Jane F. Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har over de siste to/tre månedene gått opp over 8 kg. Dette var ikke akkurat det jeg hadde planlagt til bikinisesongen. I anledning dette har jeg bestemt meg for å skrive ned alt jeg spiser i løpet av dagen, for å se hvor fæælt alt jeg spiser egentlig er. Litt om meg selv: Jeg er 185 høy og veier nå 78 kilo. Har gått skole siste året og mot slutten av skoleåret har det blitt mye stress og hurtige matløsninger. Jeg har lyst til å nå idealvekten min på 69/70 kilo.(vekten er ikke et must men har en kjole jeg har lyst til å komme inn i igjen) Jeg er ikke glad i å trene så jeg må vel i hovedsak reguere vekta gjennom hva jeg spiser. Så det hadde vært hyggelig med noen råd, om feks hva jeg kunne gjort bedre, om mat, som er raskt å lage og som ikke tar så mye plass(har bare fryseren i kjøleskapet, dvs tre skuffer) Denne tråden har jeg først og fremst lagd for å overvåke meg selv men alle andre som har lyst er velkommen til å bli med
Jane F. Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 13. juni 2008 (endret) Samlepost Etter å ha lagd en post for hver dag flytter jeg alle hit og legger til i denne posten Dag 1. 13 juni 2008 Frokost: Et osterundstykke med hvitost og et glass vann. Lunsj: To brødskiver med brunost og aprikossyltetøy. --kroneis-- Middag/kveldsmat (kl20:00): pølser og potetmos Dag 2: Lørdag 14 Juni Jobbedag Frokost (kl8): 2 Brødskiver med syltetøy Lunsj: (kl11)Halv grov baguett med ost og skinke, agurk og tomat. --druer--1 fox--(kl2) Middag:(kl5) Spagetti med tomatsaus to posjoner. kl 19:20: drukket 4 flasker a 7 dl.. Lørdagsgodt: 5 saltsild, kvart pose seigmenn, og 10 fox Dag 3: Søndag 15 Juni uff i dag har vært helt tullete spes når det gjelder matveien :S Frokost: Pølse på bensinstasjon(startet dagen med å kjøre i to timer) Lunsj: ? Middag: 2 koteletter, brun saus, 3 poteter og en neve kokte gulrøtter Kveldsmat: ingentingen enda.. er sulten som et uvær og burde legge meg nå, skal opp tidlig i morgen. Men har ikke lyst på noenting. godter: 5-10 saltsild, 5 seigmenn. Dag 4: Mandag 16 Juni Jobbdag: Frokost:(kl8) To skiver halvgrovt brød med aprikossyltetøy, et glass vann og et glass sjokomelk. ---banan---en kopp kaffe---(kl11) Lunsj:(kl2) To skiver brød med baguettesalat og en kopp te. Middag:(kl8) avslutning på skolen forventet sodd eller no slikt, fikk ett kakestykke. (skuffet og ikke minst sulten.) Avslutningsfest:(kl10) venninne med tomt kjøleskap, to skiver loff med rekesalat og en skive med roastbeef. en flaske vin og en øll og to glass rom&coke Dag 5: Tirsdag 17 Juni Fri Frokost: (kl10) Pølse i bilen Lunsj: Middag: (kl3) Spagetti med kjøttsaus en posjon(frokosttallerken) ---potetgull(nesten 200g) med rømmedip--- (aiaiai) Dag 6: Onsdag 18 juni Kjapp Frokost:(kl10) Druer Lunsj:(kl 12) (3)Ostepølser og (1/2 tal)potetstappe --- restepølse og en klatt potetstappe---(kl2) --- 1/2 kurv druer--- "Middag": en stor tallerken cornflakes. Kveldsmat:(kl10) Liten CheeseBurger (ca 100 gr tror jeg) Dag 7: Torsdag 19 Juni Frokost:(kl10) En skål cornflakes Lunsj:(kl2) Ostepølser og potetstappe Middag:(kl8) Kyllingvinger(ca 500g) og ris Endret 20. juni 2008 av Jane F.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Vel, det er jo mye karbohydrater i det du har fått i deg så langt. Både syltetøyet, rundstykket og brunosten inneholder mye karbo. Du bør heller spise grovbrød og ha gjerne på egg, eller skinke og grønnsaker. Proteiner metter bedre. Vet ikke hva du mener med trene, men du bør absolutt bevege deg, helst gå 10 000 skritt pr. dag.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Karbohydratene så jeg også på. Både syltetøy og brunost inneholder mye sukker og raske karbohydrater. Brunost er i tillegg utrolig fett og inneholder svært mange kalorier. Velg ihvertfall en lettere type, men prøv å finne magrere produkter som prim med 4%fett ol. Hvitost er bra og inneholder mange proteiner;) men her kan du også velge noe magrere. Skinke og fiskepålegg er bra:) hvor er frukta/grønnsakene?
Jane F. Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2008 (endret) Dag 2: 14 Juni Jobbedag Frokost (kl8): 2 Brødskiver med syltetøy Lunsj: (kl11)Halv grov baguett med ost og skinke, agurk og tomat. --druer--1 fox--(kl2) Middag:(kl5) Spagetti med tomatsaus kl 19:20: drukket 4 flasker a 7 dl.. Endret 14. juni 2008 av Jane F.
Jane F. Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2008 Du kunne kanskje droppe kroneisen ? Nei det kunne jeg ikke:P den hadde ligget i frysa hele uka for den skulle jeg unne meg til fredag ettersom jeg ikke kom opp i eksamen og derfor ferdig på skolen for i år hehe ja alle de karbohydratene... huff jeg er skikkelig brødoman... alt slags brød, bare det ikke er linfrø eller solsikkefrø i det. Har desverre levd på et kosthold i flere år som har bestått av brødskiver 4 ganger om dagen og middag er varm mat, evt kokt pasta/ris/nudler med smør/krydder og jeg har store problemer med å legge om til et kosthold som faktisk inneholder kjøtt/egg eller grønsaker.. Hybellivet er en ødelegger når det kommer til kosthold...
estrella Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Jeg tror det hadde vært lettere hvis du startet å planlegge litt mer hva du spiser og i hvor stor mengde maten skal være, slik at du kan finne ut hvor mange kalorier det er. Det høres veldig vanskelig ut, men er ekstremt lett. Da får du en bedre innsikt over hvor mye du egentlig får i deg. Hvis jeg ser på kostholdet mitt så tenker jeg at herregud, så mye mat, men når jeg setter meg ned og finner ut hvor mye kalorier det var, så er det alt for lite. Det er derfor den dumme vekten ikke beveger seg. Uansett hva jeg gjør, jeg veier det samme, fordi jeg spiser for lite. Det høres jo helt banalt ut, at jeg spiser for lite, men jeg gjør det. For min hjelper det å ha litt mer kontroll, men nå har jeg vært syk i over ei uke og kostholdet har gått til dunders, ettersom jeg har levd på mariekjeks og seven up Sider som grete roede kan gi deg litt hjelp på veien når det kommer til hvordan en teller kalorier(en veier i bunn og grunn kun maten og skriver inn der, så regnes det ut på den siden).
Jane F. Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. juni 2008 uff jah... jeg må vel begynne med å veie og slikt da... har store problemer med det, for jeg har liksom fått det for meg at det er "raka vegen" mot spiseforstyrrelser, men det vet jeg jo ikke stemmer. Har blitt oppvokst i et hus med gode matrutiner, med mange små og sunne måltider. Vekt fantes ikke i huset og vi tenkte rett og slett ikke på mat i den forstand, om den var sunn eller ikke. Middag var lik sunt og godis ikke sunt. thats it... så tror det er lang vei til at jeg vil begynne å telle kalorier. men takk for tipset Men jeg lurer på hvordan man kan balansere et godt måltid når man er nødt til å ta av det som ligger i skapet. og det er jo somregel tørrposer og slikt?
Belit Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 Hvis du har en liten fryser kan du komme langt med frosne grønnsaker. De har ofte høyere næringsinnhold enn friske grønnsaker pga de går rett fra åkeren til fryseren slik at de ikke taper seg noe særlig i transport. Mye godt kan lages i én gryte eller én ildfast form Kok ris på buljong med løk, frossen spinat, erter, gulrøtter og brokkoli oppi. En kjele, 20 min. Kjøp ferdig grillet kylling (uten skinnet) til, eller bønner eller tunfisk på boks, så har du proteinene. Pasta kan være kjempesunt det, og en god bærer av grønnsaker. Lag tomatsaus med frisk basilikum og løk, selleri og gulrot i. Eller pasta med kokt blomkål evt brokkoli (finnes også frossen) og smørstekte brødsmuler og parmesan på. Frosne grønnsaker er også kjempebra i gratenger basert på eggestanning med ost. Alle snuoperasjoner krever imidlertid at du ser etter løsninger og ikke problemer, og at du er innstilt på å gå bort fra så mye tørrvare og brødskiver.
Jane F. Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2008 Ja men det er så vanskelig.. hehe... finner meg selv om å drømme om brødskive med brunost og syltetøy om jeg ikke har spist det på en stund (iløpet av en dag) men samtidig så er jeg i tvil om jeg egentlig har lyst til dette. men jeg vet jo at jeg egentlig må så denne tråden er ment for å få oversikt over alt jeg får i meg og kanskje få meg til å endre matvaner. Trinn 1 er foreløpig å handle for hele uka...problemet der er bare at både jeg og sambo er impuls spisere og har opplevd flere ganger at om vi handler for flere middager enn en /to blir mye mat kastet på grunn at vi ikke spiser det som vi har kjøpt inn... -- men vi har bestemt oss for at vi skal begynne med det nå... så trenger jeg et tips til kjøttdeigmiddag.. har en halv kjøttdeig liggende i kjøleskapet som er tint.
Jane F. Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 15. juni 2008 (endret) Dag 3: Søndag 15 Juni uff i dag har vært helt tullete spes når det gjelder matveien :S Frokost: Pølse på bensinstasjon(startet dagen med å kjøre i to timer) Lunsj: ? Middag: 2 koteletter, brun saus, 3 poteter og en neve kokte gulrøtter Kveldsmat: ingentingen enda.. er sulten som et uvær og burde legge meg nå, skal opp tidlig i morgen. Men har ikke lyst på noenting. godter: 5-10 saltsild, 5 seigmenn. Endret 17. juni 2008 av Jane F.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Er litt vanskelig å analysere, for du skriver ingenting om mengden. Du spiser lite, men mange kalorier.
Jane F. Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Dag 5: Tirsdag 17 Juni Fri Frokost: (kl10) Pølse i bilen Lunsj: Middag: (kl3) Spagetti med kjøttsaus en posjon(frokosttallerken) ---potetgull(nesten 200g) med rømmedip--- (aiaiai) Endret 17. juni 2008 av Jane F.
Jane F. Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2008 æsj.. så at det var feil antall innlegg i tråden min.. men nå ble det bra:)
Jane F. Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Dag 6: Onsdag 18 juni Kjapp Frokost:(kl10) Druer Lunsj:(kl 12) (3)Ostepølser og (1/2 tal)potetstappe --- restepølse og en klatt potetstappe---(kl2) --- 1/2 kurv druer--- "Middag": en stor tallerken cornflakes. Kveldsmat:(kl10) Liten CheeseBurger (ca 100 gr tror jeg) Endret 19. juni 2008 av Jane F.
Jane F. Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2008 (endret) Dag 7: Torsdag 19 Juni Frokost:(kl10) En skål cornflakes Lunsj:(kl2) Ostepølser og potetstappe Middag:(kl8) Kyllingvinger(ca 500g) og ris Endret 19. juni 2008 av Jane F.
skanky Skrevet 19. juni 2008 #18 Skrevet 19. juni 2008 Jeg var heller ikke glad i å trene før jeg begynte med det! Så dersom du har tid og råd, så anbefaler jeg absolutt å kjøpe medlemskap i et treningsenter eller noe. Før du vet ordet av det så er du avhengig! (OK, det gjelder kanskje ikke ALLE da, men jeg har i hvert fall gått fra å virkelig hate trening til å ha det som en hobby jeg faktisk liker). Kjenner til at hybellivet kan føre til dårlig kosthold dersom man ikke passer på. Redningen for meg har vært økonomipakker med kyllingfilet og frosne (eller hermetiserte) grønnsaker. Med forskjellige krydder og sauser så kan du lage utrolig mange gode retter! Havregryn er en klassiker til frokost, det er godt, kjapt, mettende og sunt. Og billigere får du det ikke.
Jane F. Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 20. juni 2008 (endret) Dag 8: Fredag 20 Juni Frokost:(12) 2 stykker pizza Lunsj:(kl4) 3 kyllingvinger og et eple Middag:(kl9) Lammefilet i peppersaus (take away, kinesisk) Kveldsmat:(kl10)Eple Har forresten funnet ut at jeg er maks lei Brødskiver, knekkebrød og musli. Endret 20. juni 2008 av Jane F.
murray Skrevet 21. juni 2008 #20 Skrevet 21. juni 2008 Hehe, du minner om meg da jeg studerte. Samme elendige kostholdet Du skriver ikke hva du drikker. En kaffe latte feks og du har fått i deg ca. 200 kcal. Mye kalorier i juice, brus og øl (ca. 120 kcal!!) også. Det som hjalp for min del var å begynne å handle inn bare to ganger i uka. I kjøleskapet er det alltid egg, ost og lettyoughurt. I skapet er det alltid rugsprø og grove knekkebrød. Ett egg fungerer finfint til mellommåltid. Det samme gjør litt youghurt hvor jeg hiver oppi havregryn og rosiner. Også har jeg lært meg å spise grønnsaker, noe jeg ikke likte i det hele tatt før. Nå spiser jeg grønnsaker (masse) i stedet for poteter og har litt dressing til. Du spiser for sjeldent og får i deg altfor mye mettet fett og tull....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå