Gå til innhold

Min mor har bryskreft...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Moren min fikk vite at hun hadde brystkreft i mars i år. Svulsten er ganske stor og legene sier det er en sjelden type. Hun har nå tatt 5 cellegift behandlinger og skal opereres nå i september. Jeg er så redd for at hun skal dø, kommer hun til å gjøre det?

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere på dette, om jeg reagerer på en normal måte eller er helt hysterisk, det vet jeg ikke. Jeg har så klart gråtet mye, men jeg har begynt å være utrolig lite hjemme for jeg orker ikke å være hjemme, det er alltid så trist i huset og jeg føler at hun kommer til å dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vil først gi deg en klem :klemmer: Det er vondt når noen i familien blir syke.

Jeg har en venninne som hadde brystkreft. Hun er helt frisk nå. Hun ble veldig dårlig av cellegiftbehandlingen, men hun forklarte barna sine at det var behandlingen som gjorde henne dårlig. Det var altså ikke brystkreften som gjorde henne dårlig. Hun hadde spredning til lymfeknuter i armhulen, ellers ingen spredning. Men hun fjernet stor del av brystet og lymfeknutene i armhulen. Hun var sykemeldt i ca et år. Nå er hun tilbake i full jobb og lever som før.

Jeg har ingen forutsetninger til å vite hvor alvorlig din mors brystkreft er, men hvis det ikke er spredning pleier prognosen å være god. Kan du snakke med moren din om dette? Kan du spørre moren din om du kan få snakke med en av legene som behandler henne? Det kan være lurt å skrive ned spørsmål på en lapp. Ofte er det mer skremmende å ikke vite enn å vite.

Du kan også kontakte kreftforeningen: http://kreftforeningen.no/raad_og_veiledning

Mange klemmer fra meg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil også gjerne gi deg en god :klem:

Har ikke så mange råd og gi deg, men uansett hvordan du reagerer så er det riktig. Noen distanserer seg, noen bare gråter, noen stenger seg inne..

Vi må bare satse på at dere kommer dere gjennom dette og at mamman din blir bra igjen

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjanola

Når slike ting skjer, er det like mange måter å reagere på som det er mennesker. Moren min hadde brystkreft for et par år siden, hun ble operert og fikk cellegift i et år, men er nå heldigvis helt frisk. I de aller fleste tilfellene går det jo bra.

I familien min reagerte alle litt ulikt, men moren min var hele tiden veldig åpen og snakket om sykdommen, det gjorde det nok lettere. Så jeg tror det er noe av det viktigste, at du snakker med henne og med andre om hvordan hun har det, og hvordan du har det. Skjønner godt at du syns det kan være tungt å være hjemme, ikke ha dårlig samvittighet for å finne på andre ting og ha det gøy! Det blir ikke noe bedre av at alle går rundt og er triste hele tiden.

En :klem: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Kreft er skummelt, skjønner godt du er bekymret og har det vondt..

Jeg har opplevd begge sider av kreften..

for å ta den vonde først, så var det min beste tante som fikk brystkreft.. hun ble operert, friskemldt og levde 8 år.. da fikk hun tilbakefall.. hvor det spredte seg til alt..

to tanter til har blitt operert for samme diagnose.. men de har det gått bra med så langt..

Prognosene er mye bedre nå enn for noen år tilbake har jeg inntrykk av..

jeg syns du skal snakke om dette med moren din.. å bruke hver dag som om den er den siste. Ikke gjøre noe du vil angre på, eller gjøre noe du vil angre på..

Det viktigste er åpenhet, ærlighet og kjærlighet.. moren din har det nok minst like tøfft.. å det siste hun trenger er at folk hun er glad i trekker seg unna..

støtt hverandre.. :klem: til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...