Gjest Gjest_monica_* Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Hei. Jeg er redd for at jeg har fått tarmkreft, har vært på Gastroskopi og tatt prøver fra noen polypper eller noe sånt. Skal inn til ny undersøkelse og de sier ikke så mye enda. Er jo ganske bekymret og lurer på om noen her har noen erfaringer. Hva skjer videre ol???
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 gastroskopi = de går til magen og tolvfingeren Coloskopi = de når opp gjennom tykktarmen til enden av tynnntarmen og litt opp Hvor har de vært hos deg? Det er vanlig at de tar prøver av polypper, og det er vanlig at de brenner/skjærer av polypper som de finner når de først er der. Det er mye bedre å oppdage kreft på et tidlig stadium enn på et sent stadium for da må de ta mer. Kommer jo helt an på hvor mye det er og om det har spredt seg til neste lymfe osv. Kommer helt an på altså. Men polypper er også vanlig og de alene betyr ikke kreft av seg selv. De kan gjerne være godartede. Det fins også noen andre tarmsykdommer hvor man blør fra tarmen. De er ikke kreft. Kommer helt an på hva det er. gjest nora
Gjest Sisu Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Det er jo umulig å svare på slikt her! Den /de eneste som kan svare, er legen(e) som følger deg opp! Så lag deg en liste med ALT du lurer på, og ta den med deg til neste legeavtale!
SummerJoy Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hvis det ble oppdaget på polyppstadiet så blir det jo heldigvis gjort noe med saken før det eventuelt går så langt at det utvikler seg til svulster. Du er under behandling, så dette går nok bra. Endret 16. juni 2008 av SummerJoy
Gjest Gjest_monica_* Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Hmm, trodde jeg hadde hatt en gastroskopi men var nok en coloskopi da. Altså aner ikke hva de undersøkte (sov hele tiden) men de gikk inn i endetarmen også oppover der. De fant flere polypper og en svulst under utvikling. Venter veldig på resultatet, er så redd det er kreft og hva som skjer da. Samtidig så kan jeg ikke skjønne det, jeg er i 20 årene og ingen i familien min har kreft. Skal jo liksom ikke være mulig å få det da. Alikevel så er jeg redd, samtidig som jeg ikke føler jeg kan prate med noen, for det er kanskje ikke en reel frykt. Men det jeg lurte på er hvordan behandler man i såfall tarmkreft?
SummerJoy Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Er svulsten stor begynner de ofte med stråling. Så er det operasjon, ved fjerning av svulst. I de fleste tilfeller kan tarmen bevares, hvis ikke får du utlagt tarm. Etter operasjon får man ofte stråling igjen. Jeg tror faktisk at svulsten din er godartet ettersom du er så ung. Men man vet jo aldri. Lykke til! Det går nok bra uansett siden det er oppdaget så tidlig.
utlendingen Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Ikke mye hjelp rent medisinsk sett, men kanskje følelsesmessig: Ragnar Hovlands bok "Ei vinterreise". Nydelig bok, halparten dagbok fra tiden han hadde tarmkreft. Noe skildring av behandlingsprosessen.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Min mor har hatt tarmkreft. De fant det ut veldig sent, men alikevel så gikk det greit med henne. Hun måtte gjennom en stor operasjon, og fjernet mye , i dag er hun frisk og fin, men hun må leve med stomi resten av livet. De fleste som operers for tarmkreft får stomi, men som oftes trenger de kun stomien en periode, før de opereres tilbake til normalen. Men om man ikke kan det, så er det ingen krise, min mor er en aktiv og flott dame som lever et godt liv. Håper alt går godt med deg, lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå