Lumiere Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Heisan! Jeg har en hvit linkjole som jeg ønsker å farge brun. Selve kjolen er av 100% lin, mens sømmene er 80% polyester og 20% lin... VIl jeg da risikere at kjolen tar farge og sømmene forblir hvite??? Helt fersk på dette med farging ja!!!
kitekatt Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Jeg tror det. Men du kan jo kjøpe en tekstiltusj i samme farge ca og tusje sømmene. Tror det skal gå bra, hvis man er tålmodig..hehe
Lumiere Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Har nå lest grundigere på vaskelappen... Det er fôret som er 80% polyester og 20% lin... Dette er jo uansett usynlig, så om dette forblir hvit så er det greit liksom. Men kan jeg gå utifra at sømmene er av lin? Eller blir dette et sjansespill uansett...? Endret 19. juni 2008 av Lumiere
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Jeg tror ikke tråden er av lin, det hadde blitt litt rufsete. Også tror jeg at tråd av lin ikke er sterkt nok som sytråd (men det er jeg ikke helt sikker på). Siden lin er et naturmateriale, så er det å anta at tråden også er i naturmateriale - i dette tilfellet: bomull. Men du kan ikke være sikker. Skal du farge kjolen mye mørkere enn i dag? Hvis ikke, så spiller det kanskje ingen rolle om det er litt fargeforskjell på tråd og stoff. Strengt tatt skal du kunne merke forskjell på tråd av bomull og polyester hvis du har litt erfaring med tekstil. Trekk ut en liten trådende på baksiden og dra og pirk litt i den og se om du finner utav det. Kanskje sammenligne med annen tråd av bomull og polyester.
Gjest Raptuza Skrevet 18. juli 2008 #5 Skrevet 18. juli 2008 Eg vil tru at kjolen er sydd med polyestertråd, då det er billegast, mest slitesterkt og vanlegast.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå