dextrin Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har dette året jobbet som lærer. Jeg er utdannet adjunkt og har jobbet dette året som lærer på en barneskole. Mitt første år etter lærerskolen. Kan jeg spørre dere lærere hvor mye dere har utbetalt før/etter skatt i måneden? Jeg jobber fulltid, men jeg er ikke hovedlærer så jeg har ikke det tillegget. Er ca 13.000,- etter skatt riktig?? hilsen nyutdannet adjunkt..
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Dette høres litt lite ut, men det kommer jo an på hvor mye du betaler i skatt. Jeg ville trodd det skulle ligge et sted mellom 15. - 18.000 etter skatt. Men det avhenger jo av hvor du bor i landet, om du har 100% stilling, hvor mye skatt du betaler osv.
Frøken Freken Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har dette året jobbet som lærer. Jeg er utdannet adjunkt og har jobbet dette året som lærer på en barneskole. Mitt første år etter lærerskolen. Kan jeg spørre dere lærere hvor mye dere har utbetalt før/etter skatt i måneden? Jeg jobber fulltid, men jeg er ikke hovedlærer så jeg har ikke det tillegget. Er ca 13.000,- etter skatt riktig?? hilsen nyutdannet adjunkt.. Jeg er også ganske fersk, ikke gått opp i lønn pga ansenitet (vanskelig ord å skrive, vet ikke om det er riktig), og jeg har utbetalt ca 17500 i mnd. Nå er jeg kontaktlærer på ungdomstrinnet, så jeg har kontaktlærertillegg, gruppelivsforsikring og betaler 36% i skatt. Har da 90% stilling. Så jeg synes 13000 hørtes litt lite ut. Sikker på at du får adkjunktlønn og ikke lærerlønn? Kan være lurt å sjekke opp det.
Lilleba Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 For å se om man har riktig lønn, må man se på bruttolønn, ikke nettolønn. Alle har forskjellig skattekort, derfor vil det man får utbetalt variere, selv om man har samme bruttolønn. Trådstarter er adjunkt og minstelønn for adjunkter i full stilling uten noen som helst ansiennitet var før 1. mai i år, kr. 309 300 pr. år. (gjelder alle kommuner i landet, unntatt Oslo) Dette beløpet står vanligvis på lønnsslippen din. Dersom du betaler 30 % i skatt, skulle du ha ca. kr.18 042 utbetalt pr. mnd. Hvis du bare får kr. 13 000 utbetalt, tyder det på at du blir trukket 50 % i skatt! Det er ikke riktig trekk, med mindre du har unnlatt å levere skattekort. Da skal man trekkes 50 %. Men det betyr ikke at du taper pengene, du vil få det igjen på skatten neste år! Dette er en kurant sak å finne ut av. Bare gå til den ansvarlige for lønnen i skoleledelsen og snakk med ham/henne, eller rådfør deg med den tillitsvalgte. Sjekk uansett først hva som står på lønnsslippen, og ta den med når du snakker med noen! Hvis du har en annen årslønn oppgitt på lønnsslippen, så er det feil, men det er en enkel sak for den tillitsvalgte å ordne opp i, og du vil få etterbetalt hvis du har hatt feil lønn i utgangspunktet.
Gjest Gjest_dextrin_* Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Trådstarter er adjunkt og minstelønn for adjunkter i full stilling uten noen som helst ansiennitet var før 1. mai i år, kr. 309 300 pr. år. (gjelder alle kommuner i landet, unntatt Oslo) Dette beløpet står vanligvis på lønnsslippen din. Dersom du betaler 30 % i skatt, skulle du ha ca. kr.18 042 utbetalt pr. mnd. Hvis du bare får kr. 13 000 utbetalt, tyder det på at du blir trukket 50 % i skatt! Det er ikke riktig trekk, med mindre du har unnlatt å levere skattekort. Da skal man trekkes 50 %. Jeg blir trekt 36% i skatt, så da er det absolutt noe som ikke stemmer her. Skal ta med alle lønnsslippene mine på jobb i morgen. Håper det ordner seg hvertfall. Tusen takk for all hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har dette året jobbet som lærer. Jeg er utdannet adjunkt og har jobbet dette året som lærer på en barneskole. Mitt første år etter lærerskolen. Apropos: Sjekk med tillitsvalgt om du kanskje har rett på å få utbetalt en ekstra mnd.lønn i stedet for feriepenger hvis mnd.lønn vil gi en høyere sum. (Dette gjelder kun første året etter endt utdanning, altså for nyutdannede lærere.)
Gjest ikke norsklærer Skrevet 16. august 2008 #7 Skrevet 16. august 2008 Jeg er også ganske fersk, ikke gått opp i lønn pga ansenitet (vanskelig ord å skrive, vet ikke om det er riktig) Med fare for å være arrogant og belærende: Jeg håper virkelig at du har en god ordbok som du kan benytte hvis du er usikker på stavemåter. Og for så vidt håper jeg også at du ikke underviser i norsk. For ordens skyld: det heter ansiennitet. Litt mindre fersk lærer...
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 Min årslønn i barneskolen med tillegg er 470.000, men vet ikke hva startlønna er for ferske...
gjest*ts* Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 Min årslønn i barneskolen med tillegg er 470.000, men vet ikke hva startlønna er for ferske... Det var jo voldsomt! Eg er inspektør på ein 1-10 skule og tener 430 000 i året... Og eg er lektor med tilleggsutdanning og 8 års erfaring. Kva i all verda har du? Doktorgrad??
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 Det var jo voldsomt! Eg er inspektør på ein 1-10 skule og tener 430 000 i året... Og eg er lektor med tilleggsutdanning og 8 års erfaring. Kva i all verda har du? Doktorgrad?? Nei, har ikke det Men jobber i en rik kraftkommune! Og mange års ansiennitet gir oss lærere god lønn ;-)
gjest*ts* Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 Joda, men høgare enn skuleleiinga? Og så vidt eg veit så er jo lønna den samme i alle KS kommunar? Finst det eigne avtalar i rike kommunar? Mor mi har 35 års efaring, er adjunkt med tilleggsutdanning, og ho tener rundt 410 000 i året, inkludert kontaktlærartilleg, så dette må eg sei er rart...
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 #12 Skrevet 17. august 2008 Har du ikke hørt om lokale lønnsforhandlinger? Der kan kommunen gi ekstra trynetillegg til lærere de liker, og spesielt i små og rike kommuner kan de betale mye. Den tariffen som står i hovedtariffavtalen mellom KS og lærerne er en minstelønnstabell. Det betyr at kommunen ikke kan betale lavere enn det som står der, men det er fritt fram for å betale mer!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 #13 Skrevet 17. august 2008 Jeg har dette året jobbet som lærer. Jeg er utdannet adjunkt og har jobbet dette året som lærer på en barneskole. Mitt første år etter lærerskolen. Kan jeg spørre dere lærere hvor mye dere har utbetalt før/etter skatt i måneden? Jeg jobber fulltid, men jeg er ikke hovedlærer så jeg har ikke det tillegget. Er ca 13.000,- etter skatt riktig?? hilsen nyutdannet adjunkt.. hvorfor oppgir du lønn etter skatt? Det er ikke engang et retorisk spørsmål. Jeg har alltid lurt på hvorfor folk gjør det. Det er direkte tåpelig hvis du vil sammenligne lønn med andre. vi har jo ikke samme størrelse på lån og antall barn og formue og biler og hus og aksjer og bankkonti som deg, og har dermed en helt annen skattebyrde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå