Gå til innhold

Dere som får gode karakterer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk vel sånn midt i mellom egentlig.. 3 og 4, en sjelden gang 5. Jeg satt maaaaange timer med lekser og jobba vattet a meg. 2 og 3 t hver dag..

Videoannonse
Annonse
Gjest Infralove
Skrevet (endret)
Og dere som gjør det dårlig? Hva er grunnen? Jobber dere ikke, har dere venner som gjør det dårlig på skolen og dere blir påvirket?

Noe mer du vil si?

Grunnen til at eg har gjort det dårleg er vel fordi eg ikkje ha gidda å jobbe så mykje med stoffet. Og fordi at eg har dårleg hukommelse. Når det gjelder teoretiske fag, får eg som regel ikkje betre enn B uansett kor mykje eg les. Så no les eg medium og får C eller B. Er ikkje verdt å lese så mykje når eg ikkje får noko betre likevel. Karakterane i dei praktiske faga varierer frå A til D.

Eg har vel for det meste hatt venner som gjer det bra på skulen, trur eg. Men eg blir ikkje akkurat inspirert av det.

Endret av Infralove
Skrevet

Dette var en spennende tråd. Morsomt å se hvordan andre jobber og lærer, og få tips til strategier.

Jeg har alltid fått gode karakterer. Hadde kun et par 5-ere på vgs, ellers kun seksere. Sånn har det vært i høyere utdanning også.

Jeg har ofte tenkt at karakterene mine er nokså ufortjente, siden jeg fullstendig mangler disiplin og lesestruktur. Jeg er en siste liten-leser og hater pugging. Jeg får imidlertid fort en forståelse for grunnstrukturen i faget og bruker den som knagg til å henge ytterligere kunnskap på. Da blir faget mer logisk og jeg slipper å lese så mye.

Jeg har også alltid hatt veldig god hukommelse, det hjelper.

Skrevet

Jeg hadde bare max-karakterer da jeg var i ungdomsskolen. Var rask og hadde ofte leksene ferdig i løpet av timen allerede.

Karakterene ble ganske dårlige da jeg var i gymnasiet (hadde fire av det som var tilsvarende til 'tilfredsstillende' og resten var bedre). Jeg hadde litt vanskelig pubertet.

I høyere utdanning har jeg fått noen B-ere, men nok mest A.

Så har nok fått både dårlige og gode karakter, men karakterene kommer enkelt for meg, har aldri slitet for noen av dem. Derfor setter jeg også lite pris på dem og forventer faktisk bare det beste nå uten at jeg jobber alt for mye.

Det virker ofte som om alle synes at jeg har gjort noe bra eller jobbet mye, men for meg virker som om jeg får alle karakterene helt ufortjent.

Jeg har aldri studert ukevis for en eksam eller for å skrive oppgaver. Som oftest brukte jeg omtrent to dager før eksam og det er det. Man har jo gått gjennom materialen fra før og da oppfrisker man det man har lært. Det hjelper å ha god hukommelse og lære rask og ha logikk i hvordan man strukturerer materialene.

Men det har en mørkere side - jeg er utrolig ustruktuert da det gjelder tid, jeg gjør sjeldent ting før siste liten og har utrolig dårlige lærevaner. I tillegg har jeg skyhøye forventninger - noe under A er dårlig og hvis jeg skulle noen ganger få noe under B er det jo helt katastrofalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...