Atmi Skrevet 9. juli 2003 #161 Del Skrevet 9. juli 2003 dem jeg menr det stanpunktet som atmi hadde først som hun har gått vekk fra var ordtlig man må og luke ut feil hilsen Ikke uttal deg om mine standpunkt. Jeg har ALDRI gitt inntrykk av at jeg ønsker noe skal ut i media!! ALDRI!! Jeg blir så vanvittig lei av dette her. Du kan diskutere denne saken til du blir grønn for min del, men slutt å henvis til mitt navn hele tiden. Jeg har bedt deg om det om og om igjen. Faktisk er barnevern noe jeg brenner for over det meste andre - kan du være så snill å respektere mine ønsker og ikke tillegge meg meninger eller skrive egne setninger inn i mine innlegg som du har klippet og limt??!! Eller forstår du ikke hva jeg sier???!"!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 15. juli 2003 #162 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å lese innleggene dine, men jeg skal forsøke å svare deg likevel. Jfr. Forvaltningslovens § 13a, 1. ledd. kan opplysninger ganske riktig offentliggjøres for andre i den utstrekning de som har krav på taushet samtykker. (Hensikten med mitt første innlegg var å poengtere at BV faktisk er underlagt taushetsplikt etter loven). Nå er det imidlertid slik at en barnevernssak ikke handler kun om en mor og/eller en far, men i første rekke om et barn som også har krav på taushet. Jeg ville ha vært enig med deg dersom det var slik at man ikke hadde innsynsrett i egen sak eller kunne få frigjort dokumentene i forbindelse med f.eks. en rettsak. Slik er det imidlertid ikke og jeg tror ikke noen, hverken barn eller voksne, har godt av å få smurt livet sitt ut over forsidene i Akersgata. Et medieoppslag kan stigmatisere et barn for livet og komme i tillegg til en allerede vanskelig oppvekst. Jeg ville bli svært overrasket dersom det ikke forekommer saksbehandlingsfeil i BV, men siden det i disse sakene i første rekke handler om små mennesker som ikke selv kan bestemme over sitt eget liv, synes jeg ikke disse sakene har noe i media å gjøre. Klagemulighetene er absolutt til stede og slike saker bør, etter mitt syn, behandles i andre fora. Personlig tror jeg heller ikke at et barn blir tatt fra foreldrene med makt dersom alt er som det skal i hjemmet. Jeg benytter også anledningen til å gjenta meg selv: Jeg tror at ofte er slike foreldre vi ser i media. Nå tror jeg at jeg også må si at jeg har sagt mitt i denne saken... hei jeg er enig mend deg skjenerelt, men jeg mener at nor en sak er blitt i media er det bedre at de svarer på det jeg tror det skal mye til at barna merkes av det de blir jo flyttet ut uansett, foreldrene kan jo også offentligjøre de papirene de vil og da hjelper jo ikke taushetsplikten så mye da er det bedre at det kommer fra barnevernetog at de rydder opp, opplysningene er jo først om forledrene og det er de som ha rkrav på taushet opplysninger om barnet kan en ikke gå ut med det sier seg jo selv hilsen hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 15. juli 2003 #163 Del Skrevet 15. juli 2003 Ikke uttal deg om mine standpunkt. Jeg har ALDRI gitt inntrykk av at jeg ønsker noe skal ut i media!! ALDRI!! Jeg blir så vanvittig lei av dette her. Du kan diskutere denne saken til du blir grønn for min del, men slutt å henvis til mitt navn hele tiden. Jeg har bedt deg om det om og om igjen. Faktisk er barnevern noe jeg brenner for over det meste andre - kan du være så snill å respektere mine ønsker og ikke tillegge meg meninger eller skrive egne setninger inn i mine innlegg som du har klippet og limt??!! Eller forstår du ikke hva jeg sier???!"!!!!!! hei du sa at du til nylig hadde ment at barneverenet burde g¨å ut oftere med oplysninger noe som er en bedre holdning en det du har nå det var det jeg gikk ut på hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 15. juli 2003 #164 Del Skrevet 15. juli 2003 Vet ikke om vi skal diskutere holdninger Tule. For jeg har ikke ord på hva jeg mener om din - eller egentlig tror jeg ikek det er holdning, jeg tror faktisk det er mangel på forståelse. Jeg tror ikke du er rett person til å diskutere holdninger, for jeg tror faktisk ikke du har et objektivt syn på dette her, derfor gjentar du det samme om og om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 15. juli 2003 #165 Del Skrevet 15. juli 2003 Begynner og bli litt lei av denne diskusjonen jeg..det er da det samme som går igjen hele tiden.Det virke på meg som du Tule ikke forstår hva vi mener og hva som er FAKTA. Mitt siste ord i denne diskusjonen. koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. juli 2003 #166 Del Skrevet 15. juli 2003 jeg tror det skal mye til at barna merkes av det de blir jo flyttet ut uansett Tror du virkelig at et barn ikke merkes av å få sin skjebne smurt ut over avisforsidene? Hva med samfunnet rundt? Skole/barnehage? Hva med om 10 - 20 år? "Bygdedyret" og dets artsfrender har hukommelse som kan gjøre en elefant grønn av misunnelse. foreldrene kan jo også offentligjøre de papirene de vil opplysninger om barnet kan en ikke gå ut med det sier seg jo selv Dette vil jeg karakterisere som en selvmotsigelse. Papirene i en BV-sak vil nødvendigvis også inneholde opplysninger om barnet og hvem kan avgjøre hvor skillet går mellom foreldre og barn? Jeg vil si at du har kjørt deg fullstendig fast og at det er på tide å gi seg. Mitt definitivt siste ord er sagt i saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 15. juli 2003 #167 Del Skrevet 15. juli 2003 Noen som så dokumentaren på NRK 1 eller var det NRK 2 om det såkalt psykisk utviklingshemmede paret som ble fratatt barna?? Helt for jævlig..................... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Og nå må folk snart begynne å forstå at det finnes mer mellom himmel og jord enn det som kommer frem i media. Media har EN funksjon, og det er ikke å sette søkelyset på sannheten desverre. Alt de vil er å selge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bv-barn (nå voksen) Skrevet 21. juli 2003 #168 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg har ikke orket å lese hele tråden så grundig som jeg burde (oppdaget den først i dag) men jeg har selv vært barn som ble terrorisert av barne"vernet". Grunnen til at de ble koblet inn var at jeg ble litt mobbet, eller rettere sagt ertet, men ikke spesielt alvorlig, var/er også av den typen som har noen få gode venner, ikke 100 bekjente, det var jo katastrofe mente BV. De holdt på i flere år, jeg ba de igjen og igjen om å la meg og min familie være i fred, men nei da, jeg måtte bli 16 år før jeg tilfeldigvis byttet til en som satt oss fri. Nå er jeg 20 år og sliter ennå av ettervirkningene av Bv sine overgrep, det tar tid å komme seg etter å ha blitt overvåket og llevd i konstant frykt for å bli tatt hjemmefra (ser i ettertid at den frykten ikke var spesielt realistisk, men ingen fortalte meg det da) i flere år. Jeg vurderer å gå til sak, men har ikke overskudd til det, må også ta hensyn til min familie (og da spesielt mine foreldre), mest sannsynlig blir det ikke til at jeg orker å kjempe mot vindmøller. Orker ikke å engasjere meg i en lengre krangel, men ikke forsvar BV blindt, de gjør en del bra, men de skader mange også. Skriver kanskje mer, men tviler, å "diskutere" med personer som er flinkere enn meg skriftlig og forsvarer BV i omtrent alt de gjør orker jeg ikke i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 21. juli 2003 #169 Del Skrevet 21. juli 2003 Vet ikke hvor mye jeg gidder å engasjere meg - det er jo som å diskutere med en steinrøys - men fant en artikkel om media - samt bvs og barne-og ungdomspsykiatriens inkompetanse, bl.a. når det gjelder barn med enkelte sykdommer. Dreier seg om 3 - 5 % av alle barn. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ker/d133005.htm Tre år på en høyskole er ikke akkurat rare greiene, for å skulle rettferdiggjøre sin bedrevitenhet... Men av erfaring vet jo folk som har gått på høyskole, at de fleste har respekt for titler og diplomer, og de kjører på i blinde for å dekke over sin inkompetanse. En annen ting er at psykopater er tiltrukket av yrket, der de får herje ganske fritt, og det er skremmende. Det dysses ned, ikke minst fra etaten selv. Men en psykopat vet jo ikke at denne er det, og vet å smi seg - så da er det ikke så rart... Nå er jeg forbannet - fordi de som forsvarer Bv er så konsekvent i sine meninger om bruk av media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 21. juli 2003 #170 Del Skrevet 21. juli 2003 Nok en gang - man står temmelig rettsløse overfor BV: http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/10/16/180437.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. juli 2003 #171 Del Skrevet 21. juli 2003 Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden. Jeg har selv for flere år tilbake vært involvert i flere barnevernsaker pga en jobb jeg hadde. Mitt intrykk er at det skal mye til før en utenforstående tør å ta opp tlf og melde en bekymringssak til barnevernet. Selv om vi faktisk har plikt til å melde fra om vi ser overgrep av ulike slag. Desverre så finnes det noen tullinger som bruker instansen som en hevn mot noen og melder falske saker. Men alle må undersøkes. Når det gjelder media så var en av sakene jeg var involvert i i medias søkelys for flere år siden. Den fokuserte så ensidig på det stakkars paret som ikke fikk omsorgen tilbake for barne sitt at de helt "glemte" at det lå en dom på misbruk i papirene et sted. Et lite eksempel ja, men jeg jobber i media og kjenner derfor litt av mekanismene som styrer for å få en sak på trykk. Jo da, vi er en statsmakt, det er vel derfor enkelte av dere tror så grenseløst på at vi belyser alle sidene ved en sak, også når barnevernssaker kommer i vårt søkelys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 21. juli 2003 #172 Del Skrevet 21. juli 2003 Når det gjelder media så var en av sakene jeg var involvert i i medias søkelys for flere år siden. Den fokuserte så ensidig på det stakkars paret som ikke fikk omsorgen tilbake for barne sitt at de helt "glemte" at det lå en dom på misbruk i papirene et sted. Et lite eksempel ja, men jeg jobber i media og kjenner derfor litt av mekanismene som styrer for å få en sak på trykk. Jo da, vi er en statsmakt, det er vel derfor enkelte av dere tror så grenseløst på at vi belyser alle sidene ved en sak, også når barnevernssaker kommer i vårt søkelys. Til den siste setningen din - dersom bv hadde uttalt seg - da hadde jo flere sider av saken kommet fram, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. juli 2003 #173 Del Skrevet 21. juli 2003 Til den siste setningen din - dersom bv hadde uttalt seg - da hadde jo flere sider av saken kommet fram, ikke sant? Det hadde vel ikke akkurat vært i dette parets og barnets interesse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 21. juli 2003 #174 Del Skrevet 21. juli 2003 Det hadde vel ikke akkurat vært i dette parets og barnets interesse? Jeg tror nok at mange familier skal være glade for at barnevernet beskytter de som ikke kan beskytte seg selv, fra full innsyn fra media. Jeg tror også at det finnes endel som utntytter det fakta at barnevernet har taushetsplikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. juli 2003 #175 Del Skrevet 21. juli 2003 Takk Zirine, du sier mye kloke ting! Takk for at du og har holdt det gående på et nokså saklig nivå side opp og ned. Det har jammen av meg vært nok innelgg til å la seg avspore av. Se, der kom jeg helt ute av tracken, men er på igjen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 24. juli 2003 #176 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg har ikke orket å lese hele tråden så grundig som jeg burde (oppdaget den først i dag) men jeg har selv vært barn som ble terrorisert av barne"vernet". Grunnen til at de ble koblet inn var at jeg ble litt mobbet, eller rettere sagt ertet, men ikke spesielt alvorlig, var/er også av den typen som har noen få gode venner, ikke 100 bekjente, det var jo katastrofe mente BV. De holdt på i flere år, jeg ba de igjen og igjen om å la meg og min familie være i fred, men nei da, jeg måtte bli 16 år før jeg tilfeldigvis byttet til en som satt oss fri. Nå er jeg 20 år og sliter ennå av ettervirkningene av Bv sine overgrep, det tar tid å komme seg etter å ha blitt overvåket og llevd i konstant frykt for å bli tatt hjemmefra (ser i ettertid at den frykten ikke var spesielt realistisk, men ingen fortalte meg det da) i flere år. Jeg vurderer å gå til sak, men har ikke overskudd til det, må også ta hensyn til min familie (og da spesielt mine foreldre), mest sannsynlig blir det ikke til at jeg orker å kjempe mot vindmøller. Orker ikke å engasjere meg i en lengre krangel, men ikke forsvar BV blindt, de gjør en del bra, men de skader mange også. Skriver kanskje mer, men tviler, å "diskutere" med personer som er flinkere enn meg skriftlig og forsvarer BV i omtrent alt de gjør orker jeg ikke i lengden. Det er forferdlig trist at slikt hender. Og det er nettopp en av de viktigste grunnene til at barnevernet ikke bør fremstilles på den måten det blir. Nemlig fordi at folk tror at barnevernet bare driverå tar barn, dette forsterker angsten for dem som er under barnevernet, som om det ikke er galt nok fra før liksom. Derfor bør vi prøve å se det positive barnevernet gjør, og det negative bør tas opp i innstanser som ikke er media... Heldigvis og endelig andre som også ser at media ikke er en objektiv innstans som fremstiller ting 100% til å stole på. Atmi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #177 Del Skrevet 24. juli 2003 Takk Zirine, du sier mye kloke ting! Takk for at du og har holdt det gående på et nokså saklig nivå side opp og ned. Det har jammen av meg vært nok innelgg til å la seg avspore av. Takk, men nå ble jeg satt litt ut Vanligvis forholder jeg meg til det fakta at "alle" er sinte på meg på diskusjonsgrupper som dette - har bedre øvelse med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. juli 2003 #178 Del Skrevet 24. juli 2003 Bare hyggelig, ta til deg skryten for det var virkelig ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 25. juli 2003 #179 Del Skrevet 25. juli 2003 Vet ikke om vi skal diskutere holdninger Tule. For jeg har ikke ord på hva jeg mener om din - eller egentlig tror jeg ikek det er holdning' date=' jeg tror faktisk det er mangel på forståelse. Jeg tror ikke du er rett person til å diskutere holdninger, for jeg tror faktisk ikke du har et objektivt syn på dette her, derfor gjentar du det samme om og om igjen.[/quote'] hei jeg klarer ikke helt og se at du har et objektivt syn heller, jeg syns ikke du har satt deg inn i va foreldre føler og jeg syns du burde gjort det vis du skal skjønne noen om og gå ut i media, jeg syns også det er naivt og tror at barnevernet aldri henter et barn med makt uten grunn va har vi en dom fra mennesketrettighetsdomstolen i srasbourg som sier at de tok et spedbar framoren sin uten grunn hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 25. juli 2003 #180 Del Skrevet 25. juli 2003 Begynner og bli litt lei av denne diskusjonen jeg..det er da det samme som går igjen hele tiden.Det virke på meg som du Tule ikke forstår hva vi mener og hva som er FAKTA. Mitt siste ord i denne diskusjonen. koldbruna hei jeg klarer ikke helt og forstå deg her va er det som for deg til og tro at det dusitter med er mer fakta en det jeg vet fordi om de har ivaretatt deg bra og at det fungerer bra i din kommune så er det ikke sikkert at det gjør det i andre, uansett jeg syns du er fin og diskutere med og har gode holdninger, jeg er enese litt skuffet over at du ikke vil ta innover deg nyer forskning som sier noe annet den det du mener jeg ga her en artikkel som viser at det beste for barn er og bli plasert i fosterhjem i familien du svarer rett etterpå at du mener det beste er at de blir plasert utenfor vordan kan du mene det når det sier noe annet jeg syns jeg skuffet over at du ikke vil leswe forskning jeg tror ikke du har sett artikkelen unasett ejg syns det er vert fint og diskutere med deg hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg