Gå til innhold

Spesialtegnet hus


Gjest drømmeren

Anbefalte innlegg

Gjest drømmeren

Vi har sett oss ut drømmetomta som vi ønsker å kjøpe (et stykke fram i tid), og vi har lyst til å få en arkitekt til å tegne et hus akkurat slik vi vil ha det. Jeg vet vi må betale langt mer for dette enn for å kjøpe eller bygge et "vanlig" hus, men dette er vi innstilt på å spare penger til.

Er det noen som vet omtrent hvor mye vi må se for oss at dette vil koste? Jeg vet det er avhengig av så mye, men skulle gjerne hatt en liten pekepinn. Vi ser for oss et stort hus på ca 200 m2. Byggematerialene skal hovedsaklig være tre og stein.

Hvor henvender man seg for å finne arkitekt? Hvordan finner vi ut hvem som er best kvalitetsmessig? Og prismessig?

Vi tar imot alle gode tips. Det er mye forberedelser og tankevirksomhet som skal til før vi kommer så langt som til å gjøre avtale med en arkitekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dette er jo egentlig et helt umulig spørsmål ;) Men jeg kan jo si litt om oss selv og et annet par jeg kjenner....

Vi kjøpte ei billig tomt, kommunal til kostpris. Tok utgangspunkt i et kataloghus som vi strakk ut i lengden og satte på et loft i tillegg til en del ande modifikasjoner. Vi har gjort veldig mye selv. ( alt innvendig, og har elektriker, rørlegger og snekker innad i familien som har hjulpet oss masse med ansvar osv osv )

Vi kommer totalt på oppunder 3 mill.....

Et vennepar av oss kjøpte tomt til 650 000. Har arkitekt som har tegnet huset. Det kom vel på ca 50 000 tror jeg. De skal ikke gjøre annet selv enn grunnmuren og mener de kommer på ca 4 mill....

Jeg tror de kommer på enda litt mer enn det pga mye endringer underveis, kanskje 4.5mill..... Men det er bare synsing fra min side da.

Dette gir deg kanskje en liten pekepinn da i alle fall..

Det som er verdt å tenke på er at man kan finne et kataloghus som man liker fasongen på og forandre så mye man vil på det og ikke komme i nærheten av 50 000 i utgifter på det.

Det er verdt å bestille katalogene i alle fall.

Jeg tror vi kikket i over 20 kataloger opptil flere ganger jeg. Og det huset vi endte opp med ofret vi ikke en take i den sammenheng før vi tilfeldigvis kom borti noen som hadde bygd dette huset og anbefalte oss å komme og kikke. Dette gjorde at vi valgte det huset som utgangspunlt :D

Lykke til på en spennede ferd!!!

Og du.... Totalprisen kommer også veldig an på hvordan tomta di er. Om det må sprenges en del og flyttes rundt på masse så er dette veldig dyrt. Om den er falt og dere skal støpe plate på mark er dette vesentlig billigere. Så som du ser er det veldig mange variabler som spiller inn her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...