Gjest Gjest_maria_* Skrevet 19. juni 2008 #1 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg strøk selv på praktisk førerprøve i forgårs. Var en kombinasjon av plutselige ukontrollerbare nerver og en innmari gretten sensor. (og ja, jeg hadde kalt han gretten unasett om jeg hadde bestått eller ikke) Pga. problemer med "min" bil på kjøreskolen, måtte jeg kjøre en noe uvant bil for meg. Men dette skulle gå bra! likte "den nye"bilen kjempegodt. Før vi startet kom jeg ut for å si til sensor : "nå er det da ikke denne bilen jeg kjenner best men.." - Dette burde jeg ikke sagt. fikk kommentaren tilbake : alle biler er da like, men er jo ikke bra du ikke kjenner bilen..hmmmm... - så noterte han seg dette. Trakk sikkerhetsspørsmål om å teste bremsene under fart. Ikke gått gjennom det spm. på forhånd, men valgte jo selvsagt likevel prøve. Gjorde som jeg trodde var rett, men hadde visst gjort totalt feil. "hvordan kunne jeg tro at det var riktig" - fikk rett og slett en skjennepreke av sensor på stedet. Dårlig utgangspunkt til grunne før jeg kjørte ut fra trafikkstasjonen. Sa til sensor jeg hadde fått litt nerver nå pga situasjonen og starten (burde sikkert holdt kjeft!) - svaret jeg fikk :"det var ikke bra" (før han noterte det ned). prøvde å snakke noe med han under turen, men han svarte aldri. Kjørte greit, men var overstyrt av nerver. Nerver jeg normalt ikke har i det hele tatt.. visste hele tiden at dette nok ikke gikk som jeg ønsket. Vel tilbake på trafikkstasjonen, fikk jeg vite jeg ikke hadde bestått. Ble jo skuffet, men mest over hans måte å behandle meg på hele veien. Følte det hele veien var så urettferdig. Har kjørt med tre uavhengige kjørelærere. Dvs. en lærer fast, en annen lærer før oppkjøring for at han skulle gi en vurdering av om jeg virket være klar og en som fulgte meg opp til trafikkstasjonen og hadde en oppvarmingstime med meg. Alle konkluderer med at jeg kjører hensysnfult og rolig og er en aktsom bilist. Er selv 27 år og nybakt mamma. Vet med meg selv at jeg KAN, men nerver kombinert med vanskelig sensor strøk meg. Desverre. Greit nok, jeg prøver igjen og satser på en annen sensor, men vil bare få fram at sensors vurdering kan ha SVÆRT mye å si for kjøringen og vurderingen.. Mine kjørelærere (alle godt voksen over 50år) kjenner godt til denne mannen. han er igrunnen sparket fra trafikkstasjonen nå men skal bare jobbe ut oppsigelsestiden. han er sikkert en ok mann, men umulig sensor da han er kjent for å gi folk skikkelig nerver og gjerne en dose pepper undervegs. Jeg som ikke bruker få nerver synes dette er kjempekjedelig og trist. koster meg nå minst 2750kr (for oppkjøring) pluss noen vedlikeholdstimer hos kjørelærer (si 2000kr) for å skulle kunne kjøre opp på nytt om kanskje en mnd.tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jigva Skrevet 19. juni 2008 #2 Del Skrevet 19. juni 2008 Trist at du fikk en slik ekkel opplevelse med oppkjøringen. Da jeg kjørte opp sist fikk jeg vite at biltilsynet før hadde hatt en sensor som var ekkel mot elevene som kjørte opp, men denne personen hadde sluttet da jeg kjørte opp. Jeg har kjørt opp 3 ganger tilsammen, første og andre gang var jeg absolutt ikke klar. Kjørelærern jeg kjørte med lot meg kjøre opp lenge før jeg var klar. Hadde jo ingen peiling takk og lov at jeg ikke fikk lappen. Nå har samme læreren som jeg hadde utsatt min kusine for det samme, hun var heldigvis smart nok til å si at hun ikke følte seg klar for oppkjøring og hun skaffet seg en annen lærer. men det var jo ikke dette tråden var om.. Min første sensor, en mann, kjent for å stryke elevene han hadde på oppkjøring. Han synes jeg faktisk var hyggelig, han prata og var generelt hyggelig. Jeg gjorde vel små stoooore feil, men jeg tror jeg kjørte veldig usikkert. Etter oppkjøringen syntes jeg det var urettferdig og leit, syntes jo at jeg var flink, men jeg ser i ettertid at jeg var ikke klar for lappen. 2. oppkjøring, en kvinne. ikke veldig koselig.. hun måtte bremse for meg i en situasjon med høyre-regel som jeg så fint overså. HAHAHA, noen tvil om at jeg strøk eller?? haha. 3. oppkjøring, flere år etterpå, skal innrømme at å stryke 2 ganger gikk på selvtillitten løs. Denne gangen kjørte jeg hos en helt ny kjøreskole, de var proffesjonelle, flinke, engasjerte, fantastiske mennesker. Sensor var en romslig dame, jeg var super nervøs, sensor prata meg gjennom hele oppkjøringen. Etterpå sa hun at hun hadde vært nervøs før oppkjøringen fordi jeg var så nervøs og hun tenkte for seg selv at dette kunne gå begge veier. Jeg klarte bare halvparten av start-spørsmålet, men jeg kjørte bra, god oversikt, eneste negative hun sa var at det var en situasjon der hun følte jeg kunne hatt litt bedre oversikt. Nå i midten av 20-årene har jeg endelig lappen. Jeg føler meg trygg bak rattet, men alt kommer virkelig an på kjøreskolen og hvor godt de forbereder deg. Nå fikk jeg også en fantastisk sensor denne gangen, så det hjelper masse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. juni 2008 #3 Del Skrevet 19. juni 2008 Til trådstarter: Du kan jo ikke vente annet enn at sensor blir litt muggen, eller rettere sagt skuffet, når du ikke en gang klarer elementære ting som teorispørsmålene før dere begynner å kjøre? Og ja, jeg vil anta at han har opplevd mer enn en gang at elever har kjørt uvant bil og dermed strøket. Syns ikke hans kommentar der heller var spesielt ille, jeg. Takler du såpass lite er det greit at du strøk. For jeg lurer virkelig på hvordan du da vil klare deg i en stressende trafikksituasjon. For greit at oppkjøringen er en stressende situasjon i seg selv. Men den er ingenting i forhold til hva du vil møte ute i trafikken når du begynner å kjøre selv. Bedre lykke neste gang, og forbered deg bedre. Kjør mye mer, og lær deg for guds skyld teorien din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. juli 2008 #4 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg må legge til en ting. Kjør flest mulige forskjellige biler. Møtt mange som har kun kjørt 1-2 biler på mange år, og de blir helt ape når de setter seg i en annen bil, vet ikke hvordan biler funker lenger liksom:P Jeg er ihvertfall så heldig at jeg har en bruktbilfar. kjører alt fra veteran til varebiler. Det er der en del av erfaringen kommer:) (en ukjent bil er ingen unnskyldning) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. juli 2008 #5 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Jeg strøk selv på praktisk førerprøve i forgårs. Var en kombinasjon av plutselige ukontrollerbare nerver og en innmari gretten sensor. (og ja, jeg hadde kalt han gretten unasett om jeg hadde bestått eller ikke) Pga. problemer med "min" bil på kjøreskolen, måtte jeg kjøre en noe uvant bil for meg. Men dette skulle gå bra! likte "den nye"bilen kjempegodt. Før vi startet kom jeg ut for å si til sensor : "nå er det da ikke denne bilen jeg kjenner best men.." - Dette burde jeg ikke sagt. fikk kommentaren tilbake : alle biler er da like, men er jo ikke bra du ikke kjenner bilen..hmmmm... - så noterte han seg dette. Trakk sikkerhetsspørsmål om å teste bremsene under fart. Ikke gått gjennom det spm. på forhånd, men valgte jo selvsagt likevel prøve. Gjorde som jeg trodde var rett, men hadde visst gjort totalt feil. "hvordan kunne jeg tro at det var riktig" - fikk rett og slett en skjennepreke av sensor på stedet. Dårlig utgangspunkt til grunne før jeg kjørte ut fra trafikkstasjonen. Sa til sensor jeg hadde fått litt nerver nå pga situasjonen og starten (burde sikkert holdt kjeft!) - svaret jeg fikk :"det var ikke bra" (før han noterte det ned). prøvde å snakke noe med han under turen, men han svarte aldri. Kjørte greit, men var overstyrt av nerver. Nerver jeg normalt ikke har i det hele tatt.. visste hele tiden at dette nok ikke gikk som jeg ønsket. Vel tilbake på trafikkstasjonen, fikk jeg vite jeg ikke hadde bestått. Ble jo skuffet, men mest over hans måte å behandle meg på hele veien. Følte det hele veien var så urettferdig. Har kjørt med tre uavhengige kjørelærere. Dvs. en lærer fast, en annen lærer før oppkjøring for at han skulle gi en vurdering av om jeg virket være klar og en som fulgte meg opp til trafikkstasjonen og hadde en oppvarmingstime med meg. Alle konkluderer med at jeg kjører hensysnfult og rolig og er en aktsom bilist. Er selv 27 år og nybakt mamma. Vet med meg selv at jeg KAN, men nerver kombinert med vanskelig sensor strøk meg. Desverre. Greit nok, jeg prøver igjen og satser på en annen sensor, men vil bare få fram at sensors vurdering kan ha SVÆRT mye å si for kjøringen og vurderingen.. Mine kjørelærere (alle godt voksen over 50år) kjenner godt til denne mannen. han er igrunnen sparket fra trafikkstasjonen nå men skal bare jobbe ut oppsigelsestiden. han er sikkert en ok mann, men umulig sensor da han er kjent for å gi folk skikkelig nerver og gjerne en dose pepper undervegs. Jeg som ikke bruker få nerver synes dette er kjempekjedelig og trist. koster meg nå minst 2750kr (for oppkjøring) pluss noen vedlikeholdstimer hos kjørelærer (si 2000kr) for å skulle kunne kjøre opp på nytt om kanskje en mnd.tid. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg slet selv veldig med nerver i forkant av oppkjøringen. Da hjalp det ikke at jeg fikk en gretten sensor, som virket som om han ville være alle andre steder enn i bilen. Jeg strøk første gang, og vet at jeg hadde strøket uansett hvilken sensor jeg hadde hatt. Kjøringen min var for dårlig, det skal jeg innrømme, men den ble enda dårligere pga sensoren min. I likhet med ts sin sensor var dette også en sensor som det hadde mange klager på. Du får nok en ny sensor neste gang. Det er i alle fall det som er vanlig. Lykke til med neste oppkjøring Hilsen The Kitten :banantroll: Ps. Alle biler er ikke like. Min bror sin Audi ligger f. eks mye bedre på veien og i svinger enn min far sin Mercedes, og min far sin Mercedes er bedre enn kjøreskolen sine Mercedeser. Endret 4. juli 2008 av The Kitten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. juli 2008 #6 Del Skrevet 4. juli 2008 klart de ikke er klin lik........ men poenget er at du burde klare å gå fra en golf til en polo uten problemer. for en bil er oppbygd på samme måte/prinsipp!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. juli 2008 #7 Del Skrevet 4. juli 2008 Det har alltid vært snakk om at det finnes så mange sure og gretne sensorer hos Biltilsynet. Så jeg gruet meg fryktelig til å møte sensor, men han viste seg å være en hyggelig og real sensor. Som sjåfør skal man kunne kjøre en hvilken som helst bil. Og spørsmålene i forkant av kjøringen er en veldig viktig del av førerprøven, så det burde du ha lest mer om, men helst skulle kjørelæreren din ha gjennomgått dette med deg. Sensorene noterer hele tiden, det kan være både positivt oh negativt. Og det at du er nervøs; det er alle på førerprøven. Men at du blir stressa av det som skjedde i forkant er faktisk trafikkfarlig. Så jeg synes ikke det er rart at sensor reagerte negativt på det. Lykke til neste gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 4. juli 2008 #8 Del Skrevet 4. juli 2008 klart de ikke er klin lik........ men poenget er at du burde klare å gå fra en golf til en polo uten problemer. for en bil er oppbygd på samme måte/prinsipp!! Hehehe, spesielt en golf og en polo, siden de begge to er Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. juli 2008 #9 Del Skrevet 4. juli 2008 merke har inget å si på like kjøreegenskaper, de er relativt forskjellige biler, men bare tok et enkelt eksempel:P Husker ene jenta jeg kjørte med slet med å bytte fra volvo s40 til v70... jaaah. samme bilen nesten:P men bil er bil. Gass, clutch brems:) (ekskluderer automatgir nå da;) Ganske relativt å kunne bytte fra manuell til automat og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. juli 2008 #10 Del Skrevet 4. juli 2008 Enig med pittie: bil er bil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 7. juli 2008 #11 Del Skrevet 7. juli 2008 Sjølvsagt er alle biler like køyremessig når man har køyrt ei stund. Men det halve året eg brukte på å lære å køyre, og på å ta lappen, var det ikkje like greitt å bytte frå bil til bil. Man er da ikkje ekspertar med ein gang. Eg hugsar kor godt eg merka skilnaden på bremsene, følsomheten på clutchen osv på dei ulike bilane. Det var ikkje alltid like lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå