Gå til innhold

Interiør hjelp


ninuska_

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal flytte inn i en 40kvm leilighet. Stua og kjøkkenet er ca 22 kvm. Det er romslig, selv om det er lite, men jeg sliter litt med å planlegge fargevalgene her.

Vi har kjøpt spisebord: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30103148

I tillegg tenkte jeg å kjøpe denne hyllen til å ha bak spisebordet: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00071356 i bjørkmønster med svarte kurver og tidsskrifter ( tenkte de kunne matche stolene )

Sofaen har jeg ikke valgt enda, for jeg aner ikke hvilken farge som kan matche. Det skal også være en bokhylle i stua - denne skal være med vitrinedører i herdet glass og nickelby vitrinedør (med tanke på at spisebordet er herdet glass):

Hva syns dere? Tror dere det vil passe?

Jeg har tatt med planløsning (vedlegg 2), slik at dere kan forstå tankegangen. Håper på litt tilbakemelding. Må bestemme meg snart, og jeg er så redd for at det hele skal se litt.. rart ut :) Gi gjerne tips om lamper, oppbevaring osv dere syns passer inn. Hvilken farge burde sofaen og gardinene ha feks?

Innlegget er endret iht. Reglene

Kristin - mod

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns dere jeg skal kjøre svart / bjørk / stål stil, eller bare svart / hvit / stål stil? Jeg liker når det er litt tre inne i bildet.. Og hvilken farge burde jeg ha på stolputene på spisestolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

Personlig syns jeg ikke bjørk passer sammen med sort, men så liker jeg ikke noe som er bjørkemønstret i det hele tatt da, og jeg tror svart/hvit/stål blir veldig stilig. Stolputer på de stolene er lette å bytte ut så der er det jo mulig å variere og ta hensyn til at det går en tråd gjennom farvene i hele rommet. F eks la tekstilene (gardiner, puter, pledd etc) ha samme farver f eks er mørk lilla veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok prøvd å ha litt lysere farger generelt, for mye svart møbel blir enkelt veldig ungkars-aktig hvis man ikke passer på.

For meg blir nok bjørk og svart/stål litt to forskjellige ting.

Tre (bjørk) ser jeg automatisk sammen med naturfarger, mykere farger, mer struktur og tekstur i tepper/puter, gjerne naturlige komponenter.

Mens stål og sort er mer 'teknisk', gjerne sterke kontrasftarger, metall, gjerne litt futuristisk-følelse osv.

Man kan jo mikse stilene litt og de er jo ikke helt bestemte, men tja. Hvis det er snakk om et lite sted og en antatt ganske liten budsjett, er det kanskje enklere å følge med bare den ene 'stilen'. Det synes i hvert fall jeg.

Det blir uansett ganske mye møbler på et lite plass, så de må gjerne passe sammen ganske bra. Det virker stort så lenge man ikke har tatt inn møblene, men det er utrolig hvor lite man har plass for dersom man har 40(22) m2 å regne med :)

I tillegg er Expedit-hyllen ganske upraktisk for de fleste bøker, den utnytter plassen ganske dårlig. Jeg har en hjemme og må ha bøker i flere lag og opp på hverandre for å ha nok plass der. Hvis du vil ha bare tidsskriftholdere ol, da går det sikkert fint, men hvis du vil ha bøker også, da ville jeg gjerne anbefale noe der du kan justere høyden selv. Hvis du har lite plass, må man ta vare på hver eneste meter veggplass man har ;)

Men den hyllen er hyppig for vinylplater! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja, kanskje jeg skal kjøre svart / hvit / stål stil. Det er mer med tanke på bordbein og så videre, og så ha varme farger til puter, gardiner osv. Det er bare det at jeg ikke er så fan av hvite bokhyller osv, men kanskje det kan være fint i rette omgivelser. Det eneste jeg tenkte kunne være svart var spisebordstolene og tvbordet av møbler, resten hadde jeg planer skulle være bjørkmønster. Men da kan jeg kanskje heller ha hvite bokhyller med svarte innlegg osv?

I tillegg tror jeg den expeditbokhylla er ganske dyp (?) - Har du tips for andre bokhyller som er bedre? Utnytter plasser bedre?

Hvilken farge burde sofaen være da? Kan man kanskje mikse beige, svart og hvit? Jeg er så dårlig på farger, for jeg har for det meste vokst opp med bjørk, lønn og bøk innslag på møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har flere års erfaring med å bo på ca den plassen. Og hos oss har alltid varme rolige farger fungert best. Ton-ton farger blir mindre "plasskrevende" enn kontraster, synes jeg.

Jeg har også erfart at store spisebort er veldig lite heldig. Hva med noe slikt som denne i steden?

Sterke farger på puter og gardiner er greit for å litt farge som enkelt kan byttes ut. Men jeg har erfart at lyse gardiner fungerer best i på små arealer. Man vil ha inn mest mulig lys. Dessuten koster sikkelige gardiner ikke så rent lite. Sofaputer, lys og bilder på veggene derimot er suverene som "fargeklatter".

Du trenger ikke velge lyse hyller selv om du ikke velger expedit-hyllen. Det finnes mye å velge i. Ikea har flere fine bokskap (og bak skapdører kan man "gjemme" ting som ikke er bøker også. Oppbevarningsplass får man aldri for mye av.

Mitt mest generelle råd er: hold det enkelt. Den største feilen man gjør er ofte å prøve å få til for mye på en gang. Velger man en "stil" og få småting har man større sjangse for å lykkes på små arealer.

Lykke til!!

Ps. Mine største bommerter i små leiligheter kan kanskje more deg:

- lilla gardiner (sjal alt lyset)

- ferskenfargede vegger (jeg kan bare skylde på 90-tallet ;) )

- stort spisebord (endte opp med å stå dyttet mot veggen mye av tiden)

- fotballbord (ville være veldig "tilpassningsdyktig" overfor fersk samboer ;) )

- stort skrivebord på stua (endte opp med å legge mye rot der, stabler med papierer osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt spisebord allerede, og det er ikke så stort som det virker på det bildet. Det er ganske petit, og like stort som hun som bodde der før hadde det, så spisebordet må bli der.

Har du eksempler på bokhyller du syns kunne passet det spisebordet?

Jeg prøver på en måte å matche litt på "spiseplassen" med "stua" pga det er åpen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan bytte ut stolene og beholde bordet.. *tenke iherdig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har bodd smått mesteparten av mitt liv, og angående hyller bør du heller gå for veggmonterte eller et praktisk oppbevaringsystem med hylleknekter og slikt. I et lite rom så er det på veggene det er plass. Og du bør unngå store (svarte) møbler/ting.

Jeg har en sånn romdeler, den har nå endt opp på ekstra rommet og står bare å samler støv, den er i eik. Eik tror jeg kanskje vil passe bedre til svart hvit stål om du ønsker trestruktur. Men. om du ønsker stål så bør du gå for industriell look, med et par feminine innslag.

Mine bommerter:

- Skrivepult uten oppbevaring

- Stort mørkt spisebord

- Stål/glass stuebord med matchende tvbenk

- Lite/ingen bruk av veggplass

Nå har jeg gått over til afrikansk stil med fint treverk og varme farger. Mye bedre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lov til å hente opp ting på veggen, derfor må vi komme med andre løsninger. Det er derfor jeg tenkte veldig høye hyller, som feks Billy bokhyller hvor man kan bygge på topper slik at det går helt opp til taket, det tror jeg er en god løsning hvis man ikke kan henge opp hyller. Hvis ingen andre har forslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...