Gå til innhold

Fortvilet - restskatt


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

har fått skyhøy restskatt som jeg ikke har sjanse til å betale en gang. jeg skal gjennomgå rettledningen for å spa opp noen nye fradrag, men vet noen om noe sted jeg kan henvende meg for å få hjelp? Har ikke akkurat råd til skatteadvokat, heller... icon_frown.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke andre råd enn å sette opp skatten dette året, slik at det ikke skjer igjen.

Spør på ligningskontoret. kanskje de har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg så de hadde en kjempefin rettledning i siste nr. av Dine penger. Der gikk de gjennom post for post og ga mange gode tips.

hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prøv som jeg,søk ettergivelse.DET skal være kemnerens saksbehandlere som skal svare deg på spørsmål om alt dette.Ta kontakt med aktuellt kontor,få svaret skriftlig.Ikke gi deg med det første.Jeg meldte meg inn i skattebetalernes forening i år og de kan ha mye for seg og helper gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Søk kemner om å få dele opp beløpet i mange avdrag. Det er din egen plikt å passe på at du betaler nok skatt.

Det er et billig lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk fryktelig mye forrige år. Jeg hadde ikke sjans til å betale hele beløpet. Jeg søkte om å få det på avbetaling. Etter å ha dokumentert alle mine utgifter og inntekte endte det opp med at de trekker 10% av lønna mi hver måned. Jeg skal være ferdig med å betale restskatten om et års tid, tenker jeg.

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet du som enslig skal ha ca 5900.- igjen å leve for etter at alle lån etc er bet.Så ser du hva som blir igjen til restskatten.Har en bar er det ekstra tillegg for de/dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner igjen på at det er en god ide å være mer nøye med å ha riktig skattekort dett året.

Vi oppgir alltid mer inntekt enn det vi kommer til å få og sparer på denne måten. Vi går inn for å få tilbake minst 10000 på skatten tilsammen og dette finansierer ferie, møbler o.l. Deilig å slippe slike overaskelser.

Men når skaden først er skjedd kan du få det på avbetaling. Søk evt om et lån hvis dette gir bedre rente. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette med å få rett skattetrekk fra børjan av er ikke bare bare.Selv om en sender beskjed om endring både trygdeetat/likning,de fortsetter i samme leie og jeg er drittlei,får ikke svar engang.Men restskatt,å joda.1 år og ingen gidder sende så mye som et svar,ikke et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også be arbeidsgiver terkke mer skatt en det som står på skattekortet. De melder jo inn til Likningskontoret hvor mye skatt du har betalt. I tillegg har du jo lønnsslippen til å dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei det hjelper lite.Har varslet både arb.giver/utbetaler om mindre inntekt osv og likning.MEN ingen svarer eller reagerer.SÅ det er ikke fremgangsmåten i lille noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste anonym:

Dersom du jobber i et selskap hvor du vet hvor lønningsansvarlig sitter, går du inn til vedkommende og ber dem trekke deg mer i skatt. Dette har ikke noe med likningskontor e.l. å gjøre, du er i full rett til å betale MER skatt enn det som står på skattekortet ditt.

Fikk du 12 000 i restskatt i år, sier du til ARBEIDSGIVEREN din at de skal trekke deg 1000 ekstra hver måned, og vips! Kvitt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym: Sammen med skattekortet får du et skjema som du kan fylle inn endringer i inntekt på. Det er dette skjemaet du må sende inn for å få nytt skattekort. På det står det også hvilken inntekt du har fått beregnet skatten ut i fra, slik at du kan se om det stemmer. Dersom du har gjort endringene på dette skjemaet skal du automatisk få tilsendt et nytt skattekort. Dette må du selv levere til din arbeidsgiver. Tror også det er mulig å gjøre disse endringene på internett. Da skal beregning av nytt skattekort være autumatisk, og det skal altså ikke være mulig å ikke få svar. Dersom du går på ligningskontoret kan du også få det nye kortet rett i handa, dersom du har med deg det ferdigutfyllte skjemaet med endringer.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan alltid betale inn mer skatt på forhånd selv også. Da trenger du en giro for dette tilsvarende den du får tilsendt sammen med selvangivelsen. Jeg har ikke gjort dette selv, men regner med at ligningskontoret har giroer eller vet hvordan du kan få tak i slike.

På den annen side er det viktigste at du har kontroll selv med hvor mye skatt du skal betale. Først når en vet det kan en iverksette korrektive tiltak. Det finnes skjema på internett som kan beregne skatten. Se http://www.skatteetaten.no eller hva det var.

Selv prøver jeg alltid å så mye restskatt som jeg klarer å få til (bestiller nytt skattekort via internett). Dette er et meget billig lån, som jeg tjener penger på ved å sette til side penger til restskatten jeg vet kommer på en høyrentekonto. Det er selvfølgelig meget viktig å få betalt inn all skatten for et år før 30.04 året etter, ellers får man tillagt 5% til det man ikke har betalt inn til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...