Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Du som er dame? Hva vil du helst bli kalt og hva liker du minst å bli kalt (sånn som dame, kvinne og lignende).
Gjest Purple Haze Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Jeg syns det er greit å bli kalt både jente, kvinne og dame. Kanskje snart på tide å slutte å betegne meg som jente, etter som jeg nå er 40... Kjærring liker jeg ikke å bli kalt. Ikke er jeg gift, og ikke er jeg kjærringaktig heller. Vet at enkelte plasser er kjærring et hedersord, men ikke på min dialekt.
Embla s Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Det kommer helt an på kontekst og hvem det er som sier det
Småkjekset Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Ser vel mer på meg selv som jente, eller en ung kvinne, enn jeg gjør dame. Går under fortegnelsen tøs også jeg - kjærsten som prøver å få meg irritert
Saeria Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Jente, ung kvinne. Små barn står fritt frem til å kalle meg dame da. Ellers hender det jeg blir kalt kjærringen (kjæringen) av samboer.
Gjest Keitel Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Jeg liker ingen av de. Jente; for gammel. Kvinne; for ung. Dame; det er mamma det. Men jeg godtar det. Selvsagt kommer det an på situasjonen, svigerfar har en kompis som kaller alle av hunnkjønn for "jenter" uansett hvor gamle de er, og han sier det på en skikkelig ekkel måte. Og jeg er gift, men faen meg ingen kjærring for det
Rosalie Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Kvinne og dame er OK, men aller helst vil jeg kalles ved navnet mitt (og samboer kaller meg kjerringa si ). Jeg er IKKE jente - det sluttet jeg å være i slutten av tenåra.
ToveM Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Jente passer for de under 20....ellers er jeg kvinne, vet ikek helt om jeg er dame da
Gjest *Ulla* Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Vil helst bli kalt jente. Føler meg ikke som dame, og kvinne høres så høytidlig ut.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Ikkje jente, det er for dei under 16 år. Dame blir mest brukt, og kvinne er ok. Kjerring er absolutt ikkje greit.
Monica1968 Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Du som er dame? Hva vil du helst bli kalt og hva liker du minst å bli kalt (sånn som dame, kvinne og lignende). Jente er jeg nok blitt for gammel til, ettersom jeg har fylt 40 år nå... Jeg foretrekker å bli kalt kvinne, dame er helt greit. Bare ikke kjærring, det synes jeg ikke er noe hyggelig å bli kalt.
Tabris Skrevet 14. juni 2008 #12 Skrevet 14. juni 2008 Jente er jo betegnelse på de som ikke har blitt voksne enda. Både kvinne og dame er greit for meg.
Cata Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Vel, jeg vil jo helst bli kalt jente, men alderen tatt i betraktning så vil det virke tåpelig . Dame høres for "damete" ut så det får bli kvinne, tenker jeg. Men.....føler meg vel mest hjemme i kategorien "kvinnfolk".
Gjest Naria Skrevet 14. juni 2008 #14 Skrevet 14. juni 2008 Jeg er ei jente, og klarer ikke se at jeg skal føle meg som en kvinne eller dame på mange år enda.
Marikke Skrevet 14. juni 2008 #15 Skrevet 14. juni 2008 Jeg kaller meg jente, selv om jeg er over 30. Om noen kaller meg dame, så er det for så vidt også greit, men jeg foretrekker jente. Jeg liker ikke å bli kalt kvinne.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #17 Skrevet 14. juni 2008 Har lagt merke til at folk har lettere for å kalle seg "jenter" hvis de er flere i flokk. Feks "jentegjenger" i 50-årene som skal på tur. Men kanskje det har noe med at de i sånne sammenhenger har lett for å bli mer fnisete og "jentete" enn ellers Ellers så er det vel egentlig ikke så mange sammenhenger hvor en er nødt til å presisere at en er jente/kvinne/dame? Hvis du er tilstede så ser man det, og ellers går det jo stort sett frem av navnet. Hvis man presenterer seg med at Jeg heter Olga og er 50 år, så trenger man jo som regel ikke fortelle at man er en kvinne
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #18 Skrevet 14. juni 2008 prinsesse eller pusen går greit, ellers "den dama".. noe i den duren der..
Jane F. Skrevet 14. juni 2008 #19 Skrevet 14. juni 2008 liker å bli kalt "dame" får meg til å føle meg skikkelig "ladylike"
Gjest Eurodice Skrevet 14. juni 2008 #20 Skrevet 14. juni 2008 Jeg synes det er veldig koselig når min deilige elsker kalller meg "jenta mi" og "pusen min", selvom jeg er i en alder hvor det er naturlig å kalle seg kvinne eller dame .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå