Gå til innhold

Hallikbegrepet


Jalp

Anbefalte innlegg

Etter den omfattende politiaksjonen mot det Nigerianske prostitusjonesmiljøet i Oslo, sier Liv Jessen ved Pro- senteret til Dagbladet at det er på tide å omdefinere hallikbegrepet.

Hun sier:

"I våre øyne er han alltid mann, og et notorisk ondt menneske. Faktum er at kjønn er uvesentlig, og at det ofte ikke er så stor forskjell på et offer og en bakmann".

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/18/538564.html

I politiaksjonen ble det pågrepet flere kvinnelige halliker. Og da synes jeg det er en smule påfallende at man først da går ut i mediene og påpeker at halliker faktisk er mennesker de også. Når stereotypiene rakner og det viser seg at også kvinner er aktive parter i den kyiniske menneskehandelen, ja da kommer man på banen og tar hallikene i forsvar.

Men jeg mener Jessen har rett og at det er bra at hun påpeker dette. Men jeg skulle ønske at hun kunne gått ut langt tidligere og forklart litt om forholdet hallik/ prostituert i disse miljøene. Jeg er helt enig med henne når hun videre sier dette:

"Hvis vi begynte å se på prostitusjon som et fattigdomsproblem, ville vi skjønt mye mer. Dette dreier seg ikke om moral, det dreier seg først om fattigdom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hvis vi begynte å se på prostitusjon som et fattigdomsproblem, ville vi skjønt mye mer. Dette dreier seg ikke om moral, det dreier seg først om fattigdom".

Liv Jessen er en klok dame som vet mye om prostitusjon - tenk om politikerne kunne hørt mer på henne enn seg selv og sine like uvitende kolleger.

Det blir spennende å se hva som skjer når forbudet mot kjøp av sex trer i kraft. De har ikke hørt på henne i den forbindelse i hvert fall, eller de mange prostituerte som synger samme sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...