Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #21 Skrevet 16. juni 2008 Og det er gluten i hvete, bygg og rug, og i "vanlig" havre (glutenberiket), men sistnevnte finnes også i glutenfri form. Dessuten er det som andre har nevnt gluten i svært mange ferdigprodukter. Forresten, ikke beriket, men kontaminert.
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #22 Skrevet 16. juni 2008 For morro skyld søkte jeg på wikipedia, og der står glutenintoleranse og cøliaki som det samme. Ikke rart man blir forvirret http://no.wikipedia.org/wiki/C%C3%B8liaki Det riktige er vel at både cøliaki og proteinintoleranse(mot gluten og melk) er glutenintoleranse, bare på hver sin måte. Takk for oppklaringen ang. cøliaki.
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #23 Skrevet 16. juni 2008 Cøliaki er en autoimmun sykdom hvor kroppen reagerer på de enzymene den selv lager ved tilstedeværelse av gluten (den angriper sine egne tarmtottceller på en måte). Sånn sett skiller cøliaki seg fra glutenallergi hvor man vel reagerer allergisk direkte på bestanddeler i gluten. (Jeg er usikker på forskjellen mellom glutenintoleranse og cøliaki, om det er noen.) Jeg tror altså at cøliaki er en glutenintoleranse. Som Proteinintoleranse også er en gluten(og kasein)intoleranse. To sykdommer med samme utgangsproblem. Enzymsvikt. Sannelig om jeg helt kan definere forskjellen på cøliaki og PI. Jeg er ikke lege, bare pasient Jeg vet bare at ved PI får man opphopning av opioide peptider som trenger seg ut i blod- og nervebaner og skaper alle slags rare virkninger. så jeg ville holdt meg til mer offisielle kilder - da jeg søkte på dette for en tid tilbake fordi en venn av meg har cøliaki ble i hvert fall jeg rimelig forvirret. Ikke noe dumt råd. -Hvis man anser proteinintoleranseforeningen også som en slik. Hva med bladet mat og helse? De har vært ganske flinke til å skrive saklig om ting og tang, synes jeg. Jeg ville vel også vurdert å bare kuttet ut hvete, ikke alle kornprodukter, hvis du ikke har mistanke om noe i den retningen Mixelite antyder. Sikkert lurt det også. Først eliminere cøliaki, deretter kutte ut hvete(men da må man vel kutte hvetestivelse også for å kunne eliminere hveteintoleranse?), deretter alle andre glutenprodukter... Skal man ikke også reintrodusere matvaren for å være sikker på at det er denne man reagerer på? Jeg tror egentlig det beste rådet OP kan få er å gå til en som har skikkelig greie på det. Få en henvisning til en som jobber med kosthold og helse.
Gjest Gjest_Tøtta_* Skrevet 17. juni 2008 #24 Skrevet 17. juni 2008 Ser ut som jeg må bestille en time hos legen. Får insistere på å bli testet for det som kan testes, og hvis alle tester viser null intoleranse så får jeg heller prøve ut enkelte matsorter selv. Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare!
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Nei, alle som har cøliaki blir ikke tynne, Men går det også an å være overvektig og ha cøliaki?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #26 Skrevet 19. juni 2008 Men går det også an å være overvektig og ha cøliaki? Ingen som vet?
mustapippuri Skrevet 20. juni 2008 #27 Skrevet 20. juni 2008 Men går det også an å være overvektig og ha cøliaki? Ja, det skulle man nå tro. Kjenner folk med cøliaki som har vært på slankern.
øyenstikker Skrevet 11. september 2008 #28 Skrevet 11. september 2008 Jeg var ikke spessielt tynn når jeg fikk diagnsen cøliaki. Var helt vanlig. Det er en myte at alle med cøliaki (ubehandlet) blir tynne.
Gjest Gjest_sofie_* Skrevet 11. november 2008 #29 Skrevet 11. november 2008 Jeg har alltid hatt en del plager med magen. Mye luft, og ofte vondt. Derfor har jeg nå bestemt meg for å prøve et kosthold uten gluten og melk, for å se om det kan hjelpe. Er det noen som vet hvor lenge man må holde seg unna slike produkter for å kunne si at "nei, det var ikke det jeg reagerte på, for jeg har fortsatt magetrøbbel"? Jeg trenger sårt til tips om hva jeg kan spise. Kan jeg f.eks. spise speltbrød? Eller må jeg over på spesielle brød for glutenallergikere? Er det noe man kan bruke istedet for melk/fløte i sauser? Hva med osteerstatninger til f.eks. pizza? Og hvilke produkter må jeg holde meg unna som man i utgangspunktet ikke tror inneholder gluten eller melk? F.eks. vet jeg at en del posesupper og slikt inneholder gluten, det ville jeg ikke tenkt på før noen gjorde meg oppmerksom på det. Er det noen som lever på et gluten- og melkefritt kosthold som kan gi gode råd? Joda, jeg vet jeg kan lese bak på innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper, men da tar det jo to timer å komme seg gjennom handlerunden om man skal sjekke ALT. Og så er det så kjekt å høre andres erfaringer!
Gjest mm Skrevet 15. august 2009 #30 Skrevet 15. august 2009 Det stemmer ikke at cøliaki er det samme som glutenintolleranse. Disse ordene blir ofte forvekslet, men man kan ha en intolleranse for gluten (og ulike kornprodukter) uten å ha cøliaki. Jeg har sterk glutenintolleranse, og blir veldig dårlig om jeg spiser hvete, havre og bygg. Men jeg tåler spelt fordi detter er en annen type gluten. Jeg er derfor intollerant mot en type gluten, men har ikke cøliaki (da reagerer man på alle typer gluten). Lykke til!!
Gjest cøliakidama Skrevet 15. august 2009 #31 Skrevet 15. august 2009 Men går det også an å være overvektig og ha cøliaki? Ja. Jeg hadde vært overvektig siden tenåra da jeg fikk diagnosen som 34-åring. På de meste veide jeg 132 kg. Da jeg gikk over på glutenfritt kosthold, gikk jeg sakte ned i vekt også, og jeg veier nå 81 kg.
Annkitrin Skrevet 21. september 2010 #32 Skrevet 21. september 2010 Cøliaki er en autoimmun sykdom hvor kroppen reagerer på de enzymene den selv lager ved tilstedeværelse av gluten (den angriper sine egne tarmtottceller på en måte). Sånn sett skiller cøliaki seg fra glutenallergi hvor man vel reagerer allergisk direkte på bestanddeler i gluten. (Jeg er usikker på forskjellen mellom glutenintoleranse og cøliaki, om det er noen.) Det er mye feilinformasjon om dette på nettet, særlig i avisartikler og på doktoronline har jeg sett (i tillegg til innlegg på diverse diskusjonsfora, selvsagt), så jeg ville holdt meg til mer offisielle kilder - da jeg søkte på dette for en tid tilbake fordi en venn av meg har cøliaki ble i hvert fall jeg rimelig forvirret. Og det er gluten i hvete, bygg og rug, og i "vanlig" havre (glutenberiket), men sistnevnte finnes også i glutenfri form. Dessuten er det som andre har nevnt gluten i svært mange ferdigprodukter. Når det gjelder å finne ut av dette ville jeg først og fremst bedt om å få testet mot cøliaki og spurt legen om det er noen matallergier du kan teste for direkte. Ellers er vel framgangsmåten grei for å sjekke intoleranser... Men å kutte ut én vare av gangen høres lurere ut, hvis det da ikke er et poeng å prøve å kutte en gruppe, og innføre én og én etter en stund :klø: Jeg ville vel også vurdert å bare kuttet ut hvete, ikke alle kornprodukter, hvis du ikke har mistanke om noe i den retningen Mixelite antyder. Uansett er det definitivt lettest å holde kontroll på et slikt eliminasjonskosthold om du lager maten fra bunnen av, og evt supplerer med ferdigprodukter som er beregnet på allergikere og andre med spesielle behov. Det er ikke noe forskjell på cøliaki og glutenallergi det er det samme, og om du ikke tåler gluten men forsetter og spise det så går det ut over tarmen og tarmtottene samtidig som du har vondt i magen, eg oppblåst o.l Jeg har cøliaki og er ikke direkte tynn jeg heller bruker str 38 som er normalt.
Gjest Rosemor Skrevet 21. september 2010 #33 Skrevet 21. september 2010 Det er ikke noe forskjell på cøliaki og glutenallergi det er det samme, og om du ikke tåler gluten men forsetter og spise det så går det ut over tarmen og tarmtottene samtidig som du har vondt i magen, eg oppblåst o.l Jeg har cøliaki og er ikke direkte tynn jeg heller bruker str 38 som er normalt. Det stemmer ikke. Litt forenklet forklart: Cøliaki er en autoimmun sykdom der immunforsvaret går til angrep på egne celler. Når man har cøliaki blir immunforsvaret overstimulert, og angriper slimhinnene (tarmtottene), og utløser cøliaki. Autoimmuniteten bekreftes via blodprøver og/eller biopsi. Ved allergi går immunforsvaret til angrep på eksterne allergener (i dette tilfellet gluten), men gir ikke tarmskader. Dette bekreftes ved hjelp av allergitester. Intoleranse er hverken autoimmunt eller allergi, men maten man er intolerant for skaper likevel en negativ reaksjon i kroppen som ikke kan påvises ved hjelp av prøver. Jeg har også cøliaki, men har aldri vært undervektig. Det ene barnet mitt har også cøliaki, og han var kraftig undervektig før han gikk over til gluenfri kost.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå