Gå til innhold

Graviditet etter roaccutan

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest at det er litt forskjellig beskjeder å få av hudlegene ang dette temaet. Min hudlege sa jeg måtte vente ett år fra jeg startet kuren til jeg ble gravid. Dvs. at selv om jeg avslutter kuren min i august, må jeg vente helt til mars før jeg kan prøve å bli gravid. Ser også at noen har fått beskjed å vente med prøvingen til fem uker etter at de avsluttet kuren sin. Hva er egentlig rett og er bare min hudlege ekstra forsiktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minimum en måned. Det er også kriteriet for å gi blod i blodbanken etter endt kur, så da må nesten stoffer som kan skade fostre være borte.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde valgt det mest forsiktige alternativet, i og med at det kan bli ganske groteskt dersom det blir et roccutan-barn

Skrevet

En måned er faktisk ok. Ellers hadde IKKE blodbanken tatt i mot og distribuert blod fra de som har hatt kuren så tidlig. Kunnskapen om roaccutan har blitt bedre og det inkluderer hvor lenge isotretinoinet blir i kroppen. Men om en vil kan en gjerne vente en syklus ekstra.

Gjest Gjest_LexiCat_*
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å vente minst 6 måneder etter avsluttet kur. Men det var i 2003, så det kan jo hende det er nyere forskning som gjelder nå. Ville i hvert fall ikke tatt noen sjanser...

Skrevet (endret)

Det samme gjelder blodbanken. De gir blod til gravide kvinner, og vil ikke risikere å gi blod med roaccutan i til disse. Vil en legge inn en sikkerhetsmargin på en ekstra syklus, så må en gjerne gjøre det. Men det anses ikke som nødvendig hvis en har vært av Roaccutan i 1 måned.

Det står også i pakningsvedlegget at prevensjon skal brukes under hele kuren og en måned etter. Man skal også bruke prevensjon en måned før oppstart.

Men, ja, jeg skjønner jo at folk er skeptiske.

Endret av Saeria
Skrevet

Takk for svar! Det virker jo da som at en mnd er nok, men jeg synes det virker litt skummelt likevel. Roaccutan er ikke noe å tulle med ;) Ja ja, greit å vite at vi kan lage et kjærlighetsbarn på bryllupsnatten i september, hvis det er det vi ønsker ;) Men er nok mentalt innstilt på å bynne prøvingen neste vår og få et 2010 barn, har jo lagt disse planene etter at jeg fikk beskjeden om å vente av hudlegen i mars.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...