Gå til innhold

Synes du sommerferien er for kort?

Fremhevede innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg må si at jeg er meget forundret over at sommerferien bare er 4- 5 uker lang for de aller fleste. Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke går an å ha fri fra juni til ut august.

Vi lever i et land der det i store deler av året er snø og kulde. Den stakkars lille sommeren vi har, burde alle hatt fri mener nå jeg.

Tenk på alle de som har barn, begge er i full jobb, og de har kanskje også foreldre å ta seg . Jeg må si at jeg skjønner godt at antall skilsmisser pr. år er stadig økende.

Hvor blir det av tid til personlige interesser og sysler? I en travel hverdag er det for de aller fleste ikke rom for egentid. Dette virker ikke akkurat positivt inn på forholdet .

Så mitt spørsmål er , hvorfor i all verden kunne vi ikke få litt lenger sommerferie, slik at en kunne hatt litt tid til selvrealisering? Istedet må en bruke disse stakkarslige ukene til en forhastet ferie med familien i en trang bil eller på en svett syden tur hvor en ikke kan gjøre annet enn å ligge å sole seg på en strand.

Hva synes dere? Er sommerferien virkelig for kort, eller er dere fornøyde med 4 uker?

Hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest Honkytonk Woman
Skrevet

Ja, 4 uker er alt for lite. De fleste trenger ihvertfall 2 måneder vil jeg påstå. Selv pleier jeg å bli sykemeldt juni-juli-august pga den sterke varmen.

Honkytonk Woman

Gjest Wildcat
Skrevet

Og hvem skal finanisere det? Staten, firmat man jobber i? Eventuelt over skatteseddelen?

Gjest Gjest
Skrevet

I en drømmeverden hadde vi hatt tre timers arbeidsdager, helg fra torsdag til søndag, 12 ukers sommerferie pluss fri i jula og påsken, og fortsatt fått samme lønn som i dag.

Men denne verdenen får vi vel bare fortsette å drømme om. :)

Skrevet

en uke til hadde vært bra da..

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt et drømme-sommersted ved kysten eller no', så ville jeg likt å være der fra juni til august, da ville det vært nedtur å bare fått brukt det et par uker også kanskje bruke den siste ferieuka til en annen tur, nei, det hadde bare vært tull.

Men nå? Jo, en uke til hadde kanskje vært bra, men jeg synes det er litt kjipt å være hjemme i ferien, og jeg har jo ikke penger til å dra på flotte turer i ukesvis, så nå er det egentlig passe.

Jeg har jo to uker ferie å plassere på resten av året også, og jobben tar jo ikke mer enn 37,5 t i uka, masse tid til selvrealisering der. Jeg er forresten strengt tatt ikke mye å realisere.

Gjest Infralove
Skrevet

Det er ikkje lenge sidan eg las at vi har meir fritid no enn nokon sinne. Eg trur heller det er prioriteringane det er noko gale med.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikkje lenge sidan eg las at vi har meir fritid no enn nokon sinne. Eg trur heller det er prioriteringane det er noko gale med.

Skjønner ikke helt hva du mener? Prioriteringene det er noe feil med?

Skrevet

Det stemmer det at vi har mer fritid nå enn noensinne, og det er flere grunner til det, over tid:

- kortere arbeidsdager

- kortere arbeidsuker

- mer ferie

- en rekke hjelpemidler som gjør at husarbeid, matlaging og transport til og fra jobb går raskere

Jeg tror også det handler om prioriteringer.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hvordan mener dere egentlig at butikker, sykehus, banker..osv skal holdes i gang hvis alle har to måneders ferie? Eneste måte å få mer fritid på er å senke levestanderden. Vil du ha fri hele sommeren så ta deg fri hele sommeren, men da blir det selvsagt ingen lønn.

Gjest En annen mann
Skrevet

Vel, det hadde selvsagt vært behagelig å ha mye mer fri enn man har i dag. Men hvem skal betale for dette? Norge, og Skandinavia generelt har allerede relativt ganske gunstige arbeidstidsordninger selv om man ofte har en ekstra ferieuke nedover i europa. Til gjengjeld er det svært mange "mellomeuropeere" som f. eks jobber fra 0800-1800 i praksis. Jeg mener det er flere enn i Norge.

Jeg tror også det er noe enklere å motsette seg bruk av mye overtid i Norge enn f. eks USA og land i mellomeuropa. Ansettelsesvernet er sterkt, og det er derfor mye vanskeligere for arbeidsgiver å bli kvitt personell som ikke vil jobbe så mye overtid.

I tillegg benytter nordmenn i snitt stadig mindre tid på jobben og også gjerne på husarbeid, da man i økende grad får tilgang til produkter som i økende omfang kan automatisere stadig flere aspekter av husarbeidet. Jeg mener derfor det ikke nødvendigvis er reelle forhold som ligger til grunn for lite personlig tid eller tid til parforholdet for en del mennesker. Vi lider rett og slett av et velstandsproblem. Kravene til et godt liv øker i takt med velstanden.

Gjest Tigress
Skrevet

Sumarferien er altfor kort, og det trass i at eg som lærar har fire veker avspasering i tillegg til ferie. Eg kjem jo berre såvidt i gang med ferien før den er over!

Gjest Bolledeig
Skrevet
Skjønner ikke helt hva du mener? Prioriteringene det er noe feil med?

Man jobber mindre og mindre, husarbeidet blir mindre og mindre slitsomt, selv om det bør nevnes at mange kompenserer dette godt ved å ha konstante oppussingsprosjekter hjemme, det er også en prioritering. I tillegg bruker vi uhorvelig med tid foran TV og PC, to betydelige tidstyver.

Skrevet
Sumarferien er altfor kort, og det trass i at eg som lærar har fire veker avspasering i tillegg til ferie. Eg kjem jo berre såvidt i gang med ferien før den er over!

Dævven. Noe annet enn han samboeren min som etterhvert blir så sur og rastløs at han knapt er til å være i hus med! :ler:

Skulle naturligvis gjerne hatt mer fri, men ikke nødvendigvis om sommeren. Dersom jeg kun hadde jobbet mine 7,5 timer om dagen hadde jeg vært fornøyd. Men overtid gir pæng i kassa. ;)

Gjest Elize
Skrevet

Jeg jobber 100% i helsevesenet. Sommerferien er grei den, kunne gjerne vært en uke ekstra. Men det jeg egentlig kunne ønske meg hadde vært å jobbe bare 70%, da hadde jeg ikke vært så sliten når ferien kom. Nå er ferien mest bare for å hente seg inn før det er påan igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...