morlille83 Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg er ei jente på bare 24 år som har hatt ryggsmerter de siste 6 årene. Blitt verre for hvert av de to svangerskapene jeg har hatt. Var på MR for 6 mnd tilbake og den viste slitasje. Som jeg har skjønt er dette veldig vanlig, og det forteller egentlig ikke så mye om hvorfor disse smertene er der. I det siste er det så ille at jeg ikke greier å holde sønnen min mer enn noen sekunder før det "stikker kniver", bøye meg ned for å ta på sko osv. Alt er blitt et tiltak og jeg gruer meg for hver bevegelse. Sånn kan det ikke være. Dette ble bare verre da jeg begynte å jobbe på kontor og jeg skulle absolutt fått trent mer. Men med to småbarn, pendling og jobb strekker ikke tiden til. Så det jeg lurer på er, hva burde jeg gjøre nå? Gå sånn til jeg slutter å pendle (noe som er et par år frem i tid), eller oppsøke lege og sammen få til noe. Er det i det heel tatt noe som kan gjøres? Er på en måte redd det kal gå utover jobb også hvis jeg må begynne med behandling.
Saeria Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Jeg ville tatt turen til legen snarest. Det er bedre med evt. behandling enn at du i verste fall sitter der ufør og ødelagt om noen år. NAV sine trygdeutbetalinger er ikke alltid mye å rope hurra for.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Slitasjegikt, atrose, betyr at ryggskivene smuldrer opp på et vis. Jeg har slitasjegikt i korsryggen og jeg mener det kom av svangerskapene mine, men sikker er jeg ikke. Jeg får med jevne mellomrom hekseskuddlignende smerter som varer ca en uke, med problemer med å sitte og ligge og stå. Men det går seg som regel til. Det har også ført til en kronisk betennelse nedover beinet, og det bruker jeg betennelsesdempende tabletter for når det blir for ille. Jeg trener for å bedre musklene rundt så de kan avlaste ryggen. Og ellers må jeg bare leve med den ryggen jeg har. Ta en tur til legen så legen kan fortelle deg om dette.
choop Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Enig!!Trening er det viktigste for en sunn rygg.Musklene hjelper til å holde "på plass" en dårlig rygg.Mange md ryggplager er ikke klar over helseeffekten av trening
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Jeg er ei jente på bare 24 år som har hatt ryggsmerter de siste 6 årene. Blitt verre for hvert av de to svangerskapene jeg har hatt. Var på MR for 6 mnd tilbake og den viste slitasje. Som jeg har skjønt er dette veldig vanlig, og det forteller egentlig ikke så mye om hvorfor disse smertene er der. I det siste er det så ille at jeg ikke greier å holde sønnen min mer enn noen sekunder før det "stikker kniver", bøye meg ned for å ta på sko osv. Alt er blitt et tiltak og jeg gruer meg for hver bevegelse. Sånn kan det ikke være. Dette ble bare verre da jeg begynte å jobbe på kontor og jeg skulle absolutt fått trent mer. Men med to småbarn, pendling og jobb strekker ikke tiden til. Så det jeg lurer på er, hva burde jeg gjøre nå? Gå sånn til jeg slutter å pendle (noe som er et par år frem i tid), eller oppsøke lege og sammen få til noe. Er det i det heel tatt noe som kan gjøres? Er på en måte redd det kal gå utover jobb også hvis jeg må begynne med behandling. jeg ville anbefalt deg å dra til legen så fort så mulig hvis du ikke allerede har vært der! det høres ut som det eventuelt kan være prolaps! jo lengere du venter jo verre blir det. lykke til:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå