Gjest *Mim* Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg ser at det mulig å velge mellom en liten masteroppgave på 30 studiepoeng, og en stor tilsvarende 60 st.poeng. Jeg skjønner jo at arbeidsmengden blir ulik, men er det noen som har greie på fordeler og ulemper med det ene eller det andre? Kan det f.eks. ha noe å si for videre karrieremuligheter?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men ble nysgjerrig: Har aldri hørt om dette - hva slags fag dreier det seg om? Selv har jeg skrevet masteroppgave tilsvarende 60 poeng, men i et fag hvor oppgavene heller i realiteten tilsvarer 120 poeng i arbeidsmengde og alle dermed også gjerne bruker to år bare på selve oppgaven... Det er sikkert selvsagt veldig avhengig av fag, men jeg ville umiddelbart tenke at 60-poengs oppgave henger høyest, all den tid det er vanskelig å drive egen forskning og formulere en bra oppgave i løpet av et år og sikkert over tilsvarende få sider, men som sagt, det avhenger helt sikkert med type fag:)
Gjest *Mim* Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Det er en nordiskvariant. Synes det høres mest interessant ut med stor oppgave.
Antagonist Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Jeg ville valgt den største, da får du best tid til å fordype deg i stoffet - og det er rimelig vesentlig når man skal arbeide med noe såpass omfattende som en masteroppgave.
Gjest Peachbud Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Du kan jo høre med studieveileder om det vil ha noen praktisk betydning. Jeg ville valgt en liten oppgave. Men helst på bakgrunn av at det var frustrerende å skrive masteroppgave. En må også ha en selvdisiplin av stål. Jeg hadde ofte dårlig samvittighet. Synes det er lettere med mindre fag, hvor en ikke holder på med det samme, lille emnet over så lang tid.
Gjest Peachbud Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 Men hvis du skal være fjernstudent, er det kanskje bedre med stor oppgave forresten. Det ekstra semesteret du vil ta mindre fag, må du jo stille på forelesning (altså hvis du velger liten oppgave).
Carebear1 Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Selv skrev jeg stor oppgave, og syns det var veldig greit. Man får jo mye bedre tid til å sette seg inn i stoffet. I tillegg har jeg følelsen av at de som skriver kortere oppgaver ikke bruker så lite som halvparten nå mye tid på å sette seg inn i stoffet, selv om de bare får halvparten av studiepoengene, for å si det sånn. Man skal jo uansett sette seg godt inn i feltet man skriver om...
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #9 Skrevet 19. juni 2008 En ulempe med å skrive en liten oppgave er at det blir vanskeligere for deg om du finner ut at du har lyst til å ta en doktorgrad. På mitt institutt er det ihvertfall uaktuellt å hyre inn folk som bare har en liten oppgave. De mindre oppgavene er rett og slett for små, man får for liten erfaring med å skrive selvstendig. I tillegg blir fordypningen mindre. En annen ulempe er nettopp det at du får ganske lite fordypning. Siden du bruker såpass lite tid på oppgaven får du ikke gått så mye i dybden. En tredje ulempe er at det kan bli vanskelig å fylle opp med fornuftige fag. Siden du bare har 30 stp oppgave må du ha 90 stp med fag. Og dette skal være fag på masternivå, du kan ikke velge hvilke som helst fag du vil. Det kan være vanskelig, om ikke umulig, å finne nok relevante fag.
Gjest *Mim* Skrevet 20. juni 2008 #10 Skrevet 20. juni 2008 En ulempe med å skrive en liten oppgave er at det blir vanskeligere for deg om du finner ut at du har lyst til å ta en doktorgrad. På mitt institutt er det ihvertfall uaktuellt å hyre inn folk som bare har en liten oppgave. De mindre oppgavene er rett og slett for små, man får for liten erfaring med å skrive selvstendig. I tillegg blir fordypningen mindre. En annen ulempe er nettopp det at du får ganske lite fordypning. Siden du bruker såpass lite tid på oppgaven får du ikke gått så mye i dybden. En tredje ulempe er at det kan bli vanskelig å fylle opp med fornuftige fag. Siden du bare har 30 stp oppgave må du ha 90 stp med fag. Og dette skal være fag på masternivå, du kan ikke velge hvilke som helst fag du vil. Det kan være vanskelig, om ikke umulig, å finne nok relevante fag. Problemet er heller at jeg har litt lyst til å skrive stor oppgave, men har vondt av de emnene jeg ikke får tatt da... Men jeg bor langt unna, er i jobb og har ikke særlig anledning til å stille på forelesninger, så det er kanskje like greit å velge stor. Skal høre med studieveileder om det emnet jeg har tenkt på egner seg best for stor eller liten oppgave, men veileder blir jeg vel ikke tildelt før studiestart?
Gjest Bond Skrevet 20. juni 2008 #11 Skrevet 20. juni 2008 Jeg måtte skrive 30poengs og kan bare si at det blir utrolig kortfattet, har nesten ikke plass å argumentere der, jeg måtte kutte og kutte og kutte. Men jeg mangler ikke ord da Det å skrive lengre oppgave betyr derimot mye selvdisiplin og struktur, så vær sikker til å sette gode grenser med veileder først (hvor ofte du skal levere, mindre delmål osv).
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 En ulempe med å skrive en liten oppgave er at det blir vanskeligere for deg om du finner ut at du har lyst til å ta en doktorgrad. På mitt institutt er det ihvertfall uaktuellt å hyre inn folk som bare har en liten oppgave. De mindre oppgavene er rett og slett for små, man får for liten erfaring med å skrive selvstendig. I tillegg blir fordypningen mindre. Det tryggeste er vel å høre veileder/fagmiljøet. Vet om fagmmiljøer som like gjerne anbefaler kort oppgave dersom man vil ta doktorgrad, fordi det er nødvendig med mange kurs for bredden sin skyld.
Gjest *Mim* Skrevet 28. juni 2008 #13 Skrevet 28. juni 2008 Heller litt til liten oppgave nå. Jeg har lyst til å ta flere emner, og er litt redd jeg ikke er strukturert nok til å skrive stor oppgave. Skal forhøre meg mer om dette ved studiestart. Takk til dere som svarte meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå