Gå til innhold

-


Carebear1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, regelverket er slik at det kun kan være en eier av kontoen. Faren ved å gå over til felles konto er akkurat det at kontoeier når som helst kan slette disponenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel også an å ha regler som gjør at eier ikke kan slette disp.haver?

Jeg minnes det var sånn på posten da jeg jobbet der? At man kunne ha forskjellige forbeholdskoder og at en av dem var at man kun i fellesskap kunne ta ut eller gjøre om kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en bagatell hvem som står som eier av kontoen formelt sett, når begge har lik rett til å disponere konto, man har to kort og felles nettbank ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det slettes ingen bagatell at kontoeier når som helst kan fjerne disponentens adgang til kontoen.

Det sikrer ikke den som disponerer over kontoen samme stilling som eier.

Det må da være en mulighet til at man kan likestilles på noe vis? :klø:

Jeg får meg ikke til å tro at det er så idiotisk :sjokkert:

Er helt enig med deg Melania, men det er kanskje en stor forskkjell om det er slik at man midler stående der eller om man lever fra hånd til munn og ikke har mer enn lommerusk på kontoen.

Felles konto er jo en kjempeflott sak dette, men å kutte ut ens egne virker jo litt teit om jeg skal være ærlig. Hadde jo måtte være mye bedre om dere hadde vær deres lønnskonto med de fordeler dette bringer til dere som kunder. At dere i tillegg åpner opp en felleskonto som det utstedes 2 visakort på eller det som er nødvendig. Har man en slik løsning kan man bruke faste trekk fra lønnskonto slik at alt går helt automatisk. Da kan man i tillegg sette av litt selv slik at den andre ikke aner hva som kommer til bursdag eller jul, da det er KJEDELIG å vite hva man får eller hva det kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg minnes det var sånn på posten da jeg jobbet der? At man kunne ha forskjellige forbeholdskoder og at en av dem var at man kun i fellesskap kunne ta ut eller gjøre om kontoen.

Det kan legges inn forskjellige forbeholdskoder. Nå har jeg ikke helt oversikten over alle alternativene, men det må uansett være kun en eier av kontoen. En disponent vil ikke ha de samme rettighetene på en konto som kontoeier (om ikke kontoeier er umyndiggjort og har fått oppnevnt verge). Det er kontoeier som vil stå oppført med beløpene på selvangivelsen. Disponenten vil da ikke bli registrert med noen ting (unntak ved mindreårige). Jeg personlig kunne ikke tenke meg å gå over til kun å ha en brukskonto og en sparekonto selv om vi har felles økonomi. I steden har vi hver våre kontoer der vi har lagt inn hverandre som disponenter. Vi kan overføre akkurat som vi ønsker mellom alle kontoene i hver våre nettbanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forbruker

Jeg ville ALDRI oppgitt egne konto til fordel for en felles konto - jeg ville heller opprettet en konto som man brukte til regning.,

Jeg ville ALDRI inngått en slik avtale uten å være gift da opphør av samboerskap kan skje uten noen som helst form for skifte i ettertid.

Jeg vil ikke anbefale noen andre å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller aldri hatt felles konto...

Da er det bedre - som nevnt over her - hver sin private konto og så en konto som står på den ene og den andre disponerer, som går til felles utgifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært samboer i 8 år. med det samme vi flyttet sammen opprettet vi to felles kontoer, en til regninger etc. som vi setter av ett likt fast beløp på hver måned. Denne har vi kun nettbank på, der vil det også samle seg opp en del som vi har til julegaver til barn og familie. samtidig har vi en konto med hvert vårt visakort til, der setter vi også inn ett fast beløp som vi har til husholdning.

for oss fungerer dette perfekt, i og med at vi setter inn likt beløp slipper vi evt. "gnisninger" med at den ene har lagt ut mer enn den andre....

for det stemmer som alle andre har nevnt at det kun kan være en eier på en konto, mens den andre står som disponent. årsak til at det kun kan være en eier er iflg. vår bank at det må følge ett personnummer.

jeg for min del har heller aldri villet gitt opp min egen konto, synes det er greit at det jeg bruker av penger er og blir min privatsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan fungerer det da egentlig med sånne depositumkontoer man kan opprette iforbindelse med husleie ?? Da kan jo ikke den ene parten bare velge å slette den andre. Begge må "signere ut".

Burde være fullt mulig å sikre seg slik at den ene ikke kan slette den andre på vanlig konto også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måte jeg vet om som det går an å ha det helt rettferdig mht bruker er å opprette en foreningskonto...

Dere kan lage en forening og kalle den Familieforeningen f.eks. Da bruker man ikke f.nr.

Og da må forbeholdskoden være at begge to kan ta ut hver for seg. Så da vil begge to stå som disphavere...

Jeg vet at det er gjort i postbanken i hvert fall - bingoforeninger og sånn har det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det da egentlig med sånne depositumkontoer man kan opprette iforbindelse med husleie ?? Da kan jo ikke den ene parten bare velge å slette den andre. Begge må "signere ut".

Burde være fullt mulig å sikre seg slik at den ene ikke kan slette den andre på vanlig konto også...

En depositmskonto blir sperret og den kan ikke åpnes uten at begge parter går sammen i banken samtidig, eller at disponenten (utleier) gir beskjed om at kontoen kan frigis. Har utleier noe krav så må kontoeier (leietager) godkjenne at disse blir overført (finnes en del andre regler for hvordan gå fram hvis det blir uenighet). Når kontoen blir åpnet blir disponenten slettet. Dette er derfor ikke noe alternativ for ts. En depositumskonto koster det også en del å opprette og det skal betales av disponet (utleier).

Hvis ts er ute etter en sikker løsing bør hun beholde den kontoen hun har i dag. Sett dere heller som disponent på hverandres kontoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste måte jeg vet om som det går an å ha det helt rettferdig mht bruker er å opprette en foreningskonto...

Dere kan lage en forening og kalle den Familieforeningen f.eks. Da bruker man ikke f.nr.

Og da må forbeholdskoden være at begge to kan ta ut hver for seg. Så da vil begge to stå som disphavere...

Jeg vet at det er gjort i postbanken i hvert fall - bingoforeninger og sånn har det sånn...

Nå lurer jeg på om ikke muligheten til å ha bankkort på en slik konto (med fiktivt organisasjonsnummer) er tatt bort? Det må da i tilfelle opprettes en driftskonto på et reelt organisasjonsnummer som blir registrert i Brønnøysundregisteret. Noe som vel ikke er så aktuelt for ts?

Det er mulig å opprette en driftskonto på et personnummer, men da oppstår de samme problemene som med vanlig konto selv om det er mulig med flere disponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller aldri hatt felles konto...

Da er det bedre - som nevnt over her - hver sin private konto og så en konto som står på den ene og den andre disponerer, som går til felles utgifter...

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andre her som har felles økonomi, hvordan har dere gjort det sånn praktisk?

Vi har felles økonomi og har hver våre kontoer der vi har satt den andre parten som disponent. Disse får vi opp i hver våre nettbanker. Vi får lønning på forskjellig tidspunkt i måneden og overfører penger mellom kontoene som vi ønsker/har behov for. Vi har en felles regningskonto (der den ene er eier og den andre disponent) der vi fører over et fast beløp hver måned som dekker faste regninger.

Så lenge det ikke er mulig å få en fullgod løsning på å ha en felles konto vil jeg beholde det slik som det er i dag. Selv om alt i praksis er felles når det gjelder penger, hadde det føltes feil for den som kun fikk stå som disponent. Ts må vurdere fordelene opp mot ulempene. Det er ikke mulig å få til den løsningen som du helst vil ha. Skal dere ha en konto vil det medføre en usikkerhet for den som kun er disponent. Med hver deres konto vil du ikke få det så enkelt og oversiktelig som du helst ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke mulig å sikre seg ved at begge er kontohaver (Eier) av en konto. Det er likningsmyndighetene i dette landet ikke banken som krever at kontoen skal knyttes til en person, sånn at de kan skattlegge vedkommende. Tidligere var det mulig å ha for eksempel foreningskonto liggende under et fiktivt organisasjonsnummer dette ble endret da mange benyttet muligheten til å snyte på skatten. Med andre ord kontoen du ønsker deg kan ikke opprettes etter dagens lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...