Gå til innhold

å brette et ark helt til månen..

Anbefalte innlegg

Gjest klodrik
Skrevet

vist man bretter et A4-ark 40 ganger vil man ha en avstand fra den ene siden til den andre som tilsvarer avstanden fra jorden til månen.

:o

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Tro det eller ei, men jeg har altså prøvd å regne på denne påstanden tidligere. Har vært så fascinert av tanken helt siden en lærer sa dette for ver 13 år siden!

Min teori er at det ikke går, pga stabelen blir så høy at den blir mye elnger enn et A4 ark.

Skrevet

Du vil neppe klare å brette mer enn 6-7 ganger i praksis... Prøvde nettop, klarte 6 - det er fremdeles langt igjen til månen... :P

Gjest Starya
Skrevet

Mener at det ikke skal la seg gjøre å brette et ark mer enn åtte ganger, samme hvor stort det er.

Skrevet
Mener at det ikke skal la seg gjøre å brette et ark mer enn åtte ganger, samme hvor stort det er.

Dette har jeg også hørt, men om det nå skulle gått ann og bretta et ark 40 ganger, vel..... billig måne-tur, da! :lol:

Donpedro: Fortsett og prøv og regne på det, spennans og se om det er mulig!!

Skrevet

Det kjem an på kor tjukt papiret er...

Papirtjukne * 2^39 - er så langt du kjem ved å brette eit papir 40 gongar.

Kortaste avstand til månen: 356000 km

Kilometer er litt dumt å måle papirtjukne i...

356.000 km = 356.000.000.000 mm

Kor tjukt papiret må vera då:

(3,56 * 10^11)/(2^39) = 0,6475602277 mm

OK, tjukt papir eller tynn kartong? Det går.

Skrevet

brett 41 ganger da... så kan man ha tynt papir... eller 42, hvis papiret er til en megajoint rullings...

Skrevet

No har eg ikkje funne papirtjukne på vanleg papir (anna enn uttrykt i gram) men brettar du 42 gongar så skulle du vel ligga rundt det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi er vel rimelig enige i at det ikke går an å brette mer enn 7-8 ganger i realiteten.

Hvor mange slike åttebrettinger måtte vi hatt for å komme til månen?

Skrevet

Vel, med den papirtjukna eg brukte i utrekninga over (altså brette 40 gongar):

Eitt papir bretta 8 gongar: 0,6475602277 * 2^7 = 82,88770915 mm

Då treng me altså (3,56 * 10^11)/82,88770915 = 4.294.967.296 stk. papir bretta 8 gongar.

Skrevet

prøv å brette et sånt ark mer enn åtte ganger. du kommer i guinnes rekordbok; minst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...