Gjest Gjest_Mammamia_* Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Min datter skal ha bursdagsselskap imorgen - huset skal fylles med 25 stk. 6 åringer, og mamma går nesten i fosterstilling bare ved tanken!! Alt går nok bra, men ett av barna har cølliaki, og jeg vet veldig lite om dette. Jeg har googlet opp og ned i mente, men finner ikke mye info om HVA jeg faktisk KAN og IKKE KAN servere barnet. Glutenfri kost, sier seg selv, og jeg vil kjøpe noe godis til dette barnet i "Allergi-hyllene" på butikken, men jeg vil ikke at h*n skal føle seg "anderledes" heller. Håper på masse gode tips!!!!
absinthia Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 (endret) kokosboller er glutenfrie, vafler med glutenfritt mel, gele, pizza med glutenfri brødblanding, boller med glutenfri brødblanding, sjokoladekake med glutenfri brødblanding osv.. Edit: Link : http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=37236 Endret 15. juni 2008 av absinthia
Gjest Mor til cøliaker Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Snakk med foreldrene til barnet. Mest sannsynlig har de noe i fryseren som de kan sende med barnet. Du trenger ikke kjøpe noe i spesialhyllene. Toros sjokoladekake (langpannekaken) er glutenfri, og det samme er Toros lyse muffins. Gele går også bra. Ellers foreslår jeg popcorn. Dette er noe alle barna kan spise, og cøliakeren føler seg ikke annerledes.
Oliven Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Ja,les bakpå toro sine kaker. Står at de ikke inneholder gluten og kan inngå i et glutenfritt kosthold eller noe lignende. Kokosbollekake er fort gjort å lage og perfekt i barnebursdag. Gele som nevnt over Is avforskjellige slag. Endel pølser (eller alle?) har potetmel som stivelse. Det går fint. Potetmos til feks. Tror ikke du trenger å kjøpe godis fra spesialhylle. Se bare at det ikke inneholder gluten.Om det bare er cøliaki er det ikke verre enn det. Vingummi, sjokolade, osv. FØLGENDE INGREDIENSER INNEHOLDER GLUTEN Bygg, cous-cous, dinkelhvete, durumhvete, fullkornsmel, grynmel, grahamsmel, (vanlig) havre, havrekli, havrekorn, havremel, hvete, hvetekim, hveteprotein, hvetesirup, hvetestivelse (kan inneholde inntil 200 ppm gluten og tåles av de aller fleste cøliakere), hydroliserte vegetabilske proteiner (kan inneholde gluten, sjekk med produsenten), kamut (egyptisk hvete), kavring, kim, kli, korn, kruskablanding, malt, maltekstrakt, maltsirup, nudler, puffet havre, puffet hvete, rug, rugmel, rugmalt, semulegryn, spelthvete, strøkavring, strømel, tritikale og ølgjær. Fra http://www.ncf.no/?dokId=59
Gjest Ada Blûe Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Her er to enkle tips: Muffins fra Toro og sjokoladekake fra Toro. Kun tilsette olje og vann. NB: Stort sett ALLE med cøliaki kan ha hvetestivelse (som det f.eks. er i disse pakkene her. ) Det må ikke forveksles med kornprodukter med gluten.
Gjest Gjest_mammamia_* Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 1000 millioner takk for svar!!! Klem fra mammamia som fremdeles er oppe og gjør klar morgendagen!! (Har nettopp blåst opp 93 ballonger som jeg har festet i taket - og måtte sette meg ned i 5 minutter før jeg deiset i bakken!!! )
Gjest Ada Blûe Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Så flink mamma du er . Håper bursdagen i morgen blir fin, og at fortsatt er i live når kvelden kommer. Barnebursdager kan være tøffe, har jeg erfart.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 tusen takk, Ada Blûe, så snilt av deg å si slikt!! Gjør så godt jeg kan, og håper vesla og vennene hennes blir fornøyde!! Klem til deg!!
Gjest Ada Blûe Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Spent på hva du til slutt endte opp med av glutenfri mat?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå