Gå til innhold

Kattunger


Gjest Sisu

Anbefalte innlegg

Skal skaffe oss to kattunger bare vi er tilbake fra sommerferie, og jeg har nå sittet og moret meg med å surfe rundt på diverse nettsteder og se på bilder av de søte små... Blant annet på finn.no og zett.no, men også hos FOD og Dyrebeskyttelsen. Og da jeg er innom de to sistnevnte nettstedene, slår det meg:

Hvordan i all verden kan folk få seg til å dumpe kattunger?? :frustrert: Hvis man ikke vil ha dem, hvorfor ikke få dem avlivet hos veterinær isteden? Eller det beste: Sterilisere eller kastrere voksne katter slik at man unngår å finne hjelpeløse kattunger så mange steder! Kan ikke voksne folk ta ansvar??

Det beskrives at kattunger dumpes i bur på badeplasser, langs motorveien, i skogen, ja - overalt!! Hvor ansvarsløse kan folk være?? :forvirra:

Bare et hjertesukk...

Endret av Sisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er ikke ansvarsløse, det er der du tar feil.

De er hjerteløse! :gråte:

All ære til de menneskene som tar den turen til et omplasseringssenter og leverer katten der.

Likevel, uten at jeg ønsker å forsvare saken til mange av disse. Min far hadde en katt som han ville omplassere, han ringte alle steder hvor de visstnok tok i mot katter og ingen ville ta den. Var faktisk helt umulig å bli kvitt katten. eneste mulighet for at de skulle ta katten var om katten hadde flyttet inn hos han uten at han hadde "sagt ja" til det. Tilslutt løy han til et omplasseringssted og de tok katten inn.

Her synes jeg også omplasseringsstedene kunne tatt litt affære, i tilfelle forklart han hvor han muligens kunne levere katten. Kanskje tilbudt å avlive katten mot en liten betaling. Han fikk så lite hjelp at det er nesten skummelt.

Selvfølgelig man vet jo at man kan gå til dyrlegen og avlive, men jeg synes det er merkelig at de som jobber med omplassering ikke tok litt ansvar.. bare litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er at de som gir bort kattunger "truer" med å sette de på motorveien hvis ingen henter de......... :'( sett så mange annonser på zett finn dyrenett der de gir bort kattunger fra 4 5 uker gammel..... til og med ei som skulle gi bort katten sin som var drektig med kattunger!!!!! stakkars dyr!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg også omplasseringsstedene kunne tatt litt affære, i tilfelle forklart han hvor han muligens kunne levere katten. Kanskje tilbudt å avlive katten mot en liten betaling. Han fikk så lite hjelp at det er nesten skummelt.

Selvfølgelig man vet jo at man kan gå til dyrlegen og avlive, men jeg synes det er merkelig at de som jobber med omplassering ikke tok litt ansvar.. bare litt..

For de som har hjulpet til hos f.eks dyrebeskyttelsen og andre omplasseringsteder så vet man at det omtrent alltid er fult. Dyrebekyttelsen drammen måtte faktisk stoppe å ta inn katter et år, de hadde ikke mer kapasitet og de fant ikke flere eiere. Og har man ikke plass så er det veldig vanskelig og få til noe. De har faktisk en utrolig lang venteliste på katter som venter på omplassering, og det er de som ikke bor hos noen som er under dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De er ikke ansvarsløse, det er der du tar feil.

De er hjerteløse! :gråte:

All ære til de menneskene som tar den turen til et omplasseringssenter og leverer katten der.

Likevel, uten at jeg ønsker å forsvare saken til mange av disse. Min far hadde en katt som han ville omplassere, han ringte alle steder hvor de visstnok tok i mot katter og ingen ville ta den. Var faktisk helt umulig å bli kvitt katten. eneste mulighet for at de skulle ta katten var om katten hadde flyttet inn hos han uten at han hadde "sagt ja" til det. Tilslutt løy han til et omplasseringssted og de tok katten inn.

Her synes jeg også omplasseringsstedene kunne tatt litt affære, i tilfelle forklart han hvor han muligens kunne levere katten. Kanskje tilbudt å avlive katten mot en liten betaling. Han fikk så lite hjelp at det er nesten skummelt.

Selvfølgelig man vet jo at man kan gå til dyrlegen og avlive, men jeg synes det er merkelig at de som jobber med omplassering ikke tok litt ansvar.. bare litt..

Jeg har selv jobbet på et slikt omplasseringssted som du omtaler så negativt. Vi jobber der gratis, bruker fritiden vår på å rydde opp i problemer som andre har stelt i stand. Mottar ingen statsstøtte, alt er basert på gaver og frivillig arbeid. Det finnes ingen offentlig instans som hjelper hjemløse dyr i Norge.

Vi har som mål og først og fremst hjelpe hjemløse katter. Men når folk lyver oss opp i ansiktet slik du forteller din far gjorde er det lite å gjøre. Da må vi si nei til en katt som gåt ute for lut og kaldtvann som ingen tar ansvar for. Når man har skaffet seg en katt har man ansvar for det, også selv om man finner ut at man ikek vil ha dyr lenger. Da må man selv prøve å finne et nytt hjem. Det er ikke bare slik at man kan overlate det ansvaret til en organisasjon som først og fremst skal hjelpe hjemløse dyr. Og hvorfor skal en organisasjon som allerede har trang økonomi betale for avliving av katten til din far?? Det er ikke oppgaven til organisasjonen å avlive katter som har eier, det er ikke det som midlene skal brukes til. Det er den som har skaffet seg katten som har ansvar, ingen andre!

Det er nettopp slik ansvarsfraskriving som du viser i innlegget ditt som gjør at vi har mange dyretragedier. Hvis alle tok ansvar for de dyra man tok til seg, dvs kastrerte og fulgte opp dyret fram til det døde ville vi ikke hatt så mye problemer med hjemløse katter. Så kunne omplasseringssentrene konsentrere seg om de hjemløse dyra.

Jeg sluttet imidlertid som frivillig i min lokalavdeling for mange år siden. Jeg ble helt utslitt av å bli skjelt ut av nettopp slike folk som mente vi ikke tok ansvar nok... :roll::forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjenner jeg får vondt inni meg av alle som gir bort kattungene når de bare er 7-8 uker gamle... Ei dame skulle faktisk gi bort en fire uker gammel kattunge! Har lyst å ringe og spørre vedkommende hva som feiler henne! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lillebøll

Og hva med alle nauta som skriver kattunger gis bort, haster eller så tar jeg livet av dem :sur:

Måtte de tryne ned trappa og knekke en tå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at kattungene blir tatt livet av på en human måte enn at de blir satt ut for å dø den frykteligste død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Helt utrolig hjerteskjærende å lese disse historiene syns jeg.

Selv har jeg en katt som jeg er uendelig glad i. Jeg setter kattens behov veldig høyt, og jeg streber alltid etter at han skal ha det best mulig.

Hvorfor får folk seg katter om de ikke tenker på samme måte?????

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk setter dem ut på broer og motorveier. Og IKKE avliver dem ???!!!! Jeg skjønner altså ingenting jeg.

Om jeg hadde havnet i en helt umulig situasjon med kattunger ville jeg gjøre en av to ting. Enten (den beste løsningen) levere dem til avlivning hos dyrlegen. Eller (den minst ok løsningen men bedre enn å sette dem ut til sultedøden) avlive dem selv når de er helt nyfødt med kraftig kakk i hodet eller hagleskudd..... En liten kattunge dør med et så karftig kakk i hodet. Ekkelt å tenke på, men det er over på et øyeblikk for kattungen.

Deretter ville jeg ha STERILISERT katten!!!

Det skulle vært slik at man må søke for å få drive opdrett på katter og dermed vært obligatorisk med sterilisering/kastrering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et dyr.

Det er jo det dette handler om - å få folk til å tenke annerledes og å ta ansvaret som følger med ! :sinna: Mange, mange av oss ser på katten vår som et kjært familiemedlem, og tar vare på den deretter!

Men så er det også mange av de som gir etter når barna maser om kattunge på hytta, og etterlater katten der når det er tid for å dra hjem... Eller som ikke "gidder" å ta seg bryet med å få kattungene avlivet hos veterinær... Eller som ikke "har råd til" å få katten kastrert eller sterilisert. Bare for å ta noen eksempler. Mange tror at det å ha katt er gratis, men det er jo ikke det! Kanskje det er derfor mange dumper kattene sine?

Det er jo ikke uten grunn at dyrebeskyttelsen, FOD osv gruer seg til hver sommer! Ta bare en titt på denne linken, så ser dere eksempler på hva ansvarsløshet fører til. :riste:

Endret av Sisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg katt, men ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ta en på omplassering eller en kattunge. Men etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg; skal ha en omplasseringskatt!

"Katten er bare et dyr"... og så da? Du er jo bare et menneske, og sikkert ikke på langt nær like søt som katten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg katt, men ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ta en på omplassering eller en kattunge. Men etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg; skal ha en omplasseringskatt!

"Katten er bare et dyr"... og så da? Du er jo bare et menneske, og sikkert ikke på langt nær like søt som katten :P

:klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hadde katteeiere kastrert og sterilisert kattene sine, hadde man ikke hatt dette problemet. Det er så mange der ute som aldri skulle hatt katter. Det er så egoistisk å la ukastrerte katter ferdes fritt ute, at det er til å grine av. Tenker virkelig ikke folk lenger enn til "å så koselig, katten min skal ha små søte pusunger enda en gang"? :kjefte:

Det finnes ingen unskyldninger for å ikke kastrere/sterilisere. Har man ikke råd til slikt, så har man ikke råd til å ha katt. For et vist ansvar bør man vitterlig være i stand til å ta på seg, når man anskaffer seg et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hyklere, haha. Bryr dere kun grunnet katters innate søthetsfaktor. :)

Det er bare et dyr.

Forsåvidt litt enig.

Katter og hunder har en høyere "bambifaktor" enn foreksempel kyllinger, så det er desverre færre som bryr seg om "stygge" dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Forsåvidt litt enig.

Katter og hunder har en høyere "bambifaktor" enn foreksempel kyllinger, så det er desverre færre som bryr seg om "stygge" dyr.

Alle som har litt mellom ørene forstår at kyllinger i små bur lider minst like mye som kattunger som blir avvent for tidlig. Men det må gå ann og diskutere kattungeproblematikken på en ordentlig måte fordet. Det er jo tross alt et problem dette også, selv om det finnes dyr som lider enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Forsåvidt litt enig.

Katter og hunder har en høyere "bambifaktor" enn foreksempel kyllinger, så det er desverre færre som bryr seg om "stygge" dyr.

Også sant! Men det unnskylder ikke dumping av kattunger i skogen eller hvor det måtte være. ALLE dyrearter burde ha rett til større beskyttelse enn de har i dag. Men kan på den annen side være ganske umulig også.... det er grenser for hvor mange mauer man kan unngå å tråkke på i skogen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...