Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La nå de små, stakkars barna sitte i fred foran Pc-skjermen....... :ler:

Skrevet

Jeg er hellig overbevist om at fisker kjenner smerte - og meitemarker også.

Men dette minner om hysteri fra Dyrebeskyttelsens side. De kunne heller vinklet strategien sin inn på mer humane fiskemetoder, som rask avliving av fisk og lignende.

Dessuten har jeg hørt at meitemark ikke gir særlig napp - og det finnes et utall alternativer til dette som åte. Forslag til alternative åter hadde vært mer appelerende til meg fra Dyrebeskyttelsens side.

Jeg fatter forøvrig ikke at NJF og Dyrebeskyttelsen ikke kan samarbeide mer...

Gjest salma
Skrevet

Jepp, Zita, helt enig! Begge SKAL ha gjennom sine synspunkter selv om de representerer hver sin ytterlighet i debatten. Samarbeid og kompromisser? Sist jeg sjekket, var ikke verden svart-hvit....

Skrevet

Synes denne linken også passer i denne tråden.

Jeg er ikke i tvil om at fisk føler smerte.

Skrevet

Husker da jeg var lita, så lærte vi at vi skulle knekke nakken på fisken med en gang vi fikke den på land. For at fisken ikke skulle lide unødig. (for vi viste jo den gang at fisker følte smerte...)

Synes det var en god lærdom jeg.

Gjest salma
Skrevet

Dette handler mye om holdninger. Fisker man, tar man livet av fisken med en gang. Så lenge vi ikke vet om fisk kjenner smerte, bør vi gå ut ifra at de gjør det, og behandle dem med respekt. Vi skadeskyter da ikke elg heller, og står og ser på mens den ligger og spreller i panikk?

Det er helt naturlig at dyr (inkludert oss) dreper hverandre for å få mat. Det er verken naturlig eller nødvendig å la dem lide unødig....

Skrevet

Enig i det! derfor fisker man bare fisk man avliver med en gang, å slippe dem fri igjen er jo bare tortur... Men å gå imot et slikt initiativ er håpløst av Dyrebeskyttelsen synes jeg.... Fiskinger da en sunn interesse i disse tider med så mye ungdomsproblemer....

Skrevet

Einig eg òg - fisk drepest med ein gong. Ikkje nødvendigvis fordi dei (kanskje) føler smerte, men fordi dei ikkje skal lida ved å dø langsomt. Elles er fisking ei sunn interesse, som i tillegg kan gi handgripelege resultat. Som middag. (Er vel litt meir spennande med mat ein har fanga sjølv?)

Forresten: " men det er klart at ingen barn synes det er hyggelig å tre meitemark inn på en fiskekrok." - Eh? Kor er grunnlaget for å seia det?

Jaja, ser på avstemminga at Dyrebeskyttelsen står relativt åleine.

Skrevet
Dette handler mye om holdninger. Fisker man, tar man livet av fisken med en gang. Så lenge vi ikke vet om fisk kjenner smerte, bør vi gå ut ifra at de gjør det, og behandle dem med respekt. Vi skadeskyter da ikke elg heller, og står og ser på mens den ligger og spreller i panikk?

Det er helt naturlig at dyr (inkludert oss) dreper hverandre for å få mat. Det er verken naturlig eller nødvendig å la dem lide unødig....

Veldig godt svart her, Salma!!

Det går jo på respekt for livet, fisk, elg eller mennesker! Man skal respektere at noen føler smerte, og gjøre lidelsene så korte som overhodet mulig.

Nemelig!!

Skrevet

Istedenfor fiskestenger, kan barna bli utstyrt med for eksempel kikkerter eller fotoapparater, sier Relling.

Ja, la oss lokke til oss fisken med blitzen fra fotoapparatet og denge dem med en kikkert. :ler:

Skrevet

Sånne uttalelser gjør at jeg blir skrekkelig oppgitt over Dyrebeskyttelsen! Barn (og voksne) lærer mye bedre ved å være involvert enn å bare observere. Learning by doing etc. Våre barn kommer ikke til å skjønne hvor maten kommer fra, hvis de aldri kommer innpå dyrene. Våre barn kommer til å sitte fete foran en eller annen skjerm og se på Discovery og tro at det er like lite virkelig som det Superman er, hvis skolen skal følge Dyrebeskyttelsens ønsker.

Hvordan skal man ellers få fanget fisk på en saklig måte for barn? Garn er ikke noe særlig. Dynamitt gjør alt værre. Det er bedre å fiske fisken, se på den, se hvordan den fungerer, og så drepe den. Det er ikke såååå mange fisker som kommer til å bli skolefisket, hvis jeg kjenner skoleøkonomien i Norge. Litt svinn får man regne med.

Catzy

Gjest Tristessa
Skrevet

Dette er hva jeg kaller krisemaksimering de luxe. Fatter ikke helt hva dyreveskyttelsen vil oppnå jeg. Har selv fisket mye som barn og tatt knekken på en del fisk og annet kryp, og ser ikke vitsen i å skrike slik. Nei, jeg dreper ikke for moro skyld, all fisken har jeg spist etter nøye dissekering. Både kokeferdigheter og anatomikunnskap blir satt på prøve. For å være helt ærlig synes jeg at dyrebeskyttelsen og PETA virker aldeles skrudde når de gråter på grunn av at det finnes folk som lever av fiske i Norge. Fisken føler kanskje smerte, men det gir jeg blaffen i.

Men jeg dreper den så fort som mulig, stresshormonene ødelegger kjøttet, og jeg er alt i alt ingen virkelig sadist.

Gjest Kinga
Skrevet

God reklame for NJF dette her i alle fall :D

Vibeke

Gjest Kinga
Skrevet

Og forresten:

Jeg tror NJF hadde hatt mye å tjene på å profilere seg enda mer som en ivaretaker av naturen, og å formidle det å høste av naturen med respekt for den og dets levende vesener.

Sånn sett kunne virkelig Dyrebeskyttelsen vært den ideelle samarbeidspartner. Bare så synd at utspillene fra Dyrebeskyttelsen blir fullstendig tabloidisert og tilsynelatende går til angrep på gode initiativ fra NJF. De gode initiativene fra NJF kunne blitt enda bedre med litt positive impulser fra de dyregode.

Vibeke

Skrevet

Veldig godt svart her, Salma!!

Det går jo på respekt for livet, fisk, elg eller mennesker! Man skal respektere at noen føler smerte, og gjøre lidelsene så korte som overhodet mulig.

Nemelig!!

Så sant, så sant....

Jeg blir relativt oppgitt over dyrebeskyttelsen her....

Om fisk kjenner smerte eller ikke, - uansett skal man avlive dem FORT! Det gjelder ALLE dyr som jaktes på og skal brukes til mat.

Men det ser ut som om visse instanser i samfunnet vil ha oss til å bli vegetarianere, og drite i at vi faktisk har jakt og fisketradisjoner i landet og i mange andre land. Hva levde de av før mon tro ? Før soya og tofu og liknende ? Jo, de jaktet på dyr for å få mat. Sånn har det vært lenge og det er naturens gang mener jeg.

Å si at de ikke vil at unger skal lære å fiske, synes jeg virker helt bakvendt. De burde heller da organisert et fiskekurs for kidsa da, så de kunne lært det ordentlig under oppsyn av dyrevenner?

Jeg for min del er ikke glad i fisk, men likevel.

Tror alle dyr kjenner smerte, og skal man jakte eller fiske, MÅ man avlive fort slik at det ikke blir noen belastning for dyret.

Å jakte og fiske er en gull verdt ressurs og vi skal være takknemlige for det, og behandle dyrene med respekt og ikke la dem lide.

Bare sånn på tampen,- selv om det er satt litt på spissen :

Hva mener dyrevernere om andre villdyr som maltrakterer og spiser andre og mindre dyr enn seg selv da ? Det er jo en næringskjede faktisk som gjør at det er en viss balanse i dyrearten (som mennesket også tilhører). Drister meg til å si at det er noe av samme sak......

Skrevet

Vi har fått med oss at dere er oppgitt over dyrebeskyttelsen nå, men hva med å tenke ut løsninger selv istedet for å kritisere de som prøver å gjøre noe? Tror selv at fisk kjenner smerte. Selvsagt kunne dyrebeskyttelsen kommet med andre forslag, som hvordan man skal drepe fisken raskt, og bruk av annet åte, men siden dere alle har så mange gode forslag, så ta initiativ selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...