Gå til innhold

Hva er ditt mest snobbete trekk?

Gjest antigartner

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner

Det begynner å bli en stund siden sist det var noe fart i snobbediskusjonene her inne nå. Jeg har gått i meg selv og funnet ut at jeg har noen trekk som egentlig er litt snobbete, til tross for at jeg anser meg selv som såååå folkelig. Her er mine snobbete trekk, i uprioritert rekkefølge:

1. Jeg ser ned på de som anbefaler Asti Martini som sprudlende drikke til jordbær (eller i noen som helst annen sammenheng).

2. Jeg ser enda litt mer ned på de som anbefaler Baileys som "likør" i bryllup.

3. Jeg synes Lano lukter vondt.

4. Jeg fordrar ikke FrP-sympatisører.

Så, hva er dine mest snobbete trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Et snobbete "trekk" jeg har,(men det er vel kanskje mer en fordom?)er at jeg synes de som går med adidas slippers og med noe annet umatchende til ute blant folk er litt slaskete...Ville aldri gått med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg ser ned på de som anbefaler Asti Martini som sprudlende drikke til jordbær (eller i noen som helst annen sammenheng).

Helt enig!

Dessuten ser jeg også ned på de som hevder at Blue Nun og Liebfraumilch er gode viner, som passer til skalldyr. :sjokk:

Jeg er også litt skeptisk til dem som sier at utdanning er oppskrytt og bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med papagena om de som synes at utdanning er bortkastet, blir litt skeptisk også.

Stusser litt over dem også som aldri i sitt liv har sett en operaforestilling, men er helt overbevist at det er den mest snobbete og unødvendigste og forferdeligste tingen som finnes i hele verden.

Ah ja - og mennesker som ser på en abstrakt maleri og kommenterer at 'det kunne jo jeg ha malet selv' - jeg blir helt oppgitt :icon_neutral:

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen snobbete trekk selv. Jeg har svært lite til overs for Hotel Cæsar, reality-tv-titting (med tilhørende diskusjon om hvor fæle x og y i serien er), Se og Hør, mote, sminke, kjendissladder og poplister.

Jeg reagerer også på utsagn som "fint skal det være!", "snakk norsk!" eller "Og det kaller de kunst?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ser ned på mennesker som er fanatiske motstandere av narkotika, spesielt hvis de er vinkjennere eller lignende.

Jeg ser ned på mennesker som er villig til å ofre frihet for sikkerhet - type "hvis du ikke har gjort noe galt har du ikke noe å frykte".

Jeg ser ned på mennesker som har mange barn med flere partnere, uavhengig av om de er kvinner eller menn.

Jeg ser også ned på kristne og muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Ulla*

Mitt mest snobbete trekk må være at jeg ser ned på de som bor i blokk. Å måtte bo i blokk har vært mitt største mareritt siden jeg var 8-9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg må også si meg enig i denne.

Samtidig er jeg såpass snobbete at jeg aldri ville kjøpt en etterligning av noe slag, enten det dreier seg om en uekte Louis Vuitton, Rolex eller Lacoste t-skjorter (vel, det hadde jeg ikke kjøpt uansett). Det teiteste jeg hører er "du kan jo ikke se forskjell!" Da kjøper jeg mye heller noe helt annet - som ikke gir seg ut for noe annet enn det er.

Jeg er dessuten ganske matsnobbete - jeg kjøper mye heller en god og dyr juice hver lørdag enn Eldorado-skvip hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg har nettopp oppdaget at jeg er optikksnobb i tillegg :briller:

Jeg har deltatt i en diskusjon om kikkerter (!) her på KG, og frarådet noen å kjøpe billigkikkert. Møtte massiv motbør der! En kikkert til ca 1000 kroner skal visstnok være "helt grei".

Dermed må jeg henge på et pkt 5 på min liste:

5. Jeg ser forskjell på (og gjennom) en kikkert til 1000 kroner og en kikkert til 8000 kroner.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på folk som ikke vil ut å reise og oppleve verden. Skjønner at lange backpacker turer kan bli mer vriene når man er godt etablert, men fatter ikke at unge menneske ikke vil ut å oppleve verden. (faktisk mange av dem!)

Jeg skjønner heller ikke at folk går med vesker i skai (det må være skinn!)

Endret av Unika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vulgært å snakke for mye om og være spesielt opphengt i penger.

Jeg synes mennesker som bare leser "se og hør" (eller lignende) og bøker med tragiske historier "fra virkeligheten" mangler litt dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er faktisk enig med de fleste punktene her jeg, og jeg er fattig student :P Men skal bli siviløkonom da, så trenger kanskje litt trening i å være snobbete, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til: Jeg tror mitt mest snobbete trekk må være fordommer mot de som ikke leser bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hear! Hear!

Jeg ser også ned på de som syns vodka&battery er "den beste drinken i hele verden". I tillegg misliker jeg par som ikler seg like jakker, grilldresser eller andre plagg..

Har heller ikke noe særlig til overs for gutter som syns det er ok å vandre gatelangs i bar overkropp (gjerne med rompetaske) :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg er litt usikker på hva som menes med å være snobbete da. Jeg har garantert en del trekk som anses som snobbete, men kan på stående fot ikke si at jeg ser ned på folk som velger annerledes enn meg (eller kanskje jeg gjør det, men det er så lite akseptert at de delene av meg ikke får se dagens lys). Men jeg kan gjerne humre litt av folk som tasser rundt i butikken i Adidas-slipperser, joggebukser og bustete, skambleket hår mens de høylydt kjefter påmannen sin med rusten røykestemme. Det er bare noe urkomisk med folk som er helt gjennomførte i én spesiell retning og som tilsynelatende oppfyller alle de klassiske stereotypiene (det gjelder forøvrig skikkelig vestkantsnobber også). Kanskje det er det samme som å se ned på?

Vel, når det gjelder ting jeg gjør, som kan anses som snobbete, kan jeg nevne at jeg heller aldri kjøper juice som er fra konsentrat, jeg kjøper aldri VG eller Se og Hør og sjelden Dagbladet. Jeg hører mye på radio, men aldri P4, Radio 1 o.l.

Men det jeg egentlig sitter og lurer på, er om snobbebegrepet er i endring. Jeg syns mange ser ut til å være enige om at å flashe store merker og ha perleøredobber, nærmer seg mer harry enn snobb. Kanskje de egentlig snobbene, er de middelklassevelutdannede som maskerer snobberiet ved å kjøpe halveksklusive ting som andre ikke kjenner ordentlig til enda. De følger ikke strømmen blant de som bare går i Dior og Dolce Gabbana, men de er opptatt av å være først ute med mer ukjente, men også dyre merker. Kanskje også under et dekke av å være miljøbevisste eller praktiske, mens deres underliggende motivasjon er å være unike og fremstå som bevisste. At det handler mest om image, og at det er det som gjør dem snobbete. I dag antar jeg at det gir mer kred å framstå som miljøbevisst enn en som pøser ut penger. For meg er en ekte snobb en som er mest opptatt av image. Jeg klager ikke direkte på det, jeg bare observerer. Dette ble en lang undring, som ble skrevet litt i hui og hast, ser jeg, men jeg lar det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mest snobbete trekk(ikke i rekkefølge):

1. Jeg foretrekker å drikke champagne, selv om det bare er et helt vanlig vorspiel med noen venner.

2. Jeg elsker dyre klær.

3. Jeg forstår meg ikke på folk som mener opera og klassisk musikk er sååå forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest *Ulla*
For å legge til: Jeg tror mitt mest snobbete trekk må være fordommer mot de som ikke leser bøker.

Vil gjerne skrive under på denne. Men jeg synes egentlig ikke at det er et snobbete trekk å mene det? For å lese bøker burde jo rett og slett alle gjort. Ja, jeg har vanskelig med å skjønne at det faktisk finnes noen som ikke leser bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hehe -

(det anbefales faktisk søte musserende viner til jordbær, i hvert fall søte norske, men Martini Asti er muligens ikke (aldri...) beste valg. Har dog sett mange andre andre Asti-viner anbefalt. Vin med lite sødme smaker surt i kombinasjon med søte bær - selv om jeg elsker tørr vin ellers.)

Jeg er kanskje også operasnobb - samtidig er jeg så innmari motstander av at man automatisk er snobbete om man vil gi operaen en sjanse! Det blir Catch 22 - "bare snobber går i operaen og hvorfor har man bygd et kulturbygg bare for overklassen", så om du er uteligger med gratisbillett er det jo en grei måte å stige i sosiale klasser på (selv har jeg gjennom ansatte fått billett til 50 kr, passet min årslønn på 150 000 bra). Så nei til at opera er snobberi.

Må også innrømme at jeg ruller litt med øynene når man blir anbefalt Blue Nun, Madonna, Amigo og andre brekkmidler som bra vin. Altså... jeg er ingen vinkjenner, men glad i vin, og disse sakene her har aldri i verden smakt ok. Hvorfor anbefale det da :klø: Dette tenker jeg faktisk nokså mye på :ler:

Også er jeg bokhyllesnobb. Jeg snakker aldri om bøker med folk som har kioskserier, men heller ikke med de som kun har bøker merket Bokklubben. Tenker at det ikke har bare med snobberi, men også interesse. Jeg kan jo ikke sitte og prate om Beckett-noveller med en som ikke har hørt om ham, på samme måte som de sikkert ikke har interesse av å holde monolog om Jo Nesbø mens jeg ser på med tomme øyne. Men altså - jeg vet at dette ikke har med evner og sånt å gjøre, man leser av ulike grunner.

Dessuten fniser jeg litt av middelklasse/statussnobberi. Glasert takstein og Gucci-nøkkelringer imponerer meg egentlig ikke.

Har garantert flere snobbesider enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Dessuten fniser jeg litt av middelklasse/statussnobberi. Glasert takstein og Gucci-nøkkelringer imponerer meg egentlig ikke.

Og da er vi straks over i presiseringen hva er egentlig snobberi? Jeg synes Frk. Åberg hadde noen fine betraktninger over det.

Forresten, gjest, glasert takstein er ikke snobbete - det er harry. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wildcat
Jeg er dessuten ganske matsnobbete - jeg kjøper mye heller en god og dyr juice hver lørdag enn Eldorado-skvip hver dag.

- Enig! :Nikke:

Videre er jeg en

- treningssnobb, forstår ikke (eller vil ikke forstå..hehe) hvorfor mange ikke tenker kvalitet i treningen sin. For meg er ikke "å gå en tur" trening.

- musikksnobb, jeg er skeptisk til mennesker som hører på trance ++ - rett og slett musikk som ikke kan spilles instrumentalt på en scene live

- østkantklessnobb, kunne aldri falt meg inn å kle meg i typisk "oslo vest-outfit"

- vinsnobb

- språksnobb, synes mennesker som bedriver ord deling og har å/og-feil virker tvilsomme (selvfølgelig ikke dyslektikere), det samme gjelder for de som skriver ord som koz, klemz, oxo etc

...og sikkert mye, mye mer.

Har visst noen snobbete trekk, ja! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...