Gå til innhold

Fisk føler smerte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i nyhetene at Dyrebeskyttelsen er i harnisk fordi ungdom/barn skal få utdelt fiskestenger for at de skal komme seg mer ut i naturen. Men så kommer dyrebeskyttelsen på banen: Det gjør jo vondt for den stakkars fisken å bite på kroken? :-? Halloooooo da?? Hva i alle dager skal skje med lutefisken min (med tilhørende øl og akkevitt :lol: ) til jul dersom vi skal slutte å fiske? Skal vi løpe rundt med bedøvelsesmiddel før vi tar knekken på fisken??

Synes jeg ser det..........Fiskerne tar på dykkerdrakt og gir lofottorsken lystgass før de dreper den :hoho:

SLAPP NÅ AV DYREVENNER..........

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Dyrebeskyttelsen har tydligvis ikke nok å ta seg til:

* uverdige forhold for dyr på vei til slakting...

* "gale" hundeeiere

* katteeiere som ikke bruker prevansjon på katten sin og dermed unger som må avlives

* hester som er brukt til trav etc som blir fårepølse fordi den ikke presterer så godt lenger...

* tenk på alle som har hamster, marsvin, mus etc... - er det rent i burene?

* fugleeiere... får undulaten nok mosjon?

Har de glemt Keiko nå da?

Nei - jeg ler bare av dyrebeskyttelsen når de ikke skjønner hvor mye de dummer seg ut... :ler:

Maya30 :roll:

Gjest Litamor
Skrevet

Prøv å engasjer dere i noe mer matnyttig enn å drite ut folk som faktisk engasjerer seg i samfunnet og hvordan den er bygget opp.

Som det er i dag, så har faktisk dyr få eller ingen rettigheter. Vi (mennesket) bruker dyr etter vårt eget forgodtbefinnede uten tanke for hvilke lidelser dette påfører dyret.

Hvor plukker dere argumenet fra egentlig? Jeg har vært med i dyrebeskyttelsen i mange år, og kjenner meg overhodet ikke igjen. Er det sånn at dere leser overskriftene i tabloidaviser og drar slutninger ut fra det? Sier mer om dere enn om dyrebeskyttelsen spør du meg :roll:

Gjest Litamor
Skrevet

Prøv å engasjer dere i noe mer matnyttig enn å drite ut folk som faktisk engasjerer seg i samfunnet og hvordan den er bygget opp.

Som det er i dag, så har faktisk dyr få eller ingen rettigheter. Vi (mennesket) bruker dyr etter vårt eget forgodtbefinnede uten tanke for hvilke lidelser dette påfører dyret.

Hvor plukker dere argumenet fra egentlig? Jeg har vært med i dyrebeskyttelsen i mange år, og kjenner meg overhodet ikke igjen. Er det sånn at dere leser overskriftene i tabloidaviser og drar slutninger ut fra det? Sier mer om dere enn om dyrebeskyttelsen spør du meg :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har faktisk vært inne på dyrebeskyttelsen.no og lest. Så det er ikke noe jeg tar ut fra løse luften. :evil:

Skrevet
Har faktisk vært inne på dyrebeskyttelsen.no og lest. Så det er ikke noe jeg tar ut fra løse luften. :evil:

Var meg som skrev dette. Glemte å logge meg inn :oops:

Skrevet

Hvis fisk føler smerte syns jeg faktisk det er helt på sin plass at barn ikke fisker for moro og kaster dem uti igjen eller lar dem ligge å pines i strandkanten. Det er en viss forskjell på å fiske for mat eller å fiske for moro. Så jeg kan forstå at dyrebeskyttelsen setter fokus på dette. Fisk er bare fisk, men har de vondt så har de vondt. Hva om noen hadde det moro med å stikke nåler i oss - liksom bare for å komme ut i naturen.

La barna fiske til middag da - ellers kan de vel fange skjell eller noe.

Og dyrevernerne engasjerer seg jo absolutt i både husdyrs dårlige forhold, kyllinger, hunder, mink, kuer og hele sulamitten - så hvorfor skal de ikke ta med fisken?

Fisk er fisk - men vondt er vondt enten man er fisk eller ku. Jeg har dessuten alltid syns synd i fisk som blir revet opp i halve ansiktet for så å bli kastet uti sjøen igjen jeg - var mange år siden jeg sluttet med det. Om fisken ikke kjenner vondt så kan jeg ikke vite det uten å være fisk selv, derfor tar jeg ikke sjansen på å pine noen for at jeg skal ha det moro. Ikke er det noe moro heller å leke dukkeleker med levende vesener.

Nei - jeg er helt enig jeg. Enten kan vi fiske for at vi trenger mat eller så kan vi jammen lavære å pine de stakkars skapningene.

Atmi

Skrevet

Dessuten - er det egentlig noe tvil om at de føler smerte da? De vrenger og vrir seg og gisper etter luft. Ser det behagelig ut, er det noe du kunne tenkt deg å oppleve. Tenk om det var motsatt da? At fisken hadde kroker de fanga oss i og dro oss under vannet og ikke lot oss få puste, så rev de huden opp på oss for å få ut kroken så halve ansiktet var kuttet over - deretter ble vi liggende på havbunnen til vi døde - eller kanskje fisken kastet oss på land igjen i siste liten dersom de kom på det?

Tenk om fisken kjenner det samme som oss? Er dere sikre på at den ikke gjør det bare for at vi ikke kan prate med dem. Vi tviler ikke på at hunden føler smerte, vi ville aldri gjort slikt med en hund, eller en ku eller en gris. Selv om at for ikke lenge siden hadde de akkurat like lite respekt for andre dyr. Det gjør ikke noe om vi blir litt mer omtenksomme, det er liksom ikke snakk om at vi ikke skal få mat, men trenger vi oppføre oss så barbarisk da?

Skrevet

Mennesker skal forvalte naturen, kanskjefisk bør fanges med hendene``?

Skrevet

Vel klart vi kan overdrive så mye vi vil. Men jeg ser en helt klar forskjell på å leke med dem og fange dem for å spise dem da. Men klart - hvis du har lyst å være sporty og hoppe i elva og fange fisk med hendene så ser jeg ikke noe galt med det. Friskt og godt måtte det vært både for deg og for fisken.

Skrevet
- ellers kan de vel fange skjell eller noe.

Hva med de stakkars skjellene da? Hvis fisk har tanker og følelser, så har skjell det garantert også!!!

Ærlig talt! Hva slags samfunn er det vi vil ha? Hvis ikke barn skal få fiske fordi det er plagsomt for fisken da har vi havnet på ville veier. Hva blir det neste? Fange inn gauper og montere munnkurv så de ikke biter rådyr???

Skrevet

Hva med de stakkars skjellene da? Hvis fisk har tanker og følelser, så har skjell det garantert også!!!

For ikke å snakke om alle de millioner av mygg som knertres hver sommer....... :briller:

Skrevet

Vel - jeg er sikkert utrolig rar jeg da. Men jeg dreper ikke mygg eller fluer eller frosker eller andre ting heller jeg med mindre de plager intenst. Jeg ser ikke poenget i å gjøre det for moro. Er bare slik jeg, men greit for meg om noen tenker annerledes. Angående å samle skjelol - man kan vel samle skjell uten snegle i eller? Hvis du er redd for å skade sneglen. Skjellet i seg selv tror jeg ikke lever egentlig.

Skrevet

For ikke å snakke om alle sneglene som drukner i øl rundt om i hagene i løpet av en sommer! Tenk for en skjebne! Å bli lokket med noe man synes er godt og så er det en felle :grine:!!!

Skrevet
For ikke å snakke om alle sneglene som drukner i øl rundt om i hagene i løpet av en sommer! Tenk for en skjebne! Å bli lokket med noe man synes er godt og så er det en felle :grine:!!!

:hoho::hoho::hoho::hoho:

Skrevet

Heilt alvorleg, me har to valg:

1. Enten godtek me at mennesket er ein del av naturen, og at me faktisk et fisk og anna mat frå dyr. Då er det berre toskeskap å ikkje lata barn få læra seg t.d. fiske. (Ang fisk og smerte, sjå lenker i tråden som går på Aktuelle saker.) Sjølvsagt skal me ikkje plaga fisken (eller andre dyr) men det er dessverre ikkje det argumentet går på hjå Dyrebeskyttelsen.

2. Mennesket bør snarast forlata planeten.

Skrevet
Heilt alvorleg, me har to valg:

1. Enten godtek me at mennesket er ein del av naturen, og at me faktisk et fisk og anna mat frå dyr. Då er det berre toskeskap å ikkje lata barn få læra seg t.d. fiske. (Ang fisk og smerte, sjå lenker i tråden som går på Aktuelle saker.) Sjølvsagt skal me ikkje plaga fisken (eller andre dyr) men det er dessverre ikkje det argumentet går på hjå Dyrebeskyttelsen.

2. Mennesket bør snarast forlata planeten.

Kunne ikke vært mer enig. Endelig et fornuftig menneske!

Skrevet

jaja - noen har respekt for liv og noen har respekt for seg selv. Det er godt vi ikke alle er like :)

Men hvis jeg blir fisk i neste liv håper jeg at jeg bare treffer mennesker som meg, slike som dere ville jeg nok hatet og dere hadde ikke fått spist meg heller bare for at dere er så ego!! tenk.... :roll:

Skrevet

jojo - greit nok hvis dyrevernet mener vi skal slutte å spise fisk da - jeg vet jo ikke egentlig hva dem har sagt. Men jeg syns ikke barna trenger lære seg å fiske egentlig - de kan lære seg å fiske når de skal fange fisk. Å fiske er ikke noen stor kunst, tilogmed jeg kan det. Jeg er kjempeflink, har fanget mangen fisker :) hehe

Men - selvfølgelig må vi få fange fisk til mat - men det er ikke det samme som å ikke respektere at fisken faktisk kjenner smerte. Vi trenger ikke leke med dem likevel. Forskjell på å fange for mat og å fange for moro syns jeg da :)

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg sluttet å fiske da jeg var 10 fordi jeg synes synd på fisken. Andre må gjerne fiske, men da bør fisken bløgges raskt og brukes til mat.

Andre ting jeg ikke liker: knuse blåskjell til krabber, brenne maur med glass, drepe mygg (men ja, det skjer), fiske måker med loff og fiskestang, grave ned kattunger i hagen til halsen og klippe gresset .

Barn kan være riktig så jævlige mot dyr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...