Gjest gjest,ts Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Lurer litt på en sak her.... Vi fikk nylig ei stilling ledig med høyere prosent, da min kjære kollega sluttet. Sjefen sa jeg skulle legge inn en søknad til henne.. Så jeg gjorde, var vel sikker på at stillingen ble min i forhold til at jeg da har jobbet der lengst. MEN nå har de ansatt ei på litt over 20 i den stillingen, uten relevant arbeidserfaring. Ble litt småsur.. Snakket med sjefen om dette og fikk til svar at siden jeg er gift og har barn så ville de heller ha en person som var singel og barnløs!! For hun kunne ikke utelukke at jeg fikk flere barn, eller måtte være hjemme pga syke barn.. Greit nok, mine barn har hatt sine omganger med spysyke og generell forkjølelse, men det har jammen ikke vært mye! Og mannen og meg bruker å bytte på å være hjemme når det skjer. Jeg har et heidundrende immunforsvar og har ikke vært borte fra jobb pga egen sykdom. Sjefen er over fruktbarhetsalder og ugift, så kanskje litt vanskelig å sette seg inn i at barn faktisk av og til blir syke.. Vurderer å se meg om etter en annen arbeidsplass..
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Det er ikke lenger krav om å ta henstyn til ansiennitet (usikker på skrivemåten her), så lenge den som ansettes i stillingen er kvalifisert. Derimot mener jeg at det står i arbeidsmiljøloven at personer i deltidsstilling skal ha rett på å øke stillingsprosenten sin før man ansetter eksterne. Det kan du jo sjekke litt opp i, og se om det er en mulighet for å kunne bruke det til å fremme din egen sak. Ellers må jeg si jeg har forståelse for sjefer som foretrekker ansatte uten barn enn med, markant forskjell i fravær. I alle fall på min arbeidsplass.
PoisonIvy Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Hei, For det første har deltidsansatte i en bedrift fortrinnsrett på ledige stillinger, så lenge de er kvalifisert. Fra Arbeidsmiljøloven: § 14-3. Fortrinnsrett for deltidsansatte (1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. (2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten. For det andre mener jeg at du har blitt diskriminert her. Fra Arbeidsmiljøloven: § 13-1. Forbud mot diskriminering (1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder er forbudt. (2) Trakassering og instruks om å diskriminere personer av grunner nevnt i første ledd anses som diskriminering. (3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende ved diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt. (4) Ved diskriminering på grunn av kjønn gjelder likestillingsloven. (5) Ved diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn gjelder diskrimineringsloven. Det er også viktig å merke seg at arbeidsgiver må bevise at du ikke har blitt diskriminert, dersom du velger å gå videre med dette. Fra Arbeidsmiljøloven: § 13-8. Bevisbyrde Dersom arbeidstaker eller arbeidssøker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted diskriminering i strid med bestemmelse i dette kapittel, må arbeidsgiver sannsynliggjøre at det likevel ikke har funnet sted slik diskriminering eller gjengjeldelse. Jeg syns du skal kontakt bedriftens tillitsvalgt (hvis du er organisert) Lykke til! Endret 18. juni 2008 av wkimsy
Gjest gjest,ts Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Takk for svar! Ser jeg har blitt urettmessig behandlet her ja, både i forhold til at jeg har jobbet i bedriften i noen år, og at jeg har relevant utdanning i forhold til jobben. Og at jeg ikke bør bli straffet for at jeg er kvinne i fruktbar alder...
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Begrunnelsen sjefen din gir deg er ikke juridisk gyldig. Så spørsmålet er heller om den andre som ble ansatt er mer kvalifisert til stillingen enn deg (men det skriver du jo at hun ikke er). Du kan snakke med en eventuell tillitsvalgt selv om du kanskje ikke er organisert.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Lurer litt på en sak her.... Vi fikk nylig ei stilling ledig med høyere prosent, da min kjære kollega sluttet. Sjefen sa jeg skulle legge inn en søknad til henne.. Så jeg gjorde, var vel sikker på at stillingen ble min i forhold til at jeg da har jobbet der lengst. MEN nå har de ansatt ei på litt over 20 i den stillingen, uten relevant arbeidserfaring. Ble litt småsur.. Snakket med sjefen om dette og fikk til svar at siden jeg er gift og har barn så ville de heller ha en person som var singel og barnløs!! For hun kunne ikke utelukke at jeg fikk flere barn, eller måtte være hjemme pga syke barn.. Greit nok, mine barn har hatt sine omganger med spysyke og generell forkjølelse, men det har jammen ikke vært mye! Og mannen og meg bruker å bytte på å være hjemme når det skjer. Jeg har et heidundrende immunforsvar og har ikke vært borte fra jobb pga egen sykdom. Sjefen er over fruktbarhetsalder og ugift, så kanskje litt vanskelig å sette seg inn i at barn faktisk av og til blir syke.. Vurderer å se meg om etter en annen arbeidsplass.. Er du medlem av HK. Mener å huske at da jeg jobbet i butikk og var medlem av HK kom vi først når det gjaldt å kunne få flere timer. Og det fikk jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Mye syk når man har barn?? Jeg er alenemor (for barn i småskolen) og har ikke vært borte fra jobben EN dag på flere år grunnet sykdom hos barnet eller hos meg selv! Men ser at de uten barn gjerne kommer og går når det passer dem selv..og fleksitiden er visst svært bra å ha for de også!
mann23 Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Jeg syns dette er ganske så forståelig. "Forstå at barn kan bli syke iblandt" sorry as, men arbeidsgiver skal ikke være nødt til å ta hensyn til dine personlige greier. Alt fravær fra jobb burde telles som enkeltpersonens fravær uansett hva det gjelder.
Fluffie Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Jeg syns dette er ganske så forståelig. "Forstå at barn kan bli syke iblandt" sorry as, men arbeidsgiver skal ikke være nødt til å ta hensyn til dine personlige greier. Alt fravær fra jobb burde telles som enkeltpersonens fravær uansett hva det gjelder. Mener du da at samtlige personer som har smaa barn skal bli forbigaatt? Og det gjelder baade kvinner og menn, siden menn helt fint kan vaere hjemme med barn de og. Uansett saa er det saa vidt meg bekjent ikke lov aa diskriminere mot arbeidstakere paa den maaten som er beskrevet.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Jeg syns dette er ganske så forståelig. "Forstå at barn kan bli syke iblandt" sorry as, men arbeidsgiver skal ikke være nødt til å ta hensyn til dine personlige greier. Alt fravær fra jobb burde telles som enkeltpersonens fravær uansett hva det gjelder. De har vel heller ingen garanti for at hun på litt over 20 ikke blir gravid.. Det er jo faktisk ganske så vanlig å trefe noen og stifte familie da. Nei, dette hadde jeg slett ikke funnet meg i. Om jeg ikke ble hørt, så hadde jeg ihvertfall sett meg om etter en annen jobb. Barns sykdom skal ikke gå på ens eget fravær. Selvsagt er det noen som spekulerer i dette, og bruker opp de dagene de har rett på enten ungene er syke eller ikke. Men om du mener at det er svært lite fravær du har hatt, både eget og pga. syke barn, så bør du ikke finne deg i dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå