minienthe Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 får så til de grader lett blåmerker for tiden, det er ganske plagsomt å gå rundt med blåflekkede armer og bein +++ kan jerntilskudd hjelpe ? jeg tar ikke noe vitamintilskudd eller noe og har til tider begredelige matvaner pga jobben min. har vært litt slapp og uffen den siste tiden også, manglende energi er vel en god beskrivelse.
yoga Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 får så til de grader lett blåmerker for tiden, det er ganske plagsomt å gå rundt med blåflekkede armer og bein +++ kan jerntilskudd hjelpe ? jeg tar ikke noe vitamintilskudd eller noe og har til tider begredelige matvaner pga jobben min. har vært litt slapp og uffen den siste tiden også, manglende energi er vel en god beskrivelse. Jeg synes du skal ta en tur til legen for å ta noen blodprøver, før du begynner med jerntilskudd. Man skal ikke ta jern uten å ha en påvist jernmangel.
minienthe Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2008 Jeg synes du skal ta en tur til legen for å ta noen blodprøver, før du begynner med jerntilskudd. Man skal ikke ta jern uten å ha en påvist jernmangel. i utgangspunktet enig men min fastlege har ferie i en måned og de som vikarierer tar ikke imot annet en akutte tilfeller.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Du burde ikke ta kosttilskudd uten å vite hva det er du faktisk mangler. Mye blåmerker kan også være kalsiummangel, f.eks. Hvert mineral har en optimal mengde i kroppen, og mineraler seg i mellom skal være i et bestemt forhold - ved å ta kosttilskudd på måfå, kan du forverre ubalansen du kanskje (mest sannsynlig, med tanke på blåmerkene og at du føler deg så utslitt) har. I tillegg er mineraler antagonister og synergister til hverandre, men jeg skal ikke gå i så mye detalj... Det betyr at man sjelden har en mangel av bare ett mineral - når en ubalanse oppstår, så omfatter det minst to mineraler. En blodprøve vil ikke avsløre hvordan det står til med jernlagerne dine. Eller noen andre mineraler, for den saks skyld. Den måler kun hva som fraktes rundt i blodserumet akkurat i det blodprøven tas, og det kan påvirkes av så mye, og det sier minimalt om hvordan tilstanden i kroppen din generelt er. Den beste måten å måle mineralnivå i kroppen på, er ved å ta en vevsanalyse. Den måler mineralinnhold på cellenivå over tid, og er langt mer nøyaktig enn en blodprøve. Håranalyse er det som er mest brukt, men man kan også bruke f.eks. negler. Her er en veldig fin og forklarende artikkel der du kan lese mer om dette: http://www.matoghelse.no/haarmineralanalys...1445-48946.html
Gjest nextlife Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Dersom du får mange og/eller stor blåmerker, og dette ikke er normalt for deg, er det noe du bør få undersøkt relativt snart, og som absolutt bør fylle kriteriene for konsultasjon hos vikaren til fatlegen din.
minienthe Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2008 Dersom du får mange og/eller stor blåmerker, og dette ikke er normalt for deg, er det noe du bør få undersøkt relativt snart, og som absolutt bør fylle kriteriene for konsultasjon hos vikaren til fatlegen din. jeg ringte og sjekket i sta og de anså det ikke som akutt så jeg får bare avvente situasjonen litt. en fordel at jeg slipper å ha t-skjorter på meg på jobb hvis jeg ikke vil ihvertfall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå