Gå til innhold

Gynekologbesøk!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 24år,og har aldri vært hos gynekolog.Begynner å forstå på venninner at det er på tide jeg kommer meg dit for å sjekke at alt er i orden.Skal legges til at jeg er jumfru,så det er ikke for å sjekke evt kjønnssykdommer etc. Jeg bare gruer meg sånn.Orker ikke tanken på å ligge der i "sprik". Er det kanskje ikke nødvendig å dra dit enda?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Generelt sier man vel at det er på tide med gynekolog besøk når man blir seksuelt aktiv eller når man fyller 25 år - hva nå enn som kommer først. (Så framt du ikke har noen plager da!)

Imidlertid så tror jeg det er veldig spredte meninger blant legene om dette. Selv debuterte jeg ikke før etter at jeg giftet meg som 29 åring, og de gangene jeg nevnte GU for legen(e), ble jeg blankt avvist. De undersøkte nemlig ikke jomfruer - og dette svaret kom både fra en allmennpraktiker og en spesialist i gynekologi.

Skrevet

Det er godt å høre.Jeg har ingen plager,men har det siste halvåret plutselig fått uregelmessig menstruasjon.Blir litt bekymret for at det skal være noe galt,men det er jo mange ting som kan virke inn på dette. Jeg tenkte å snakke med fastlegen min om det,men ønsker ikke at han skal gjøre GU på meg.Er det vanlig å be om å få henvisning?vet det kan ta lengre tid,men jeg venter gjerne litt :)

Gjest Ansjoni
Skrevet

man blir automatisk innkalt til gynekologisk screening det året man fyller 25.

Etter det er det vel anbefalt å ta celleprøve hvert 3. år?

Du står fritt til å velge en annen lege enn fastlegen, btw :)

Skrevet

hvordan ligger prisene hos gynekologer vs fastleger?

Skrevet
hvordan ligger prisene hos gynekologer vs fastleger?

Tror jeg betalte 300-400 sist gang jeg var hos gynekolog. Kommer vel an paa hva de gjoer og.

Skrevet

det er jo ikke så galt.Trodde kanskje prisene lå enda høyere :) Måtte du vente lenge på time,Chimamanda?

Skrevet
det er jo ikke så galt.Trodde kanskje prisene lå enda høyere :) Måtte du vente lenge på time,Chimamanda?

Neida, prisen var ikke saa ille :) Husker ikke helt, tror det tok en eller to uker foer jeg fikk time.

Skrevet

takk,da skal jeg bestille time hos fastlege så får jeg kanskje time i løpet av sommeren :) bare å få det unnagjort!!

Skrevet

Hvis du går til fastlegen og får rekv derfra må du vente noen mnd. avhengig hvor du bor i landet og hvor lang ventetiden er. Hvis du velger å gjøre det privat kan du ringe til en privat gynekolog og bestille time selv uten å gå gjennom fastlegen. Prisen på privat gynekolog er mellom 700-1000 kr avhengig hvor du bor

Skrevet

Å gå til gynekologen høres verre ut enn det er! Ikke at det er noe moro, men det må gjøres. Det er veldig viktig å få tatt celleprøve (med tanke på kreft). Så selv om man ikke se seksuelt aktiv, er det lurt å gå til gynekolog.

Det må ikke være gynekolog, det er vanlig å gå til fastlegen sin.

Gjest Gjest
Skrevet

De aller, aller fleste som har celleforandringer har det pga hpv viruset, som kun smitter ved seksuell kontakt.

Så er du jomfru er det liten grunn til å ta en GU, så sant du ikke har andre plager.

Når man blir 25 år får man en du-bør-snart-ta-celleprøver-inkalling, ikke en inkalling med time.

Skrevet

Kan ikke si jeg så fram til GU første gangen jeg heller... Men jeg er glad jeg gjorde det... Første gangen gikk jeg på videregående, så da gikk vi på helsestasjonen... Andre gangen jeg gjorde det på legekontoret hjemme, men ikke hos fastlegen... Jeg vil helst gå til en kvinnelig lege... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville tatt turen til gynekolog for å ta celleprøve om ikke annet. Jeg har en venninne som er 25 år og har funnet ut at hun har et tidlig stadie av kreft i livmoren. Hun holder dette under kontroll ved å gå til gynekolog flere ganger i året, og kanskje kommer det ikke til å utvikle seg til kreft. Men uansett er det vel best å finne det ut så tidlig som mulig.

Å gå til gynekolog er ikke verre enn du gjør det til. Det er helt naturlig for legen, og hvis du klarer å overbevise deg selv om at det er som en vanlig legetime går alt greit. Jeg bruker å telle prikkenei taket, og tenke på noe helt annet.

Du trenger forresten ikke å gå til gynekolog, jeg har alltid brukt fastlegen min. Jeg ville IKKE hatt en dame til å gjøre undersøkelsen, føler meg mye mer komfortabel når det er en mann. En vakker kvinnelig gynekolog ville gjort at jeg følte meg utilpass ved å blottlegge meg..

Skrevet

Gynekolog er ikke saa ille som man tror nei :)

Jeg grudde meg noe helt enormt foerste gangen, men det var ikke saa ille og naa gruer jeg meg ikke lenger.

Bryr meg ikke saa mye om det er en mann eller en kvinne, men maa innroemme at de mannlige jeg har gaatt til har vaert mye flinkere enn de kvinnelige. De har vaert veldig flinke til aa passe paa at jeg ikke er ukomfortabel, at det ikke skal vaere vondt og at ikke stolen er for kald :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...