Gå til innhold

Samboere og økonomi - hva er rettferdig?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer er uvanlig heldig stilt tror jeg. Vi studerte sammen og etter studiet fikk vi begge jobb i samme bedrift (ulike avdelinger!) og har omtrent samme lønn.

Vi har ordnet økonomien slik at vi har en felles konto hvor vi setter inn et fast beløp hver måned. Vi har begge minibankkort til denne, og bruker den til alle felles utgifter, som feks mat, bensin og telefon.

Vi har en konto til hvor vi også setter inn et fast beløp hver måned, og fra denne kontoen trekker banken våre to lån samt husleien.

Denne kontoen har et fast trekk ut hver måned, så vi setter inn et beløp som er litt høyere enn det som trekkes. Dermed har vi alltid litt ekstra på denne kontoen til å bruke på andre større utgifter som feks bil, forsikringer og strøm.

Det vi har igjen på våre hver vår lønnskonto etter disse to trekkene, er penger vi selv kan bruke uten at den andre bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjør det veldig enkelt:

Vi har hver vår konto, og en felleskonto.

ALLE utgifter som ikke er private, blir belastet felleskontoen som vi begge har kort til (regninger, husleie, mat osv).

Veldig greit , burde fungere for alle. Det man deretter kan bli enige om, er hvordan man fordeler innbetalingen til denne kontoen.

Vel, vi vet at vi trenger så og så mye på denne hver måned. Dermed deler vi dette beløpet mellom oss etter prosentvis inntekt (etter at studielån er trukket fra).

Den som har 60% av inntkten, betaler 60% av innskuddet.

Hvis vi da trenger f.eks. 3000 kroner mer inn på konto en måned, så deler vi beløpet etter samme modell, og setter inn.

Dette synes vi er rettferdig og fungerer upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

"burde fungere for alle" stemmer kanskje, men virker TOTALT FEIL for meg og min samboer. Det kunne helt sikkert fungert, men for oss ville det vært tungvindt og kostbart, sammenlignet med den langt enklere løsningen vi har (som jeg har nevt mange ganger før, 100% felles økonomi, mine penger er hans penger, hans penger er mine penger, eller egentlig; alt er våre penger. Jada, jeg har lov til å kjøpe meg en pose potetgull om jeg vil, han har lov til å kjøpe en god lunsj. Han får dra på bortekamper om han vil (vi går begge på hjemmekamper) og jeg an gå ut med mine venner om jeg vil. Vi tar begge ansvar for at der er nok penger til å dekke alle regninger, dvs, vi bruker ikke mer enn vi må, fordi vi nå har det trangt.)

Alle får finne de løsninger som funker for dem. Hva som virekr rettferdig for deg trenger ikke virke rettferdig for andre. Hva som er enkelt for deg, kan være tungvindt for andre. Det finnes ingen fasit, men mange gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store min, det vare da ikke meningen å provosere noen!?! :o

Har jeg vært så mye mer påståelig enn alle andre her da?

Ville bare uttrykke min begeistring for en metode som både er logisk og velfungerende, og som KAN la seg kopiere av andre uten vanskeligheter (om de skulle ønske det)...

Det var jo det som var spørsmålet her da; hvilke ulike løsninger folk bruker og hva de synes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg mente da heller aldri å la det virke som om jeg ble provosert, for jeg er laaaaaaaaaaangt fra provosert av noen jeg (tipper det var meg du mente var provosert)

Jeg bare påpeker forsiktig at selv om de fleste lønsinger BØR kunne fungere for de felste, så finnes det ikke en løsning som hverken kan eller bør brukes av alle.

Det jeg mente å si var: Ja, deres løsing KAN fungere for oss også, men blir svært tungvindt og kostbar (og med trang økonomi ordner vi det ikke slik (å oprette en konto ekstra, hvor vi begge skal ha kort vil jo koste årsgebyrer og sånn i det minste) at vi betaler mer enn vi må) metode.

Det som fungerer for noen er håpløst for andre. Vår løsning er ideel for oss, og kan fungere for mange, men er totalt "urettferdig" eller "ugjennomførbar" for mange andre.

Folk er forskjellige, har forskjellige behov og er i forskjellige livssituasjoner. Slik er det bare. Men ta ikke dette som kritikk, eller tolk det som om jeg er provosert, for det er jeg slett ikke.

Jeg lar meg somregel slett ikke provosere på nett generelt jeg da, og i alle fall ikke av banale ting som dette. Dette er ikke et tema jeg skjønner det er mulig å bli provosert over engang.... Det som stemmer for noen, stmmer ikke nødvendigvis for andre, men alle finner sin løsning, og vanskeligere er det ikke?

Sov godt og drøm søtt, uansett hvordan dere organiserer økonomien. Nå er det kveld for meg i alle fall. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...