Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Hva legger dere i "husarbeid" Er sånn som å vaske av kjøkken/stuebordet husarbeid? Hente inn posten og betale regninger, er det husarbeid? Hehe, bare lurer for tror det er veldig forskjellig i hva folk legger i det.
Gjest David John jr. Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Hva legger dere i "husarbeid" Er sånn som å vaske av kjøkken/stuebordet husarbeid? Hente inn posten og betale regninger, er det husarbeid? Hehe, bare lurer for tror det er veldig forskjellig i hva folk legger i det. Jeg tror det er kjønnsbetinget. Damer legger innomhusaktiviteter i det - menn har en bredere definisjon. Du kan jo forresten sjekke SSB - statistikken, der vil du finne det litt morsomme at de (kvinnelige) SSB forskerene har delt inn alt innomhus arbeid i et stort antall deloppgaver, mens alt utenomhus bare deles opp i et par bolker.
Gjest En annen mann Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Hva legger dere i "husarbeid" Er sånn som å vaske av kjøkken/stuebordet husarbeid? Hente inn posten og betale regninger, er det husarbeid? Hehe, bare lurer for tror det er veldig forskjellig i hva folk legger i det. Min definisjon ville vært mer i retning av _alt_ som skal gjøres i huset. Problemet er gjerne at andre oppgaver som er høyst nødvendige ikke blir inkludert i begrepet der par krangler om oppgavefordeling. Kjøre/hente barn, alt som gjøres på eiendommen hvis paret har hus og vedlikehold av bil, alle verktøy og hjelpemidler som brukes til husarbeid/hagearbeid samt vedlikehold av evt. hytte, campingvogn eller båt må også tas med i det totale regnestykket.
Shade Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Jeg tror det er kjønnsbetinget. Damer legger innomhusaktiviteter i det - menn har en bredere definisjon. Du kan jo forresten sjekke SSB - statistikken, der vil du finne det litt morsomme at de (kvinnelige) SSB forskerene har delt inn alt innomhus arbeid i et stort antall deloppgaver, mens alt utenomhus bare deles opp i et par bolker. Husarbeid er arbeid i huset Altså, ting man arbeider med i huset og som hører til huset.
Humleblomst Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Det kommer jo an på i hvilken sammenheng du bruker det. "Husarbeid" definerer jeg personlig som noe slikt som "arbeid i huset som må gjentas gjevnlig for å holde orden". Da utelukkes både slike ting som post og regninger, vedlikehold av hus og diverse annet som må gjøres "i husholdet". Men når jeg snakker om "fordeling av husarbeid" tar jeg gjerne med disse andre tingene også, pluss innkjøp og laging av mat og stell av bil osv. Dette fordi det er arbeid som må gjøres av de som er i husholdet, og jeg synes det likegjerne kan tas med i bergeningen som en helhet, enn at man skal fordele det også likt mellom seg. Hvis mannen lager mat og fyller bensin, kan jeg gjerne gjøre rent på badet og gjøre noe med en dør som knirker.
Gjest David John jr. Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Min definisjon ville vært mer i retning av _alt_ som skal gjøres i huset. Problemet er gjerne at andre oppgaver som er høyst nødvendige ikke blir inkludert i begrepet der par krangler om oppgavefordeling. Kjøre/hente barn, alt som gjøres på eiendommen hvis paret har hus og vedlikehold av bil, alle verktøy og hjelpemidler som brukes til husarbeid/hagearbeid samt vedlikehold av evt. hytte, campingvogn eller båt må også tas med i det totale regnestykket. Godt poeng... Du kan jo forresten reflektere over min kommentar vedr. SSB statistikken som stadig viser at vi menn ikke overhode hjelper til hjemme. Hva tror du skjer når du skal fylle ut et tidsforbrukskjema som inneholder en oppdeling av innomhusaktiviteter i 20 deloppgaver, mens alt utenomhus delers i tre deloppgaver?
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 For meg er husarbeid alt det du fysisk må jevnlig gjøre for å opprettholde den materialistiske standarden du ønsker å ha i huset.
Gjest En annen mann Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Godt poeng... Du kan jo forresten reflektere over min kommentar vedr. SSB statistikken som stadig viser at vi menn ikke overhode hjelper til hjemme. Hva tror du skjer når du skal fylle ut et tidsforbrukskjema som inneholder en oppdeling av innomhusaktiviteter i 20 deloppgaver, mens alt utenomhus delers i tre deloppgaver? Har nok reflektert over dette et par ganger ja. Etter min mening er det flere forklaringer på at SSB statistikken blir presentert på denne måten. For det første har det desverre vært "in" å presentere menn som utelukkende late og i andre negative ordlag uten noe særlig motstand. Heldigvis ser det ut til at også flere og flere menn blir interessert i likestilling i forhold til menn, og dette tror jeg nok kan være med å motvirke denne trenden. Forhåpentligvis har den stoppet helt opp om noen år, og man kan kanskje få gleden av å lese mer nøytrale rapporter. For det andre så kan noe av grunnen være at disse forskerne rett og slett ikke har "hands on" kunnskaper utenom de oppgavene som deles opp mest. Dermed vil det hele bli misvisende. Man greier ofte ikke å kunne splitte opp store "bolker" med oppgaver uten erfaring innen det man skal gjøre, og man har ofte heller ikke noe spesielt godt begrep rundt tidsforbuk rundt oppgaven. For eksempel båt. Har man en båt av en viss størrelse skal man hvert år bruke en del tid på å klargjøre den for sesongen, noe som ofte innebærer å vaske ned båten, pusse og polere, muligens et strøk maling og ikke minst legge på nytt bunnstoff. Så "haler" man over motoren, fyller på ny motorolje, drivstoff, smøring o.l og sjekker den før man starter og ser an gangen. Og så sjekker man parafinlamper, kokeutstyr og evt. ferskvannsbeholdere. Er det noe feil må det beregnes tid til å mekke selv eller frakte båten til/fra verksted hvis man ikke har tid nok/kunnskap til å gjøre dette selv. Når sesongen er vel i gang er heller ikke vedlikeholdet over. Skal man holde båten i god stand bør man periodevis ta seg en tur til båtplass for å sjekke at den ligger godt til kai, samt ta en vask. Og ikke minst er dette viktig for å avdekke evt. innbrudd i båten. Når båten skal på land for sesongen må man også gå over, ta en liten vaskings, tømme ut motorolje og væske fra ferskvannsbeholdere. Nå vil nok mange mene at båt strengt tatt ikke er en nødvendighet, og derfor ikke bør inkluderes i et "regnskap" over oppgaver, men en båt er gjerne et innkjøp som begge parter ønsker og det bør derfor være med. Poenget mitt er at man kan inndele svært mange slike oppgaver på samme måten som jeg har gjort her. Det blir derfor meningsløst i å ta utgangspunkt i en slik rapport som SSB har presentert, man skal heller sette seg ned sammen, finne "hovedbolker" og dele opp disse så godt man kan i forhold til erfaring. Bare slik kan man finne en noenlunde rettferdig oppgavefordeling.
Gjest David John jr. Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Har nok reflektert over dette et par ganger ja. Etter min mening er det flere forklaringer på at SSB statistikken blir presentert på denne måten. For det første har det desverre vært "in" å presentere menn som utelukkende late og i andre negative ordlag uten noe særlig motstand. Heldigvis ser det ut til at også flere og flere menn blir interessert i likestilling i forhold til menn, og dette tror jeg nok kan være med å motvirke denne trenden. Forhåpentligvis har den stoppet helt opp om noen år, og man kan kanskje få gleden av å lese mer nøytrale rapporter. For det andre så kan noe av grunnen være at disse forskerne rett og slett ikke har "hands on" kunnskaper utenom de oppgavene som deles opp mest. Dermed vil det hele bli misvisende. Man greier ofte ikke å kunne splitte opp store "bolker" med oppgaver uten erfaring innen det man skal gjøre, og man har ofte heller ikke noe spesielt godt begrep rundt tidsforbuk rundt oppgaven. For eksempel båt. Har man en båt av en viss størrelse skal man hvert år bruke en del tid på å klargjøre den for sesongen, noe som ofte innebærer å vaske ned båten, pusse og polere, muligens et strøk maling og ikke minst legge på nytt bunnstoff. Så "haler" man over motoren, fyller på ny motorolje, drivstoff, smøring o.l og sjekker den før man starter og ser an gangen. Og så sjekker man parafinlamper, kokeutstyr og evt. ferskvannsbeholdere. Er det noe feil må det beregnes tid til å mekke selv eller frakte båten til/fra verksted hvis man ikke har tid nok/kunnskap til å gjøre dette selv. Når sesongen er vel i gang er heller ikke vedlikeholdet over. Skal man holde båten i god stand bør man periodevis ta seg en tur til båtplass for å sjekke at den ligger godt til kai, samt ta en vask. Og ikke minst er dette viktig for å avdekke evt. innbrudd i båten. Når båten skal på land for sesongen må man også gå over, ta en liten vaskings, tømme ut motorolje og væske fra ferskvannsbeholdere. Nå vil nok mange mene at båt strengt tatt ikke er en nødvendighet, og derfor ikke bør inkluderes i et "regnskap" over oppgaver, men en båt er gjerne et innkjøp som begge parter ønsker og det bør derfor være med. Poenget mitt er at man kan inndele svært mange slike oppgaver på samme måten som jeg har gjort her. Det blir derfor meningsløst i å ta utgangspunkt i en slik rapport som SSB har presentert, man skal heller sette seg ned sammen, finne "hovedbolker" og dele opp disse så godt man kan i forhold til erfaring. Bare slik kan man finne en noenlunde rettferdig oppgavefordeling. Jeg har båt selv så jeg vet hva du snakker om... men det tragikomiske er jo at kvinner flest ser på dette som mannens fritidssyssel og egen tid - og som ikke dette var ikke nok - en del brødre av oss er jo idioter nok til å framstille det på samme måte .....
Gjest David John jr. Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Godt poeng... Du kan jo forresten reflektere over min kommentar vedr. SSB statistikken som stadig viser at vi menn ikke overhode hjelper til hjemme. Hva tror du skjer når du skal fylle ut et tidsforbrukskjema som inneholder en oppdeling av innomhusaktiviteter i 20 deloppgaver, mens alt utenomhus delers i tre deloppgaver? Til den uinnvidde leser: Den delen som er oppdelt i flest deloppgaver vil få en overrepresentasjon av timer, mens den som er delt i få vil få for få timer ift det som er faktisk tidsforbruk .... interessant hva?
FoxyFish Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 I første omgang; ting som innebærer at jeg blir våt på hendene
Gjest En annen mann Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har båt selv så jeg vet hva du snakker om... men det tragikomiske er jo at kvinner flest ser på dette som mannens fritidssyssel og egen tid - og som ikke dette var ikke nok - en del brødre av oss er jo idioter nok til å framstille det på samme måte ..... Ja, det kan nok være noen kvinner som ser på dette som menns oppgave. Da ville jeg vært svært uening med mindre dette faktisk _er_ mannens hobbyprosjekt og han har kjøpt den alene med sine egne penger. Når begge er enige om å kjøpe båt fordi begge har lyst skal båtoppgaver inn i totalregnskapet på lik linje med alt annet.
Gjest Oxford Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Vasking, klesvask, sette inn i/ta ut av oppvaskmaskin, matlaging, skifting av sengetøy, henge klær til tørk, tørke støv, gå ut med søpla etc.
Tweak Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 For oss er husarbeid alt vi gjør for å holde orden på det vi eier. Det er vask og støvsuging, ta inn og ut av oppvaskmaskina, gå ut med boss, handle og ta inn post, lage mat og rydde opp etterpå. Tørke støv og smuler fra bord og kjøkken. Vaske klær og henge opp, brette sammen og legge på plass (dette kunne vært ett punkt, meeen ber jeg mannen om å vaske klær, så setter han på en maskin med klær, uten å tenke på at de skal henges opp etterpå osv. he he, så presisering er nødvendig). I tillegg kommer stell av bilen, med vask og polering (alt utenom vanlig stell går under hans hobby...). Klipping av plen og måking av snø, stell av hage og utendørsområder med alt det måtte inkludere (selv om han ikke mener at vi må klippe plenen så ofte som jeg vil!). Og vedlikehold av hus utvendig og innvendig. Jeg må si at vi fordeler disse oppgavene ganske greit. Vi tar hver vår plen når vi slår, og deler på snømåkingen de få dagene det trengs. Vi kan gjerne avtale at han tar bilen mens jeg vasker inne, for om vi gjør det slik som vi vil, så tar begge deler like lang tid! :-) Men nå når vi skal til med oppussing, så må jeg innrømme for min kjære at jeg ikke kan og klarer alt som skal til. Dermed så sier jeg at mens vi pusser opp så skal jeg prøve å holde orden på alt i huset, som å sørge for at vi har rene klær, alminnelig orden i unntakstilstanden, osv. Mens han må ta de tyngste og tekniske delene, der jeg mer er en medhjelper. Til sammen tror jeg at vi skal klare dette ganske bra!
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Med husarbeide så tenker jeg på alt som må gjøres daglig for å holde det innvendige huset i orden. Som å vaske klær med at som hører det til, vaske kopper og kar, støvsuge, tørke støv, skifte sengetøy, vaske gulv, vaske vinduer, skifte gardiner osv. Vi deltar omtrentlig likt på klesvask og matlaging mens resten tas for det meste av meg. Og så har vi utegreiene i tillegg, snømåking, gressklipping, klippe hekk, vanne, vaske og olje terrassen, male hus, vaske bilen, skifte dekk på bilen osv. Mannen min har null interesse for bil og skifter dekk og vasker bilen to ganger i året, det øvrige ligger til meg. Snemåking slipper vi unna for det er det andre som gjør. Maling av hus hvert 5. år, han tar øverste del og jeg nederste. Hagearbeid som å klippe plenen, hekken, vanne osv. deles likelig mellom oss. Vi har ikke båt eller hytte så der slipper vi unna en del, ferie er ferie.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #16 Skrevet 11. juni 2008 Til daglig tenker jeg nok mest på innendørs oppgaver som oppvask, klesvask, støvsuging osv, og til en viss grad hagearbeid (det nødvendigste, ikke vitenskapelig kompostering, orkidédyrking og slikt). Men i fordelingen mellom oss er det jo egentlig viktigst å tenke på det totale bidraget for å få det til å gå rundt, så handling, planlegging av innkjøp/framtid/ferie, kjøring/følge av eventuelle barn o.l må jo spille en rolle. Egentlig alle _nødvendige_ ting, som man gjerne ikke har så mye glede av å gjøre, men må gjøres :klø: For eksempel bør jeg kanskje være forsiktig med å bruke det mot samboern min at jeg bruker en time på middagen når jeg faktisk elsker å lage mat, bla i kokebøker og prøve nye oppskrifter og ingredienser, samtidig er jo matlaginga nødvendig og bør telle på et eller annet nivå. Det er vel det om det blir et sånt timeførings- og takseringssystem at det blir slitsomt, man bør prøve å samarbeide og fordele såpass at begge føler de får en bra deal. Men vet med meg selv at det er lettest å se det en gjør selv, og ikke alltid verdsette det den andre gjør. Når det gjelder økonomisk bidrag synes jeg ikke det bør regnes som "husarbeid" at den ene tjener mer enn den andre, der synes jeg arbeidstimer bør bety mest. Om begge jobber like mange timer, men har forskjellig lønn, er antagelig begge omtrent like slitne når de kommer hjem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå