Gå til innhold

Pause fra p-piller?

Fremhevede innlegg

Gjest The girl next door
Skrevet

Jeg har gått på p-piller i ca. 4 år sammenhengende. Er det snart på tide med en pause, eller er ikke det nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lest mange steder at pauser bare fører til at man greier å bli uønsket gravid. Og at kroppen tåler fint å gå ei stund på dem. Spørs jo helt på alderen din kanskje, man skal jo ikke gå på dem fra man er 35 helst..

Så fortsett med p-piller du om du er ung og ikke har noen plager, bedre enn at det kommer en ønsket unge osv.. Men tror du at du klarer å holde styr på ting likevel, og husker kondom HVER ENESTE GANG osv så er det jo bare å gjøre som du føler for.

Gjest Naria
Skrevet

Min lege sier at man ikke anbefaler at man tar pauser fra p-piller lenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Fordelen er at du finner ut om du har fått noen bivirkninger snikende på som du ikke nødvendigvis merker når du går på de. Har hørt mange omtale det som en "tåke" som letter, men som de ikke så når den var der. PCO osv kan også lettere oppdages pillefri.

Ulempen er at du kan få en ny bøyge bivirkinger under oppstart, om du nå velger begynne på de på nytt.

Gjest The girl next door
Skrevet

Takk for svar :)

Hva er PCO? :P

Gjest Gjest
Skrevet

PCO = cyster på eggstokkene. Påvirker fruktbarheten, og en rekke andre hormonelle ting. P-piller ol kan forverre, og i enkelte tilfeller utløse det. I tillegg kamuflerer det hovedsymptomet som er manglende/ustabil mens pga at det fremprovoseres en kunstig bløsning på pillene.

Skrevet

Hvis du uansett har tenkt å starte opp med pillene igjen senere, kan du like gjerne bare fortsette. De som har peiling på slikt sier at det er det å stadig begynne og slutte på p-piller som er mest "skadelig" for kroppen, å gå på dem sammenhengende i x antall år er faktisk bedre.

Gjest Gjest_Nefer_*
Skrevet

Jeg var hos gynekologen i mars, og hun ba meg snart vurdere å slutte å bruke piller for godt, siden jeg har gått på dem i 6 år nå. Jeg ble litt overrasket, for jeg har ikke tidligere hørt noe om dette. :filer:

Hun sa også at det passer jo bra likevel siden det er på tide å tenke på å få unger om ikke så lenge. Da ble jeg litt irritert, da jeg er så lei av at folk alltid går utifra at man ønsker seg barn. Jeg kan faktisk ikke fordra barn overhodet, og verken jeg eller sambo vil ha det. Likevel er det liksom så innmari forventet at man skal få det. (dog det er en annen diskusjon :fnise: )

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg var hos gynekologen i mars, og hun ba meg snart vurdere å slutte å bruke piller for godt, siden jeg har gått på dem i 6 år nå. Jeg ble litt overrasket, for jeg har ikke tidligere hørt noe om dette. :filer:

Hun sa også at det passer jo bra likevel siden det er på tide å tenke på å få unger om ikke så lenge. Da ble jeg litt irritert, da jeg er så lei av at folk alltid går utifra at man ønsker seg barn. Jeg kan faktisk ikke fordra barn overhodet, og verken jeg eller sambo vil ha det. Likevel er det liksom så innmari forventet at man skal få det. (dog det er en annen diskusjon :fnise: )

Er kanskje ikke så rart at hun nevner det. Det er skremmende mange som aldri tenker over at det kan ta tid med å få barn etter pilleslutt, og får seg en lite hyggelig overraskelse.

Men neste gang du er innom kan du jo nevne at du vurderer å sende inn søknad på sterilisering, og vil ha mer informasjon om det. Da får du stoppet munnen på henne kjapt ;) (og sunnere for kroppen er det ikke minst)

Gjest Gjest_Nefer_*
Skrevet
Men neste gang du er innom kan du jo nevne at du vurderer å sende inn søknad på sterilisering, og vil ha mer informasjon om det. Da får du stoppet munnen på henne kjapt ;) (og sunnere for kroppen er det ikke minst)

Hehe ja, kanskje det ;):fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...