Gå til innhold

Blødninger i huden uten grunn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I dag oppdaget jeg at jeg har blødinger i huden jeg ikke vet hva kommer av. Blant annet i arr (som jeg har mange av) som er gamle. Flere av dem er helt lilla, eller mørkeblå. I tillegg har jeg blåmerker her og der som jeg ikke vet hva kommer av, og de blir i tillegg ikke borte. Hatt et blåmerke i en uke blant annet, og det blir ikke mindre/lysere/borte heller.

Har også blødninger under noen tånegler, uten at jeg kan si jeg bruker for trange sko eller har slått meg. Det er stort sett ben/legger/føtter som har blødninger. I tillegg til armene hvor det er blødninger i disse gamle arrene.

Har ikke slått meg eller fått slag som jeg kan huske.

Kan nevne at jeg har fått beskjed om at jeg har mye blodplater, og at det er fint. Når jeg blør ellers stopper det av seg selv veldig fort. Dette er arvelig da flere i familien har det samme. Ikke blitt sett på som noe problem.

Bruker ikke medisiner. Tok blodprøver for noen mnd siden og da var alt normalt.

Jeg vet ikke om jeg lever på en illusjon, men er på slanker'n, og spiser for lite (det vet jeg) og jogger stort sett hver dag i alt fra 40 - 60 min. med forholdsvis høy intensitet. Har ikke gått noe særlig ned i vekt de siste ukene, men gått ned ca. 5 kg siden april. Ser normal ut, ikke tynn eller noe. BMI 17.

Kan dette ha noe med matinntak å gjøre (eventuelt mangel på vitaminer/mineraler)? Jeg vil ikke at alle "mine plager" automatisk skal bli stemplet som følge av at jeg spiser lite og trener. Jeg vet jeg har en spiseforstyrrelse, og har hatt det i mange år. Men aldri opplevd dette.

Tar multivitaminer + mineraler hver dag, i tillegg til sink og magnesium+kalsium. Og tran. Og den maten jeg får i meg er sunn og velbalansert.

Noen som har opplevd noe lignende? Kan det være forbigående?

Spør her fordi jeg ikke ønsker å gå til legen som en annen hypokonder med et lite problem som dette. Vært hos legen alt for ofte med diverse plager, uten at vedkommende finner noe galt med meg. Derfor spør jeg her først. Kanskje noen andre har opplevd lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en blodprøve og få undersøkt om du mangler mineraler eller vitaminer. Kanskje du har anemi (jernmangel). Idrettsanemi er også en mulighet siden du kanskje ikke får restituert alle muskler i kroppen mellom hver trening.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Restitusjon, ja. Det er nok en mulighet der. At jeg overdriver og ikke får restituert meg ordentlig. Men visste ikke at det kan føre til blødninger og blåmerker. Skal lese litt mer om det der.

Blir nok lege på meg til uka. Bare ta ny blodprøve. Det er jo greit å få gjort det med jevne mellomrom uansett, så det blir vel ikke sett på som mas eller hypokondri da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...