Gå til innhold

Sy sine egne klær


zilje_k

Anbefalte innlegg

Har SÅ lyst til å lære meg å sy mine egne klær!! Men hvordan kan man lære seg det?? Noen som har tips og erfaringer og komme med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på en stoffbutikk og be om hjelp til et mønster i en enkel fasong. De forteller deg hvordan du går fram. Det er kjempegøy!

Jeg sydde masse klær da jeg var tenåring, men nå har jeg ikke hatt tid på mange år. Det siste plagget jeg sydde var brudekjolen min, men det er snart 20 år siden. Har planer om å ta opp igjen denne hobbyen, så snart jeg får litt bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på en stoffbutikk og be om hjelp til et mønster i en enkel fasong. De forteller deg hvordan du går fram. Det er kjempegøy!

Jeg sydde masse klær da jeg var tenåring, men nå har jeg ikke hatt tid på mange år. Det siste plagget jeg sydde var brudekjolen min, men det er snart 20 år siden. Har planer om å ta opp igjen denne hobbyen, så snart jeg får litt bedre tid :)

Syns det virker spennende. Men jeg har ikke peiling på å sy da... Blir bare knot og tull.. hehe..

Har ikke noen bra tips du da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har veldig lite erfaring kan det være vanskelig å forstå kjøpemønster. Det finnes flere som holder kurs i å sy klær. Sjekk for eksempel den lokale Husflidforeningen. Her omkring har bibliotekene masse brosjyrer fra forskjellige foreningen som holder kurs. Kanskje ditt lokale bibliotek har det også?

Har du en veninne som er flink til å sy? Du kan jo be henne hjelpe deg med et enkelt mønster. Har du først forstått hvordan et mønster fungerer og lært de grunnleggende konseptene er det mye man kan klare selv.

Litt lure tips til en nybegynner:

* Velg et bomulls-stoff eller lignende. Unngå strech-stoff og glatte stoffer.

* Velg et mønster som ikke er tettsittende og som ikke har fór eller mange små deler (bakpå pakken står det avbildet hvor mange deler den består av. De i butikken kan hjelpe deg med å skjønne hva som er lett og vanskelig)

* Hvis du nesten ikke har sydd ville jeg begynt med et skjørt. Det er det enkleste plagget, og du får litt forståelse for hvordan klær settes sammen

* Lek litt og gjør deg kjent med symaskinen før du setter igang. Ta en reste-bit og sy sømmer på kryss og tvers og bare gjør deg kjent med både stoffet og symaskinen.

* Lag gjerne et prøveplagg i et billig stoff (f.eks et gammelt laken du ikke bruker lenger). Da får du sett etter at du har skjønt hvordan å sette sammen delene og at mønsteret passer deg, og du slipper å gjøre feil i det dyre stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har veldig lite erfaring kan det være vanskelig å forstå kjøpemønster. Det finnes flere som holder kurs i å sy klær. Sjekk for eksempel den lokale Husflidforeningen. Her omkring har bibliotekene masse brosjyrer fra forskjellige foreningen som holder kurs. Kanskje ditt lokale bibliotek har det også?

Har du en veninne som er flink til å sy? Du kan jo be henne hjelpe deg med et enkelt mønster. Har du først forstått hvordan et mønster fungerer og lært de grunnleggende konseptene er det mye man kan klare selv.

Litt lure tips til en nybegynner:

* Velg et bomulls-stoff eller lignende. Unngå strech-stoff og glatte stoffer.

* Velg et mønster som ikke er tettsittende og som ikke har fór eller mange små deler (bakpå pakken står det avbildet hvor mange deler den består av. De i butikken kan hjelpe deg med å skjønne hva som er lett og vanskelig)

* Hvis du nesten ikke har sydd ville jeg begynt med et skjørt. Det er det enkleste plagget, og du får litt forståelse for hvordan klær settes sammen

* Lek litt og gjør deg kjent med symaskinen før du setter igang. Ta en reste-bit og sy sømmer på kryss og tvers og bare gjør deg kjent med både stoffet og symaskinen.

* Lag gjerne et prøveplagg i et billig stoff (f.eks et gammelt laken du ikke bruker lenger). Da får du sett etter at du har skjønt hvordan å sette sammen delene og at mønsteret passer deg, og du slipper å gjøre feil i det dyre stoffet.

Tusen takk for gode tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evine
:goodbye: Hadde vært moro å kunne sy altså...

finnes det noen kurs tro?

Ja - det finnes sykurs.

Jeg gikk på sånn et kurs selv og lærte utrolig mye ... de kunnskapene har jeg hatt bruk for rett som det er - både når man skal sy nye klær og ikke minst når man skal fikse på klær som er gått i stykker.

På kurset lærte vi å sy klær etter mønster, lage egne mønster, skifte glidelåser, osv .. lærte meg teknikker som jeg har hatt stor glede av senere.

Sykurs anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Folkeuniversitetet. Har vært på helgekurs i deres regi i Oslo. Der lærte vi masse om ting man ikke lærer av mønster, som f.eks. hva er trådretning og hvordan presse sømmer. (Trådretning er hvilken vei stoffet er vevd, og du må klippe mønsterbiter riktig i forhold til denne.)

Av egne forum for syglade, kan jeg anbefale Sykroken.net. Der handler det bare om å sy, og mange syr egne klær. (Selv om det går mest i barnetøy.) Der er det også en del nybegynnere der, så det er lett å finne tips om ting du kan begynne med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mange andre her - kurs er tingen. Har vært på et par av Folkeuniversitetets kursher i Oslo, riktignok mer avansert enn grunnleggende klessøm, men allikevel - det har vært lærerikt og spennende, og jeg har hatt veldig flinke lærere. Også er det viktig med mengdetrening! ;)

Ellers kan det være morsomt å prøve seg ved hjelp av blader som Burda Easy Fashion, som har enkle (ungdommelige) mønstre med grundige instruksjoner til alle plaggene. De har også innimellom tipssider med innføring i grunnleggende teknikker. Kjøpes på velassorterte Narvesen-kiosker, i Oslo f.eks. på Continental (i andre etasje, nr. to eller tre av de frittstående reolene som står foran deg når du kommer opp trappen) og Oslo S (helt innerst i kroken lengst vekk fra togene). Riktignok på svensk, da, men man finner relativt greit ut av det allikevel. :)

Og som Kara W sa - sy gjerne prøveplagg i billig stoff. Om du ikke har laken, har de som regel ubleket lerret til rundt 10 kr meteren på Ikea. (Hvis jeg ikke husker helt feil... Billig, ihvertfall!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gamle bestemødre har ofte mye smart å si om å sy, og de (ihvertfall mine) blir fantastisk glade når du kommer og spørr og opplæring. Selv om klesstilen deres er gammeldags så sys ting på samme måte uansett, en kant er en kant. Og det er sikkert mange mamma'er ute der som også har litt hemmelige kunnskaper om å sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...