Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Naria
Skrevet

Jeg blir student igjen til høsten, og fikk det for meg at jeg skulle prøve å sette opp et budsjett slik at jeg skal bli litt mer bevisst på økonomien min. Noe jeg har vært veldig dårlig til frem til nå.. :sjenert:

Derfor lurer jeg på om det er noen her som har lyst til å dele sitt studentbudsjett med meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg er 25 og studerer i Oslo. Tar siste året på master og jobber mye med oppgaven, så får ikke jobbet så mye utenom. Med deltidsjobb og studielån har jeg ca 10000 utbetalt i måneden. Mitt månedsbudsjett ser da omtrent slik ut:

Husleie: 4300

Strøm/bredbånd etc: 400

Telefon: 250

Sporveiskort: 420

Forsikringer og diverse: 200

Mat: 2000

Sparekonto: 500

Resten, i underkant av 2000 kroner bruker jeg på klær, kino, fest og sosiale sammenkomster, besøk hos venner og familie utenfor Oslo, kjøp av bøker og utstyr til studiene osv. Jeg er alltid nesten tom når måneden er over, men er fornøyd med at jeg klarer å spare (om enn lite) og ellers har jeg en sparekonto med litt penger på etter feriejobbing som jeg bruker av dersom jeg trenger det - blant annet da pc-en min krasjet for to måneder siden...

Gjest Naria
Skrevet

Tusen takk for svar, jeg må også skaffe meg en liten jobb ved siden av studiet og har også planer om å få spart litt.

Er det noen andre som har lyst til å dele sitt budsjett med meg? Denne burde kanskje vært flyttet til forbruker og økonomi?

Gjest Gjest
Skrevet

Bilforsikring: 700

Lån: 1000

Nedbetaling på bil: ca 3000 (valgfritt)

Mat: Ca 3000

Bensin: Ca 2000

Resten (alt fra 4000 til 10 000) bruker jeg på meg selv til hva jeg vil, og sparer en del av det. :) En del går selvfølgelig også til skolebøker osv..

Skrevet

Da jeg bodde alene, så budsjettet mitt slik ut:

Lønn: ca 4000,-

Stipend/lån: ca 6000,-

Husleie, inkl. internett: 3500,-

Sparing: 1000,-

Busskort: 550,-

Konto for utgifter som ikke kommer hver mnd, f.eks. klær, bøker, strøm: 1000,-

Mat og fritidsting: 3950,-

Hadde det ganske greit da. :)

Gjest Peachbud
Skrevet

Husleie og strøm: 2200

Mobil: 60

Mat: 2000

Klær o.l.: 1000

Går fint.

Skrevet (endret)

--

Endret av SummerJoy
Gjest Joakim
Skrevet

Hei,

Så lenge man prioriterer pengene sine riktig og holder seg innenfor et gitt budsjett i måneden så klarer man seg fint på et studielån. Det går enda bedre med en deltidsjobb på siden.

22 år, Oslo (UiO) bor på studentby. Ferdig med bachelor, starter på master.

Snittinntekt i måneden: ca 11 000

Husleie: 4 000 kr (inkludert strøm, kabel-tv og internett)

Mat & Drikke: 3 000 kr

Klær og annet: 1 000 kr

Mobil: 50 kr

Bøker, spill og morro: 1 000 kr

Sparing 3 000kr. Putter på BSU, buffer for utforutsette utgifter og husleie i to måneder under sommeren. (har sommerjobb men kjekt å ha)

Har det helt knall. Tips er å gå til skolen hvis gåavstand < 30 minutter, forsiktig med impulskjøp, benytte deg av studentgoder og ikke gå på kaffebar hver dag. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...