Gå til innhold

P-sprøyte, hjelphjelphjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg hørt så mye rart om denne sprøyten at jeg blir helt redd.

For det første har jeg hørt at det ikke er bra for undommer/unge vokse og bruke den.

Jeg erda altså 17år for og få sagt det.

Jeg fikk en resept av min mor jeg, fordi hun ikke stolte på at jeg kom til og ta p-pillen. Så jeg følte ikke jeg hadde så mye valg egentlig.

Nå har jeg brukt den i godt over et år..

Har hørt at folk få blødninger i flere måneder i strekk osv. når de slutter med den.

Har også hørt at det er en risiko for og bli benskjør (eller hvordan det skrives)

Og vi har det også i slekten :s

Er det noen som har brukt den, også sluttet med den? Hvordan var det?!

Og er det noen som har blitt gravid mens de har gått på den?

Håper på masse svar, takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Sakset fra lommelegen

Ulemper

- Beinskjørhet. Det er mulig at du vil ha en økt risiko for å få beinskjørhet. Østrogen-nivået i kroppen undertrykkes med p-sprøyten, og det er derfor ikke så ulogisk å tenke seg at skjelettets vekst kan påvirkes. Flere studier viser at beintettheten hos jenter som bruker p-sprøyte er betraktelig lavere enn for kontrollgruppene. Det er holdepunkter for at jenter i puberteten får en varig disposisjon for beinskjørhet ved bruk av p-sprøyte, og den er derfor ikke førstevalg som prevensjonsmiddel hos tenåringsjenter. P-sprøyten bør heller ikke brukes i mer enn 2 år, og den bør ikke brukes av kvinner som er disponert for å få beinskjørhet (osteoporose).

- Uregelmessige blødninger. Det første halve året du bruker p-sprøyte, vil du merke at blødningene dine blir mer uregelmessige. Etter et år kan menstruasjonen ha opphørt helt. Hvis du fortsetter å ha uregelmessige blødninger, kan du snakke med legen din om dette. Kan hende vil det være en løsning å gi sprøytene med litt kortere mellomrom, eller å bruke vanlig p-pille i tillegg i et par uker.

- Andre bivirkninger. Det kan hende at du opplever uønskede endringer i kroppen din etter at du begynner på p-sprøyten. Noen synes å merke at de får kviser, går opp i vekt, får brystsmerter eller mindre sexlyst.

- Befruktningsdyktighet. Etter at du har sluttet å bruke p-sprøyten, kan det ta mellom ½ til 1 ½ år til du får regelmessig mens igjen. I gjennomsnitt tar det 10 måneder før du er befruktningsdyktig (alt fra 4 til 31 måneder er beskrevet).

- Tre måneders bindingstid. Hvis du, mot formodning, skulle få store plager av å bruke p-sprøyten, kan du ikke slutte på dagen. P-sprøytens virkninger varer i tre måneder.

Gjest *Mim*
Skrevet

Litt rart av du har fått p-sprøyte når du er så ung. Den er regnet for å være sikker, så du trenger ikke bekymre deg for å bli gravid.

Jeg har både fått anbefalt og frarådet p-sprøyte av leger.

Hva kan du selv tenke deg å bruke som prevensjonsmiddel?

Skrevet
Litt rart av du har fått p-sprøyte når du er så ung. Den er regnet for å være sikker, så du trenger ikke bekymre deg for å bli gravid.

Jeg har både fått anbefalt og frarådet p-sprøyte av leger.

Hva kan du selv tenke deg å bruke som prevensjonsmiddel?

Grunnen til at jeg spurte om det med graviditet ved p-sprøyte er fordi jeg har vært myye kvelm den siste uken, og sovet veldig mye. Tenkte det kunne ha en sammenheng, men jeg kan vell se bort i fra det da ! :)

Jeg tenkte selv og starte på p-piller. Men bodde på krisesenter da jeg fikk resepten, og hadde ikke mulighet til og skaffe meg noe selv. Nå bor jeg for meg selv, så det er ingen som bestemmer om jeg skal bruke det eller ikke. Men jeg har liksom aldri tenkt noe spesielt på det.. til jeg begynnte og lese om den ;o

Er det likest at jeg bare slutter? og starter på noe annet?

Skrevet

Er det noen som vet om noen som har blitt gravid med p-sprøyte, eller blitt det selv? !

Skrevet
Er det noen som vet om noen som har blitt gravid med p-sprøyte, eller blitt det selv? !

jepp.... kombinasjonen p-sprøyte + antibiotika funket ekstremt dårlig her.

Skrevet

Jeg har brukt p-sprøyte i litt over et år. Første tida var helt grusom; jeg småblødde mye, og visste aldri når det kom, så jeg gikk med truseinnlegg / tynt bind hver gang jeg forlot huset. Nå digger jeg sprøyta - blødningene er helt forsvunnet, og det dårlige humøret jeg hadde med pillen er borte. Minuset er noen kilo som har sneket seg på...

Jeg er også betenkt over at du er så ung, samt har benskjørhet i familien. Jeg har også hørt at man ikke skal gå på p-sprøyte i mer enn to år sammenhengende, men vet ikke om dette stemmer.

Jeg vet ikke om noen som har blitt gravid mens de har gått på p-sprøyte.

Synes det virker som du har en del spørsmål, og anbefaler deg en tur til legen for en oppklarende samtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...