Gjest Challabe Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Hei! Jeg har akkurat avslutta mitt 2. år på VGS med studiespesialisering (allmenne). Vi har ikke fått vitnemål enda, men regner med jeg får et snitt på ca. 4,3. I 1. klasse hadde jeg et snitt på 5. Altså, er jeg ikke helt fornøyd med 2. året, og må derfor jobbe godt i 3.klasse. Hvertfall, jeg har utrolig lyst til å bli psykolog, men vet at det er vanskelig å komme inn. Det jeg lurer på er derfor: Hva kan jeg gjøre for å skaffe meg flere poeng, altså høyne snittet mitt, for å komme inn på psykologistudiet? F.eks. folkehøyskole, ta et ett årig studium osv. Tusen takk for svar, det vil hjelpe mye
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Når det er snakk om en så stor forbedring (psykologstudiet har vel et ganske høyt snitt så du må sikkert minst opp en hel karakter i snitt, kanskje enda mer), er det mest effektive å ta opp de videregåendefagene du gjorde det dårlig i. Studiepoeng fra høyskoler og folkehøyskoler gir mindre utslag på vitnemålet enn om man tar opp vgs-fag.
Gjest Challabe Skrevet 11. juni 2008 #3 Skrevet 11. juni 2008 (endret) Når det er snakk om en så stor forbedring (psykologstudiet har vel et ganske høyt snitt så du må sikkert minst opp en hel karakter i snitt, kanskje enda mer), er det mest effektive å ta opp de videregåendefagene du gjorde det dårlig i. Studiepoeng fra høyskoler og folkehøyskoler gir mindre utslag på vitnemålet enn om man tar opp vgs-fag. Men, da er det vel noe greier med primårvitnemål og vanlige vitnemål? Også er jo ikke 4,3 det endelige snittet mitt fra VGS, er jo noen fag som ikke er avgangsfag i år, som jeg har planer om å heve én karakter Endret 11. juni 2008 av Challabe
Kraistin Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Men er det hele snittet som teller? Blir det sånn at gymkarakteren kan være avgjørende? Jeg f.eks går musikklinja, og har funnet ut litt for sent at det ikke er tingen for meg, får 4 i de fagene. Og på grunn av kunnskapsløftet blir de stående etter 2.året selv om jeg skal ha de til neste år og. Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre etter jeg er ferdig - ta mange privatisteksamener i gamle / nye fag for å pynte opp vitnemålet litt, eller ta et påbyggingsår? generell studiekompetanse får jeg jo uansett...kunne realfag vært tingen? som dere ser, jeg har ikke peiling!
Gjest Serena Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 Men er det hele snittet som teller? Blir det sånn at gymkarakteren kan være avgjørende? Jeg f.eks går musikklinja, og har funnet ut litt for sent at det ikke er tingen for meg, får 4 i de fagene. Og på grunn av kunnskapsløftet blir de stående etter 2.året selv om jeg skal ha de til neste år og. Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre etter jeg er ferdig - ta mange privatisteksamener i gamle / nye fag for å pynte opp vitnemålet litt, eller ta et påbyggingsår? generell studiekompetanse får jeg jo uansett...kunne realfag vært tingen? som dere ser, jeg har ikke peiling! Selvfølgelig teller hele snittet...
Gjest Stud.psychol. Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Hei, Challabe! Mange svar med lite hjelp i.. Jeg er selv profesjonsstudent i Bergen og kan heller komme med litt konkret informasjon: Opptak til profesjonsutdanningene ved de forskjellige universitetene er forskjellig. I Oslo ble det ny ordning med opptak til 6-årig studium hvor opptakskravet er skyhøyt (les: nær medisinkrav). Ved de andre universitetene som tilbyr cand.psychol.-utdanning (Bergen, NTNU og Tromsø) går man først en årsenhet i psykologi (denne kan man også ta i Oslo og kanskje også ved Høgskolen i Lillehammer) for så å søke seg inn på profesjonsstudiet med karakterer fra dette året. I dette tilfelle vil ikke VGS-karakterene ha noe å si for opptak etter at du har kommet inn på årsenheten. Likevel er det veldig høye krav for å komme inn, og du må som regel ha A i (nesten) alle fag for å komme inn (dette varierer litt fra universitet til universitet). Her kommer oversikt over hovedopptakskrav på bakgrunn av primærvitnemål: Årsenhet, HiL: 40,8 Årsenhet, NTNU: 49,6 Årsenhet, UiB: 46,8 Årsenhet, UiO: 54,5 Årsenhet, UiT: Her kom alle inn Profesjonsstudiet, UiO - oppstart høst: 59,5 Profesjonsstudiet, UiO - oppstart vår: 58,3 Jeg tok årsenhet i Oslo og søkte opptak på profesjonsstudiet i Bergen og er strålende fornøyd med begge steder! Likevel ser jeg nå at ordningen i Bergen passer meg bedre, men dette kan jo også variere fra person til person. Utdanningene skal være likestilte, og det er strenge krav til likestilt og høyt kompetansenivå for psykologer i Norge og Norden. Det ser jo ut som om du har gode sjanser til å komme deg inn på en årsenhet på bakgrunn av karakterene dine så langt. Problemet oppstår dersom du SKAL inn i Oslo. Jeg vil anbefale deg å holde alternativene åpne og ikke være redd for å bosette deg et annet sted enn det som først faller deg inn! Dersom du likevel ønsker å høyne konkurransepoengene dine er det flere måter du kan gjøre det på. Jeg er ikke helt oppdatert på den nye ordningen rundt kunnskapsløftet, så ta dette med en liten klype salt: Realfagspoeng er fortsatt tilleggspoeng, og det vil derfor være lurt å ta disse på VK2 (dersom det ikke betyr at du raser ned i karaktersystemet). Etter at du er ferdig er det flere måter du kan tilegne deg tilleggspoeng: 1) Du får 3 poeng for avtjent militærtjeneste eller siviltjeneste (og du kan fortsatt søke med primærvitnemål - TROR jeg). 2) Du får 3 poeng for første års heltidsstudier (altså minumun 60 studiepoeng). Dette betyr derimot at du må søke med ordinær-/sekundærvitnemål. 3) Du får 2 alderspoeng pr år fra det året du fyller 20. Håper det hjalp! Ønsker deg lykke til videre i kampen mot karakterene! Det er et utrolig tøft studium, og du må være klar til å yte maksimalt! På den andre siden er det veldig givende og spennende, og du får mye ut av det - både i form av kunnskap og erfaringer! - PM
Gjest Challabe Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Tusen takk for flott og innholdsrikt svar :D Men, en ting, jeg vet de har begynt med en ny ordning i Oslo, altså rett inn fra VGS, men skal de ikke begynne med dette også i Bergen og Trondheim? Jeg skal jo ikke søke meg inn før i 09/10, så håper de fortsatt har sånn årsenhetsordning da? Siden det øker sjansene mine for å komme inn.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Plan B kan evt være å ta bachelor i psykologi, og så ta master i Danmark. Da blir man godkjent psykolog i Norge. Men om du tar master i Norge, blir du ikke psykolog.
Gjest Stud.psychol. Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 Hei igjen! Ordningen i Oslo er en prøveordning, og det tar nok litt tid med evaluering og utredning før ordningen blir en realitet også ved andre universiteter. Personlig tror jeg ikke ordningen er bedre enn den tidligere, noe jeg også håper universitetsstyrene til slutt innser! Jeg har også en kommentar til det siste svaret her på forumet. Når det gjelder psykologiutdanning i andre land må du være veldig forsiktig, siden det er utrolig vanskelig å få autorisasjon dersom du ikke tar hele profesjonsutdanningen i Norge (med unntak fra forhåndsgodkjente utvekslingssemester). Og det å ta master i Danmark betyr ikke at du automatisk vil få autorisasjon i Norge, og jeg tror også det kreves en del mer enn det. Jeg har en venn som tok master (da hovedfag) i Norge og deretter kliniske påbygning ved et dansk universitet, og han er i dag autorisert psykolog i Norge. Dette krever mer tid, arbeid og flytting enn en psykologutdanning i Norge og er langt mer usikker, siden du aldri kan være sikker på at at du vil få uttelling (altså autorisasjon) på bakgrunn av utdanning fra Danmark. Likevel skal det understrekes at de nordiske psykologutdanningene er underlagt felles etiske og psykologfaglige prinsipper, og at det er betraktelig enklere å få autorisasjon gjennom nordisk utdanning enn utdanning fra andre land. Dette viser også at du skal være forsiktig med tanke på råd du får her på forumet (og kanskje også en oppfordring til forumdeltakere om at de ikke burde ytre seg om ting de ikke kan svare på)! Dette gjelder også mine svar, siden min kunnskap om utdanning over landegrenser og autoriseringskrav er mangelfull. Det eneste sikre vil være å ta kontakt med norske universiteter og være sikker på gjeldende regler og lover, i tillegg til å være oppmerksom på at også dette kan forandre seg i løpet av studiene, og du kan stå i fare for å ikke få godkjent fag som du tidligere har fått forhåndsgodkjent. Lykke til igjen.. Skal fortsette å kikke inn her, så bare spør dersom du har flere spørsmål, eller om noen andre har noe å tilføye/rette. - PM
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå