Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Den 10.06 så skrev aviser at to-åringen er på vei hjem til Norge fra Bolivia. I dag så skriver avisene at to-åringen er fortsatt i fengsel. Hvorfor skriver de så mye forskjellig? Jeg vet ikke hvordan dette foregår, men hva er det som er så vanskelig med å få sent henne hjem? Det burde jo latt seg gjøre innen to dager, burde det ikke? 21-åringen holdt jo i gjen på datteren først, er det som er grunnen? Men hun har jo gitt tilatelse i gjen nå til å sende henne hjem. Jeg har ogaå lest at to-åringen risikerer å bli satt i fosterhjem i bolivia. Er det sånn at man mister rettighetene over sine egne barn når man drar utenlans og noe skulle skje? Har Bolivia noe rett til å bestemme over to åringen?
Gjest lillelinn Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 har ikke barneværnet i norge noe å si her? hvis en mor blir tatt med så mye stoff her i norge, ville da barneværnet tatt fra henne barnet? jeg ville heller sendt mitt barn hjem enn å risikere fosterhjem i bolivia.. stakkars ungdet at moren ikke vil sende barnet hjem, kan det ha noen sammenheng med at hun da ville bli satt i en annen situasjon ang fengsel. flermannsceller dårligere mat osv?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Har Bolivia noe rett til å bestemme over to åringen? Ja, i Bolivia bestemmer Bolivia. Akkurat som boliviansk barnevern kommer til kort på norsk jord.
Gjest lillelinn Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 jeg har ikke mye sympati for denne mammen... men stakkars lille barnet!!
Gjest *Mim* Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Mammaen ville jo ikke at barnet skulle sendes til Norge - hun var jo så populær i fengselet og alle syntes hun var så søt...
Gjest Gjest_Kathrine_* Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 I Bolivia er det vanlig å bruke barn til å smugle narkotika, og det er derfor ikke nødvendigvis slik at boliviansk politi tenker "stakkars usyldige toåring fra Norge". De mener muligens at hun var en viktig faktor i smuligen, fordi hun fikk de tre jentene til å fremstå som søt og uskyldige, og dermed mindre sammsynlig at de skulle ha med seg noe ulovlig i bagasjen. Dersom dette er tilfelle er hun en brikke i saken, og det kan være de ikke ønsker å frigi henne til norske myndigheter eller familie før saken kommer opp. Det andre er at moen kanskje ønsker å ha datteren med seg i fengslet. Kan tenke meg at det er vanskelig å gi fra seg datteren sin når du vet at det kan gå ti-tyve år før de gjennforenes. Sannsynligvis får hun også større rom og bedre sovefasiliteter når datteren er med i fengselet, og som sagt kan det være et middel for å underbygge en uskyldig fasade. Det er ikke slik i Bolivia som i Norge, at mydighetene stiller opp med mat og utstyr. Mye må skaffes av de innsattes familier utenfor fengselet, eller kvinnene må jobbe i fengselet for selv å kunne tjene til det de trenger av mat og sanitærutstyr. Dessuten er det slik at den eneste grunnen til at UD og ambassaden i Buenos Aires engasjerer seg er toåringen. Den dagen hun drar til Norge må jentene klare seg selv. Jeg tror grunnen til mye feilskrivinger i media her hjemme er dårlig kjenneskap til hvordan systemet fungerer i Bolivia, samt svært dårlige kulturkunnskaper om landet.
Gjest lillelinn Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 jeg lurer på hva som får en mor til å gjøre slikt... selv er tanken på å bruke mine barn helt absurd... det å smugle dop er vel ganske fjernt fra min virkelighet uansett... men dere skjønner poenget ..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå