Gjest Gjest_Elmat_* Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Sønnen min er akkurat ferdig med 10. Nå er han nok litt i ferie/feiremodus og synes mitt forslag om å komme hjem kl. 11 var helt bak mål... Er litt usikker, når må deres ungdommer hjem når det er sommerferie for dem, men hverdag for resten av familien? Elmat
Jane F. Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Hjemme hos oss når jeg gikk i 10ende måtte jeg være inne til klokken 10/11.. men når det evt var fest eller spesielle anledninger så hadde vi avtaler for den enkelte kvelden. Det fungerte fint for meg, for jeg var ingen nattrangler.
Gjest Purple Haze Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Min sønn er også ferdig med 10. klasse nå. I uka må han være inne til midnatt. I helgene får han være ute lenger, alt etter som hvor han skal.
marylicious Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Om jeg husker riktig fikk jeg komme inn kl. to på natta i sommerferien da jeg var i den alderen.
absinthia Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Det spørs jo litt på om dere bor i en stor by eller et mindre sted.. sønnen min som er ferdig med 10. nå må være inne til 23 med stor frihet til å utvide det med kortere eller lengre tid, bare jeg vet hvor han er og han spør først. .. det siste vil si at han i praksis er lengre ute de fleste nettene, men jeg har altså en viss anelse med hva han driver på med og det at han får være med å avtale tider har gjort at han ikke synes det er så viktig å alltid være så lenge ute som han får lov til. Endret 19. juni 2008 av absinthia
topsy Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 min datter som akkurat har avsluttet 10. klasse har ingen fast tid å komme inn på på hverdager, men det er enkelt og greit fordi hun kommer tuslende hjem sånn rundt 11 uten å fått beskjed, hun synes tydeligvis det er på tide selv da. skal hun noe spesielt, avtaler vi ett tidspunkt. hun er ei stille rolig jente og gjør ikke de store sprella :-) men min forrige som avsluttet 10. derimot ble holdt litt strammere i tøylene... hadde ikke hun fått ett klokkeslett å forholde seg til, hadde hun nok vært ute hele natta er jeg redd ;-) hun skulle være inne til 23 på hverdager og helgene avtalte vi etterhvert alt etter hva som skulle foregå. hun syntes det var ett OK tidspunkt og sa at det gjaldt det samme for hennes venner.
Olive Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Klokken 11 var veldig tidlig syns jeg. Nå er han jo praktisk talt på videregående og da syns jeg man skal bestemme selv.
Gjest streng mamma? Skrevet 20. juni 2008 #8 Skrevet 20. juni 2008 oioi, jeg er visst streng... Jeg har ei ferdig med første året på vidregående, hun må være hjemme 22 på hverdager, og 0000 i helger... dette er sånn ca. Skal hun noe spesielt får hun være ute lenger. Nå har jo dette vært i skole året, men tror nok ikke jeg velger så mye anderledes, ikke før jeg og pappan har ferie selv i allefall. Hun må være hjemme før vi legger oss, og vi kan ikke rangle når vi skal på jobb dagen etterpå. når vi har ferie alle sammen,så vil jeg nok ha henne hjemme rundt midnatt uansett. Men diskusjonene kommer nok, kan hende jeg må gi meg noe...
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Som andre her nevner har det mye å si hvor man bor, og hvor ansvarsfull tenåringen er. Min datter på 15 (begynner i 10. til høsten) må være inne klokka 22.30 på hverdager og klokka 23.30 i helgene, med muligheter for justeringer når det er noe spesielt på gang. Men vi vil alltid vite hvor hun er, og skal hun overnatte borte snakker vi med foreldrene til den det gjelder. Vi bor i en stor by, og her er det ikke aktuelt for henne å få lov til å henge rundt i byen etter midnatt. Skal hun være inne senere enn det må det være pga et arrangement utenfor sentrum. Hun er ei impulsiv jente som jeg er redd fort kan rote seg opp i trøbbel, fordi hun er så opptatt av å være kul og lar seg styre mer av venner enn av fornuft. Min nevø på 13 (begynner i 8. til høsten) kan gjerne få lov til å være ute til i ett-to-tida på natta når han har fri. Men han bor på et lite sted, og foreldrene er våkne uansett. De sender han en melding iblant for å høre hvor han er. Han er en rolig og ansvarsfull gutt. Det er ikke noe vanskelig å stole på han, og han sykler bare rundt i nabolaget sammen med kompiser uansett. Så situasjonene er svært forskjellige basert på bosted og ansvarlighet.
Gjest Purple Haze Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 oioi, jeg er visst streng... Jeg har ei ferdig med første året på vidregående, hun må være hjemme 22 på hverdager, og 0000 i helger... dette er sånn ca. Skal hun noe spesielt får hun være ute lenger. Nå har jo dette vært i skole året, men tror nok ikke jeg velger så mye anderledes, ikke før jeg og pappan har ferie selv i allefall. Hun må være hjemme før vi legger oss, og vi kan ikke rangle når vi skal på jobb dagen etterpå. når vi har ferie alle sammen,så vil jeg nok ha henne hjemme rundt midnatt uansett. Men diskusjonene kommer nok, kan hende jeg må gi meg noe... Jeg syns nok du er i strengeste laget, ja. Jeg hadde det slik da jeg var på hennes alder, og det var et rent lite helvete for både foreldrene mine og meg. Jeg tøyde alle grenser så langt det gikk, og enda lenger. Jeg snek rundt og løy om hvorfor jeg kom senere enn avtalt. Ingen god situasjon. Slik vil jeg ikke ha det med mine barn. De har fått en god del frihet under ansvar, og vi har et åpent og godt forhold. Huset er alltid fullt av tenåringer, for her vet de at det er høyt under taket. Jeg kjenner alle vennene til mine barn veldig godt. Det er en stor trygghet for alle parter.
Gjest regine ii Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Jeg er visst mye strengere enn de fleste..... At tenåringer skal være ute hele/halve natta skjønner jeg ikke, uavhengig av hvor de bor. Min - som er 14 - må være hjemme 21 på hverdager, og jeg ser ingen grunn til å endre dette til høsten heller. Det handler om å ha tid til å roe seg ned, få snakket litt sammen etc. før det er sengetid. Det er viktig at tenåringer også får nok søvn, og må man opp ca 6.30 så nytter det ikke å være oppe til 1-2 på natta. Det har vært lite helge"liv" på ungen i vinter, og der vil jeg nok se det an også til neste år, når det blir aktuelt med mere "sprell". Men igjen - at h*n skal være ute halve natta kommer ikke til å være aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 Det er viktig at tenåringer også får nok søvn, og må man opp ca 6.30 så nytter det ikke å være oppe til 1-2 på natta. Hvis du sikter til meg som skrev at en 13-åring får være ute til ett-to-tida på natta så handler det jo om når det er fri dagen etter og det er mulig å sove til langt på dag. Og når det gjelder nok søvn, så ser jeg ikke helt hvordan man skal kunne få en tenåring til å sove nok. Min datter må inn på rommet sitt når klokka nærmer seg halv toll på hverdager. Men jeg kan ikke tvinge henne til å sove. Hun velger å lese eller snakke med venner på msn til i rundt ett-tida. Og det synes jeg blir vanskelig å nekte henne. Jeg var mye verre da jeg var på hennes alder. Jeg måtte på rommet mitt til omtrent samme tid som henne. Men jeg kunne ligge og lese i timesvis, høre på radio (nattønsket måtte jeg få med meg hver natt!) eller på walkman. Iblant gjorde jeg lekser midt på natta, eller ryddet i skuffer og skap. Foreldrene mine lot meg heldigvis holde på. Det var ikke så mye de kunne gjøre for å nekte meg uansett. (Jeg lot ofte som om jeg sov inntil de hadde gått og lagt seg) Dette førte til at jeg var trøtt som et dovendyr hver morgen. Og sånn holdt jeg på leeeeenge. Men til slutt erfarte jeg selv at det var så utrolig mye mer behagelig å få den søvnen jeg trengte, sånn at jeg la meg litt tidligere. På den alderen der er det svært få som liker å bli fortalt hva de skal eller ikke skal. Så i sånne ting som de KAN bestemme selv bør de få lov til det, sånn at de kan lære av egne erfaringer hva som er lurt og ikke.
Rosalie Skrevet 20. juni 2008 #13 Skrevet 20. juni 2008 Da jeg var på den alderen hadde jeg ikke innetid i ferien, men jeg var allikevel inne tidlig, da jeg hadde sommerjobb hele sommeren med unntak av da jeg var på ferie. Kjekt å tjene egne penger, og ha noe å drive med så jeg slapp å kjede meg om sommeren!
Chimamanda Skrevet 20. juni 2008 #14 Skrevet 20. juni 2008 oioi, jeg er visst streng... Jeg har ei ferdig med første året på vidregående, hun må være hjemme 22 på hverdager, og 0000 i helger... dette er sånn ca. Skal hun noe spesielt får hun være ute lenger. Saann hadde jeg og det da jeg var paa den alderen, og det funka veldig fint. Jeg synes ikke du er saa veldig streng jeg.
Puserjenta Skrevet 20. juni 2008 #15 Skrevet 20. juni 2008 oioi, jeg er visst streng... Jeg har ei ferdig med første året på vidregående, hun må være hjemme 22 på hverdager, og 0000 i helger... dette er sånn ca. Skal hun noe spesielt får hun være ute lenger. Nå har jo dette vært i skole året, men tror nok ikke jeg velger så mye anderledes, ikke før jeg og pappan har ferie selv i allefall. Hun må være hjemme før vi legger oss, og vi kan ikke rangle når vi skal på jobb dagen etterpå. når vi har ferie alle sammen,så vil jeg nok ha henne hjemme rundt midnatt uansett. Men diskusjonene kommer nok, kan hende jeg må gi meg noe... HÆ? Du er den strengeste mammaen jeg har vært borti, 17 år og må være hjemme klokken 10 på hverdager midnatt i helgene. Da jeg ble 16-17 år hadde jeg stor frihet så lenge foreldrene mine visste hvor jeg var. Kunne komme hjem 0200 eller senere. Foreldrene mine (pappa som oftest) hentet meg også overalt hvis det var behov for det.
Gjest Gjest_mam_* Skrevet 20. juni 2008 #16 Skrevet 20. juni 2008 oioi, jeg er visst streng... Jeg har ei ferdig med første året på vidregående, hun må være hjemme 22 på hverdager, og 0000 i helger... dette er sånn ca. Skal hun noe spesielt får hun være ute lenger. Nå har jo dette vært i skole året, men tror nok ikke jeg velger så mye anderledes, ikke før jeg og pappan har ferie selv i allefall. Hun må være hjemme før vi legger oss, og vi kan ikke rangle når vi skal på jobb dagen etterpå. når vi har ferie alle sammen,så vil jeg nok ha henne hjemme rundt midnatt uansett. Men diskusjonene kommer nok, kan hende jeg må gi meg noe... Hei Jeg synes ikke du er streng. Jeg tenker at endel foreldre kanskje glemmer at de har ansvar for barna sine selv om de nærmer seg 18 år. Før de blir det er det tenker jeg at det er viktig med noen få faste rammer, de bor i huset vårt, da bør de forholde seg til noen få regler. Jeg tenker også at det kanskje ikke er så rart det er mye fyll og bråk blandt mindreårige, da de kan rangle ute nesten så lenge de vil.. Hadde foreldre hatt litt mer kontroll og tatt litt mer ansvar så tror jeg det har blitt mindre utav sånt "tull". På den annen side er det igjen viktig å ha litt frie tøyler innimellom, men alikevel med spørsmål om hvem man er sammen med, hvor er man og et kl. slett å komme hjem til. Samt at foreldre kanskje kunne blitt enda flinkere til å hente barna sine frem til de ble myndige. Tror mye rart kunne vært unngått da. Man må også ta i betrakning modenheten til barnet, men jeg holder fast på at er barnet under 18 år så er et det! Da er det mitt ansvar til det forlater redet, håper da det har såpass med ballast at de trår nogenlunde varsomt og ikke opplever unødvendig voldshandlinger/bråk. Man må huske på at hjernen til en femten/seksten åring ikke er fullt moden/utviklet, selv om det noen ganger kan virke sånn. Derfor er det viktig med rettledning!! Mener ikke å være snerpete, men tenker at vi som har satt disse barna til verden har et ansvar til å oppdra dem til å bli mest mulig fornuftige unge voksne.. Samarbeid med andre foreldre og lag klare regler sammen. Det handler om å tørre og våge å stå i mot barnets måter å teste ut grenser på, uten å være urimelig. Eks. Barnet sier jammen, alle andre får lov å være ute til 01.00. Hvorfor ikke jeg? Jeg kan forstå at du blir sint/irritert/lei deg, men jeg vil bare ditt beste, derfor mener jeg og pappa at kl 11.30 er passelig for deg. Så kan vi heller se til helgen ang den festen du snakket om, kanskje du kan være ute lenger da og så kommer vi å henter deg/dere så dere slipper å gå hjem. Noe i den duren, kanskje... Jeg ville ikke latt mitt barn være lenger ute en til 23.00 i allefall, så ville jeg sett litt an hvis det var noe spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #17 Skrevet 20. juni 2008 Hei Jeg synes ikke du er streng. Jeg tenker at endel foreldre kanskje glemmer at de har ansvar for barna sine selv om de nærmer seg 18 år. Før de blir det er det tenker jeg at det er viktig med noen få faste rammer, de bor i huset vårt, da bør de forholde seg til noen få regler. Jeg tenker også at det kanskje ikke er så rart det er mye fyll og bråk blandt mindreårige, da de kan rangle ute nesten så lenge de vil.. Hadde foreldre hatt litt mer kontroll og tatt litt mer ansvar så tror jeg det har blitt mindre utav sånt "tull". På den annen side er det igjen viktig å ha litt frie tøyler innimellom, men alikevel med spørsmål om hvem man er sammen med, hvor er man og et kl. slett å komme hjem til. Samt at foreldre kanskje kunne blitt enda flinkere til å hente barna sine frem til de ble myndige. Tror mye rart kunne vært unngått da. Man må også ta i betrakning modenheten til barnet, men jeg holder fast på at er barnet under 18 år så er et det! Da er det mitt ansvar til det forlater redet, håper da det har såpass med ballast at de trår nogenlunde varsomt og ikke opplever unødvendig voldshandlinger/bråk. Man må huske på at hjernen til en femten/seksten åring ikke er fullt moden/utviklet, selv om det noen ganger kan virke sånn. Derfor er det viktig med rettledning!! Mener ikke å være snerpete, men tenker at vi som har satt disse barna til verden har et ansvar til å oppdra dem til å bli mest mulig fornuftige unge voksne.. Samarbeid med andre foreldre og lag klare regler sammen. Det handler om å tørre og våge å stå i mot barnets måter å teste ut grenser på, uten å være urimelig. Eks. Barnet sier jammen, alle andre får lov å være ute til 01.00. Hvorfor ikke jeg? Jeg kan forstå at du blir sint/irritert/lei deg, men jeg vil bare ditt beste, derfor mener jeg og pappa at kl 11.30 er passelig for deg. Så kan vi heller se til helgen ang den festen du snakket om, kanskje du kan være ute lenger da og så kommer vi å henter deg/dere så dere slipper å gå hjem. Noe i den duren, kanskje... Jeg ville ikke latt mitt barn være lenger ute en til 23.00 i allefall, så ville jeg sett litt an hvis det var noe spesielt. Så rart at du driver å henger her inne på barn og foreldreforumet når barna dine nesten er voksne.......dette forumet er vel mest brukt av de med barn som er under den alderen du beskriver...
Fantomina Skrevet 20. juni 2008 #18 Skrevet 20. juni 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest_Floja Felíz_* Skrevet 20. juni 2008 #19 Skrevet 20. juni 2008 Saann hadde jeg og det da jeg var paa den alderen, og det funka veldig fint. Jeg synes ikke du er saa veldig streng jeg. Så rart at du driver å henger her inne på barn og foreldreforumet når barna dine nesten er voksne.......dette forumet er vel mest brukt av de med barn som er under den alderen du beskriver...
Rosalie Skrevet 20. juni 2008 #20 Skrevet 20. juni 2008 Så rart at du driver å henger her inne på barn og foreldreforumet når barna dine nesten er voksne.......dette forumet er vel mest brukt av de med barn som er under den alderen du beskriver... Dette forumet, som alle andre forum, er åpne for alle. Både med og uten barn, med voksne barn og med baby i magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå