Gå til innhold

Forslag til sunn snacks?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg elsker å bake, og å sitte og kose meg med noe godt etter middag. Men det siste halvåret har jeg bakt flere ganger i uka, og begynner å legge på meg. Det går mye i boller, cookies, sjokoladefondant og lignende.

Jeg tenkte vi kunne lage en tråd med forslag til litt sunnere snacks-varianter. Her er mine forslag:

Smoothies med cultura og bær og eventuelt banan.

Rislapper/pannekaker/vafler blir like gode hvis man lager de på grovt mel.

Fruktsalat.

Rosiner og nøtter istedenfor potetgull.

Dip med grønnsaker (gulrot og kålrot for eksempel) istedenfor med potetgull.

Finnes det noen kaker som er sunnere enn andre? Eller andre ting man kan bake? Håper noen har noen forslag som jeg ikke har tenkt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mea Culpa

Muffins med grovt mel, havregryn, nøtter, frø og frukt eller bær for eksempel. :)

Jeg lagde grove bananmuffins med kardemomme i går. Kjempegode og mettende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er veldig glad i gulrot og kålrot med dip, men latskap gjør at det blir ganske sjeldent servert hos meg.

Kan jeg være frekk og benytte anledningen til å be om tips til hvordan man enklere får kuttet opp kålrot? Jeg plages særlig med skallet og belegget utpå der. Glatt og vanskelig...

Mitt tips til sunn (relativt ;)) snacks:

Fromasj laget av gelatinplater og yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Så spennende, har du en oppskrift?

Jeg brukte bare en eller anne oppskrift som basis og la til litt andre ting. Skal skrible den ned senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Sunne muffins

2,5 dl siktet hvetemel

2,5 dl sammalt hvetemel

1 dl små havregryn

(evt. frø og hakkede nøtter hvis du liker det)

1 ss bakepulver

(2 dl rosiner hvis du liker det)

2 egg

2 dl melk/soyamelk eller lignende

3/4 dl soya/rapsolje eller flytende margarin

2-3 bananer, ca 350 g med skall(skrelles og moses!), eller annen frukt eller bær. Har brukt blåbær med suksess.

Litt kanel eller kardemomme er godt! Ca en teskje.

Bland alt det tørre. Visp sammen egg, olje og melk og bland det med det tørre. Fordel i smurte muffinsformer og stek midt i ovnen ved 200 grader i ca 20 min.

Nok til ca 12 store muffins. Antallet kommer an på størrelsen på formene og hva/hvor mye frukt du har i.

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Jeg er veldig glad i gulrot og kålrot med dip, men latskap gjør at det blir ganske sjeldent servert hos meg.

Kan jeg være frekk og benytte anledningen til å be om tips til hvordan man enklere får kuttet opp kålrot? Jeg plages særlig med skallet og belegget utpå der. Glatt og vanskelig...

Mitt tips til sunn (relativt ;)) snacks:

Fromasj laget av gelatinplater og yoghurt.

Hva med ostehøvel?

Vil ellers si takk til alle!

Jeg fant på en ting til: Dele opp bananer i biter, dyppe dem i f. eks juice eller saft eller noe sånn, rulle dem i knuste kjeks (for eksempel gjendekjeks) og så frityrsteke dem. Må stekes ganske godt i stekeovnen. Fant tipset i Den Blårutete Kokeboken. Godt til is, men det er jo ikke så sunt. Kanskje også godt til frokostblandinger eller noe sånt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunne muffins

2,5 dl siktet hvetemel

2,5 dl sammalt hvetemel

1 dl små havregryn

(evt. frø og hakkede nøtter hvis du liker det)

1 ss bakepulver

(2 dl rosiner hvis du liker det)

2 egg

2 dl melk/soyamelk eller lignende

3/4 dl soya/rapsolje eller flytende margarin

2-3 bananer, ca 350 g med skall, eller annen frukt eller bær. Har brukt blåbær med suksess.

Litt kanel eller kardemomme er godt! Ca en teskje.

Bland alt det tørre. Visp sammen egg, olje og melk og bland det med det tørre. Fordel i smurte muffinsformer og stek midt i ovnen ved 200 grader i ca 20 min.

Nok til ca 12 store muffins. Antallet kommer an på størrelsen på formene og hva/hvor mye frukt du har i.

Mente du at man skal ha i bananskallet, eller misforstod jeg veldig nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker tørket frukt, og bytter gjerne ut noe godteri med dette!

Det er også veldig godt å ha i frokostblandingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Mente du at man skal ha i bananskallet, eller misforstod jeg veldig nå??

:skratte: Neida! Bare at bananene veies med skall. Skrell og mos dem før du har dem i røren. ;) Burde kanskje ha tatt med det i oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...