Gjest Gjest_MA_* Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Jeg har lyst å utdanne meg til barnepleier, jeg har en annen høgskoleutdannelse fra før av og ønsker derfor å ta evt annen utdanning desentralisert/nettbasert. Nå har jeg hørt at barnepleier er en tittel som holder på å forsvinne, at det blir enten jordmor eller sykepleier for å jobbe ved føden. Noen som vet? Og evt hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp til å sette opp en plan for den nye utdanningen???? Takknemlig for svar!!
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Barnepleier er vel hjelpepleierutdannelse + etterutdanningskurs, om det ikke skal gå an å utdanne seg til barnepleier lenger vet jeg ingenting om, men det har kanskje noe med at tittelen ikke skal være "hjelpepleier" i dette yrket lenger? Om du skal bli jordmor må du ta sykepleierutdanning (3-årig bachelor), så ha noen års arbeidserfaring (minimum 2 år), og så videreutdanning i 2(?) år til jordmor. Tror neppe det finnes sykepleierutdanning som er helt nettbasert, man må jo nødvendigvis ha en del praktisk undervisning i tillegg til teorien i det faget. Og halve utdanningen er utplassering i praksis på sykehjem, sykehus, psykiatri o.s.v. Men noen av høgskolene har deltidsutdanning, bl.a. Høgskolen i Oslo og Diakonhjemmets Høgskole i Oslo.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Det utdannes ikke lenger hjlpepleiere, men omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere. Disse har ikke kompetanse til å jobbe på sykehus, og hjelpepleierne er dermed en gruppe som gradvis forsvinner fra sykehusene, og dermed forsvinner også barnepleierne fra føde/barsl og barneavdelingene. (Desverre sier jeg, for mange hjelpepleiere er knalldyktige og helt uunnværlige!) Dersom du ønsker å jobbe med spedbarn/barn generellt må du derfor via sykepleien som innlegget forran meg nevnte. Men du kan også ta videreutdanning som barnesykepleier for å jobbe på barsel eller barneavdeling, eller intensivsykepleier dersom du vil jobbe med de sykeste små barna, f.eks premature. I tillegg finnes mage videreutdanninger rettet mot barn i utlandet, barneintensiv, neonatal sykepleie osv. Det er nok ikke mulig å ta hele studiet nettbasert, mye av studiet går med til å innøve praktiske ferdigheter, samt at det består av en god del praksis. (30-40 % av grunnutdanningen) Men dersom du er avhengig av å jobbe ved siden av finnes det flere høgskoler som tilbyr deltidsstudium over frem år. Opplegget varierer fra skole til skole, så du bør forhøre deg med de aktuelle skolene hvordan deres opplegg er. Kjenner også flere som har kombinert heltid og deltidsutdanningen og tatt studiet på fire år.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Det utdannes ikke lenger hjlpepleiere, men omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere. Disse har ikke kompetanse til å jobbe på sykehus, og hjelpepleierne er dermed en gruppe som gradvis forsvinner fra sykehusene, og dermed forsvinner også barnepleierne fra føde/barsl og barneavdelingene. (Desverre sier jeg, for mange hjelpepleiere er knalldyktige og helt uunnværlige!) Må bare arrestere deg litt: Etter å ha tatt helsefagarbeider på videregående nivå, kan denne følges opp med videreutdanning i barsel- og barnepleie. Så denne videreutdanningen vil bestå, selv etter reformen som er på trappene!
Gjest gjest over Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Jeg glemte å si at det fortsatt vil være helsefagarbeidere i sykehusene, da disse vil ta inn lærlinger fra høsten av. Vårt sykehus vil ta inn rundt 30 lærlinger i helsefagarbeide fra høsten av, så det vil fortsatt være mulig å få en fot innenfor sykehus-systemet!
Oliven Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Da det viste seg at hjelpepleier og omsorgsarbeider hadde mange like oppgaver ble disse utdanningene slått sammen til en = helsefagarbeider. Ergo utdannes det verken hjelpepleiere eller omsorgsarbeiderepå videregående nivå, noe voksenopplæring mulig, men det forsvinner også. Helsefagarbeideren er kompetente til å jobbe på sykehus og alle andre steder det jobber hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. Enklte sykehus har også lyst ut skråstrekstilling der de søker hj.pl eller oms.arb. Det kommer også til å bli mange knalldyktige og uunværlige helsefagarbeidere når disse er ferdig utdannet. Videreutdanning i barsel og barnepleie består ja. Dukan henvende deg til fylkeskommunen i fylket du bor. De skal ha oversikt over voksenopplæringstilbud i fylket og videregående skoler. Statens lånekasse har også oversikt over steder som er godkjent for lån/stipend om du er avhengig av det.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Jeg glemte å si at det fortsatt vil være helsefagarbeidere i sykehusene, da disse vil ta inn lærlinger fra høsten av. Vårt sykehus vil ta inn rundt 30 lærlinger i helsefagarbeide fra høsten av, så det vil fortsatt være mulig å få en fot innenfor sykehus-systemet! Der jeg jobber vil det ikke bli tatt inn helsefagarbeidere, de regnes ikke som kompetente, derfor skrev jeg det. Man vil heller ansette sykepleiere fordi disse kan utføre flere oppgaver, og dermed er en mer fleksibel arbeidsgruppe. Jobber på et av landets største sykehus, så det er neppe det eneste stedet tankegangen er slik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå