Oslo). De søkte nok nærmere 100 stillinger hver. Dette var for 1-2 år siden, altså i meget godt arbeidsmarked. Én av dem fikk til slutt napp på en kommunal stilling i en av de mindre kommunene her, en annen måtte flytte til et lite sted på en annen kant av landet, der han var eneste søker til stillingen (og de måtte ha noen). Det er altså ikke så enkelt som man kanskje skulle tro, selv om man er villig til å stå over toppstillingene.

Men ettersom du fremdeles bare er ferdig med 3. avdeling ville jeg gjort en knallinnsats nå: Står karakterene fra hele studiet på vitnemålet nå? (Tidligere, i alle fall i Oslo, stod ikke de to første årene på vitnemålet.) I så fall ville jeg lagt sjela mi i arbeidet fra nå, og fått bra karakterer de to (?) siste årene. Dersom ikke alt står på vitnemålet vil du i så fall kunne få opp snittet en del, selv om en D der uansett ikke ser pen ut. Jeg kjenner en del jurister som gikk ut med C i snitt, og de har hatt det lettere enn de to jeg har beskrevet over. De får heller ikke toppjobbene, men har stort sett kunnet få greie stillinger i forvaltningen el.l., og har kanskje så mulighet til å jobbe seg oppover internt.

Lykke til!

Skrevet
Hei, jeg er jusstudent som skal begynne på 4 avdeling. Jeg er "voksen" 35 år og jobber fulltid ved siden av studiet. Jeg har på de 3 første avdelingene et rent D snitt.

Hvordan er det når man studerer andre fag - er man så å si tjangseløs om man har så dårlige karakter som meg? Jeg føler at jeg er sterk på det faglige, men sliter med oppgaveskrivingen - som er eneste eksamensformen vi har. Jeg har prøvd å få tak i privatlærer siden jeg ikke kan følge kursundervisning på dagtid, men har ikke funnet noen...

Jeg lurer nå på om jeg skal prøve å ta opp siste eksamen, men føler at det vil forsinke meg. Samtidig er jeg redd for at jeg vil skjemmes over vitnemålet mitt når jeg skal ut å søke jobber.

Er det noen som har lignende erfaringer eller synspunkter??

Realiteten på arbeidsmarkedet for jurister er nok mye som nevnt av Advokatfullmektig over her ja. Men ikke gi opp - du har jo også to (?) år igjen av studiet enda. Dersom du absolutt må jobbe fulltid på dagtid, og ikke har anledning til å følge kurs, ville jeg gjort som du sier; skaffet meg en privatlærer. Enten en kursleder eller en annen dyktig jurist. Hvor har du prøvd å skaffe dette? Har du spurt noen spesielle? Det er mulig jeg kan gi deg noen tips der, send meg gjerne en PM om du vil.

Gjest Gjest_student_*
Skrevet
Dersom du sliter med oppgaveskriving antar jeg at du har ekstra fokus på dette? Boken til Morten Walløe Tvedt, "Hvordan skrive jus til eksamen", kan kanskje være til hjelp?

Ellers tror jeg ikke du skal ta D'ene dine alt for tungt så lenge du har jobbet fulltid ved siden av hele veien. Sikter du imidlertid inn mot advokatfullmektigstillinger og den slags etter endt studie, da har nok toget alt kjørt - uansett om du tar opp 3. avd eller ikke.

Du må huske at de aller fleste som går ut fra studiet ikke har toppkarakterer, men man får det inntrykket i og med all fokusen på karakterene.

Om du skal ta opp 3 avd eller ikke kommer utelukkende an på ambisjonene dine. Er du fornøyd med en jobb i forvaltningen hadde jeg ikke giddet å bruke ekstra tid på det :)

Alle får en jobb. Men desto dårligere karakterer, desto vanskeligere kan det være å få en jobb der man får praktisert jus.

Kontakter er som du sier særdeles viktig. Har du gode kontakter åpner det seg noe andre muligheter.

Juristforbundets kandidatundersøkelse for studenter som var ferdig vår 07 viste at 9 av 10 hadde relevant jobb et halvår etter siste eksamen var avlagt. Med andre ord er det ikke så ille som man kan få inntrykk av underveis i studiet :)

Tusen takk for svar alle sammen!!! Jeg tror nok at jeg går videre, og heller konsentrer meg om å få plass oppgaveskrivingen. Angående jobb, så har jeg jo jobb i forvaltningen pr i dag - så da er det bare et spørsmål om å få de mer juridiske oppgavene etterhvert:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Man får mer mere interessante jobber som ikke- jurist i forvaltningen. Da får man bli med på både lovutredninger, holde foredrag om juridiske emner m.m.!! Som jurist blir man derimot satt til å drive regnskap........................og alt annet man ikke har kompetanse til. Og nåde den som antyder at man er jurist. Og her snakker jeg om jurister med laud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...