Gjest Gjest_Floja Felíz_* Skrevet 20. juni 2008 #21 Skrevet 20. juni 2008 Oi, det var mine sitat over... Jeg synes heller ikke at det er strengt med 22:00 på hverdager og 00:00 i helgene. Det er jo tenåringer det er snakk om her, og vi som foreldre er ansvarlige for deres ve og vel. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett fulle sekstenåringer vase rundt og hoie og bråke i nabolaget og lurt veldig på hvor foreldrene deres er. Jeg mener det er fullt mulig å ha et godt forhold til ungene uten at det betyr at de får gjøre som de vil. Det er alt for mange "kompis-foreldre" i verden, det er ikke nødvendigvis det beste for ungen at de synes du er "kul". Ferie er selvfølgelig litt annerledes enn hverdager, men man skal jo fremdeles ha kontroll og det har man ikke dersom ungen er ute til lenge etter man har lagt seg. Jeg er helt enig med de som mener det er greit å samle familien og snakke litt sammen på tampen av dagen. Jeg tror mye bråk kunne vært unngått slik. Ungdommer har mange spørsmål, og da må jo vi som foreldre være der for å svare og veilede, ikke la dem ture frem som de vil og håpe at de lærer av sine feil. -og så måtte jeg bare kommentere at det liksom skal være "rart" at man interesserer seg for dette forumet når man ikek har barn i "rett målgruppe". Det er jo råd fra de som har vært gjennom problemstilligene før vi trenger, så det er jo helt fantastisk om de interesserer seg også etter at barna er blitt voksne!
Gjest Gjest_mam_* Skrevet 20. juni 2008 #22 Skrevet 20. juni 2008 Så rart at du driver å henger her inne på barn og foreldreforumet når barna dine nesten er voksne.......dette forumet er vel mest brukt av de med barn som er under den alderen du beskriver... Jeg har faktisk ikke voksne barn/ungdom og dette spørsmålet ble rettet til en ungdom som nettopp var ferdig med 10 klasse på ungdomsskolen.. så jeg tror nok mitt innlegg passer godt her.. Å ja, jeg driver og henger her fordi det er interessant å se hva folk tenker om barneoppdragelse.. Uansett kan man vel henge hvor man vil hvis man har lyst! I tillegg hadde jeg lyst å komme med mine tanker om denne problemstillingen!! Så er jo valget ditt om du gidder å lese det og bry deg eller ikke;-) P.S. Tipper også at du tror jeg er mye eldre enn det jeg faktisk er;-) (Tar det som et kompliment!)
Gjest Gjest_Mamma1_* Skrevet 20. juni 2008 #23 Skrevet 20. juni 2008 [min datter som begynner i 10 klasse til høsten får lov til å være ute til kl 23-23:30 verdagene og helgene utenom skoleferie en nå i ferien ne senere
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #24 Skrevet 20. juni 2008 16-åringen min styrer innetiden selv. Hun kommer uansett hjem innen rimelig tid, og når man er blitt så gammel er det på tide å få mye ansvar for seg selv. Å plutselig slippe barnet fri når h*n er 18 er direkte uansvarlig etter min mening.
estrella Skrevet 20. juni 2008 #25 Skrevet 20. juni 2008 Sommeren jeg sluttet i 10 og skulle begynne i videregående så styrte jeg utetider helt selv. Jeg var ute til langt på natt hvis jeg ville, men måtte gi beskjed hvor jeg var og hvem jeg var med. Jeg løy aldri om slike ting så dermed var det ikke noe problem. Jeg gjorde det jeg sa jeg gjorde og var med de jeg sa jeg var med. Jeg var nok ikke den som var ute å ranglet til langt på natt bare for å være ute. Hadde jeg noe å gjøre som varte utover kvelden/natten så var jeg alltid hos noen, eller så var jeg hjemme rundt 12-1 tiden. Det er egentlig de samme reglene med han som er ferdig med 10 nå og han som er ferdig med første året på vgs. Det er veldig strengt angående hvem vi får være med, men hvis foreldrene våre kjenner de med er med så pleier det å gå fint.. Vi har visstnok veldig slakke regler i forhold til andre, men det har gått fint. Ingen av oss har havnet i trøbbel, drukket oss dritings fordi vi fikk lov til å være ute, har bra karakterer og flinke skolemessig. Så det at reglene angående utetid er for snille for noen har ikke vært et problem.
asterix Skrevet 20. juni 2008 #26 Skrevet 20. juni 2008 I den alderen får våre være ute så lenge de vil.
Gjest Spiller_Ingen_Rolle Skrevet 22. juni 2008 #27 Skrevet 22. juni 2008 Finnes ikke no faktasvar for hva som er riktig, selv er jeg 20 Når jeg gikk i 10.kl fikk jeg stort sett være ute hvor lenge jeg ville, så lenge jeg tok kontakt å sa hvor jeg var en gang iblant. Fordi jeg hadde vist at jeg fortjente tilliten. Min bror derimot, har litt strammere innetider, nettopp fordi vi er forskjellige.
Gjest Evine Skrevet 22. juni 2008 #28 Skrevet 22. juni 2008 Min yngste sønn som er 16 får ikke lov til å være ute så lenge han vil .. jeg går aldri å legger meg før han er innenfor døren .. Og når jeg skal på jobb må han innrette seg etter det. Dette er uproblematisk hos oss og det kommer nok til å være slik en stund til. Han kan derimot ha venner på besøk i kjellerstuen så lenge han vil .. da bare legger jeg meg .. men jeg vil ikke ha ham ute når jeg har lagt meg. Dessuten har han sommerjobb og skal tidlig opp de fleste dager .. dermed trenger han søvn og velger heller å rangle i helgene ...
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #29 Skrevet 22. juni 2008 Jeg synes det virker litt rart at folk skriver at det kommer så mye an på hvor man bor. jeg vokste opp på landet og fra 8. klasse var det mange som hadde det veldig fritt og fikk komme så sent de ville når de hadde fri dagen etterpå. Det var jo på landet og ikke noe skummelt slik som i de store byene. Vel, fakta er at alkoholforbruket var meget høyt blant mange av mine klassekamerater. Fakta er at mange rånet rundt med eldre gutter som hadde lappen. Fakta er at det var mye uvettig kjøring. Fakta er at i nabobyen var narkotika veldig utbredt og det var det mange som prøvde på landet en kort ferjetur unna også. Fakta er at noen ble mødre veldig tidlig. Fakta er at det var en del hærverk. Fakta er at det var ganske mye sexpress. Og så videre. Så ikke vær så blinde at dere tror at siden det er på landet, så skjer det ingenting.
Gjest Lillebøll Skrevet 22. juni 2008 #30 Skrevet 22. juni 2008 Når jeg var ferdig med niende 8den gang) flytta jeg på hybel. Jeg tror overgangen kan bli vel stor fra å måtte inne klokken 22 til å kunne feste hele natta. jeg ville latt mitt barn ha litt friere tøyler under ansvar slik at han fikk vent seg til det før han sto der på egne bein.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #31 Skrevet 22. juni 2008 Jeg synes det virker litt rart at folk skriver at det kommer så mye an på hvor man bor. jeg vokste opp på landet og fra 8. klasse var det mange som hadde det veldig fritt og fikk komme så sent de ville når de hadde fri dagen etterpå. Det var jo på landet og ikke noe skummelt slik som i de store byene. Vel, fakta er at alkoholforbruket var meget høyt blant mange av mine klassekamerater. Fakta er at mange rånet rundt med eldre gutter som hadde lappen. Fakta er at det var mye uvettig kjøring. Fakta er at i nabobyen var narkotika veldig utbredt og det var det mange som prøvde på landet en kort ferjetur unna også. Fakta er at noen ble mødre veldig tidlig. Fakta er at det var en del hærverk. Fakta er at det var ganske mye sexpress. Og så videre. Så ikke vær så blinde at dere tror at siden det er på landet, så skjer det ingenting. Jeg tror ikke folk er så blinde. Men det handler vel ikke om at man ikke tror det finnes alkohol og narkotika på landet? Det er en litt annen synsvinkel som spiller inn her. Men det er snakk om en kombinasjon av hvor man bor OG hvor moden/ansvarsbevisst tenåringen er. Det med hvor man bor har med følgende å gjøre (i mine øyne): Hvis man bor i en stor by ville jeg ikke latt selv den stilleste og mest ansvarlige 15-åring få lov til å være ute etter midnatt, fordi det på den tida (spesielt i helgene) er utrolig mange rusede mennesker med ubehagelig oppførsel som raver rundt i gatene. På landet holder vanligvis de rusede menneskene seg på en fest privat eller på f.eks. et grendehus. Det er ikke så mange som suller rundt i gatene, og de få som gjør det er det lett å holde seg unna. Samtidig er det sånn at dersom den rolige tenåringen som får lov til å være ute sent skulle bli plaget av disse menneskene, så kjenner h*n sannsynligvis de fleste av de som bor i området og kunne om nødvendig søkt hjelp hvor som helst. I en by står man mer alene. Jeg har bodd både på landet og i en stor by. Det er definitivt stor forskjell på å la unge mennesker være ute på natta de forskjellige stedene. Men selvsagt, om tenåringen vil drikke seg sanseløs eller ruse seg på annet så stopper det dem ikke at de bor på landet.
absinthia Skrevet 22. juni 2008 #32 Skrevet 22. juni 2008 Jeg synes det virker litt rart at folk skriver at det kommer så mye an på hvor man bor. jeg vokste opp på landet og fra 8. klasse var det mange som hadde det veldig fritt og fikk komme så sent de ville når de hadde fri dagen etterpå. Det var jo på landet og ikke noe skummelt slik som i de store byene. Vel, fakta er at alkoholforbruket var meget høyt blant mange av mine klassekamerater. Fakta er at mange rånet rundt med eldre gutter som hadde lappen. Fakta er at det var mye uvettig kjøring. Fakta er at i nabobyen var narkotika veldig utbredt og det var det mange som prøvde på landet en kort ferjetur unna også. Fakta er at noen ble mødre veldig tidlig. Fakta er at det var en del hærverk. Fakta er at det var ganske mye sexpress. Og så videre. Så ikke vær så blinde at dere tror at siden det er på landet, så skjer det ingenting. Jeg er oppvokst på bygda og vet at det er like lett tilgang på rusmidler og at det skjer mye på bygda også. Det har ikke noe med de tingene du skisserer å gjøre at jeg synes stedets størrelse har noe å si, det har med at man som oftest kjenner de folkene de holder til hos og det faktum at om det skjer noe, så finnes det alltid noen i nærmiljøet som vet tlf. mr. til foreldrene (fordi man vet hvem de er) og hvor ungdommen hører hjemme. Ellers sier jeg meg enig i alt det brukeren over meg allerede har sagt om hvorfor stedets størrelse, faktisk har en betydning.
kamela Skrevet 2. juli 2008 #33 Skrevet 2. juli 2008 Mine tenåringer måtte være inne til kl. 22 og i seng til 22.30 på hverdager, i helgene kunne jeg strekke det lenger. Hadde en kollega med hjemmeværende kone og skolebarn som hadde ferie - der ble det sjelden stille før 2-3 om natta og han som forsørget dem og skulle på jobb klokka 7 slet med å få sove, så dette handler også om respekt for andre i huset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå