Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å sette inn kobberspiral nå to mnd etter fødsel. Lurer på om noen av dere har noen erfaring med det?

Hormonspiral og p-piller er uaktuelt pga hormonene som "krasjer" med medisinene jeg bruker, så det blir kobberspiral eller ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring. Blødde mye, og ble i tillegg gravid med spiral. Men dette er individuelt, det er mange som er fornøyde, så jeg tror bare du må prøve deg fram og se.

Gjest Gjest
Skrevet

Du burde sjekke kobbernivåene dine først - jeg fikk kobberforgiftning etter å ha hatt kobberspiral (selv bare på et drøyt år). En indikator på for mye kobber i kroppen kan være om du var mye kvalm under svangerskapet.

Av andre erfaringer med spiral: kraftigere blødninger, blødninger som varte lenger enn før, ekstra sterke menssmerter og eggløsningssmerter... I tillegg til at det var sykt vondt å sette den inn.

Skrevet

DÅRLIG erfaring her i gården også.... blødde såpass mye at jeg måtte ta jern for å holde blodprosenten nogenlunde i sjakk. I tillegg hadde jeg masse vondt når jeg hadde mensen, og jeg følte jeg kjente spiralen inni meg. Min daværende kjæreste kjente den også, og det var ikke særlig behagelig. Trådene var ikke for lange heller. Tok den vel ut etter litt over et halvt år, og skal aldri mer ha det igjen.

Skrevet

Jeg har i motsettning til de andre her bare positive erfaringer. Den var litt ubehaglig å få satt inn, men ikke vondt egentlig. Hadde litt mensmurringer de tre første dagene etter at den ble satt inn. Siden har jeg nesten ikke tenkt på den i det hele tatt. Har akkurat lik mens som før, og nesten ikke noe menssmerter.

Syns du bør prøve jeg da. Funker det ikke kan du jo bare ta den ut, koster jo ikke mer enn en 300kr.

Skrevet

Dårlig erfaring her også. Hadde store blødninger og også mellomblødninger stort sett hele tiden. Jeg tok den ut etter 8 mnd.

Skrevet
Jeg har i motsettning til de andre her bare positive erfaringer. Den var litt ubehaglig å få satt inn, men ikke vondt egentlig. Hadde litt mensmurringer de tre første dagene etter at den ble satt inn. Siden har jeg nesten ikke tenkt på den i det hele tatt. Har akkurat lik mens som før, og nesten ikke noe menssmerter.

Syns du bør prøve jeg da. Funker det ikke kan du jo bare ta den ut, koster jo ikke mer enn en 300kr.

jeg har også bare hatt positive erfaringer, omtrent de samme som beskrevet over... så jeg synes også du skal prøve, er jo bare å ta den ut igjen hvis det ikke fungerer for deg...

Skrevet

Jeg var kjempefornøyd! Satte den inn (litt ubehagelig, men fort gjort) og tenkte deretter overhodet ikke på verken spiralen eller uønsket graviditet, før det var på tide å ta den ut igjen (også litt ubehagelig, men enda fortere gjort). Ingen problemer ellers, vanlig menstruasjon og ingen mellomblødninger. Syntes det var veldig greit med kobberspiral!

Skrevet

Brukte også kobberspiral. Herlig å slippe alle hormonene. Blødningene var omtrent det samme som før jeg ble gravid første gangen og gikk på p-piller. Kraftig i to dager og ganske lite noen dager i etterkant. Merket ikke noe plager med dette. Som andre skriver, hvis du ikke er fornøyd, er det jo bare å fjerne den. Vondt å sette den inn, men det er jo bare en liten stund, så er den der i mange år.

Skrevet

Dårlig erfaring her også, blødde mye og hadde veldig vondt under mensen.

Tok den ut etter noen måneder.

Jeg synes allikavel du skal prøve den, for mange har som du ser her inne, bare positive erfaringer.

Lykke til

Gjest gjesteliten
Skrevet

Jeg syntes ikke den var vond å sette inn i det hele tatt. Kan ikke kalle det ubehagelig en gang. Fikk den inn på 6-ukers kontrollen. Men hadde store problemer med å bli komfortabel med den. Jeg tror systemet mitt reagerte en del på fremmedlegemet, og har vært veldig redd for infeksjoner. Har bare hatt den siden januar, så hvordan det blir med menstruasjoner vet jeg ikke ennå, har hatt litt mellomblødninger.

Det store problemet for meg var kraftig økning i utflod, og den så ikke akkurat bare bra ut heller. Ekkel farge. Men iflg. legen var det helt normalt. Jeg har heller ikke noe alternativ(hormoner og kondomer tåler jeg ikke), så jeg sliter meg nå gjennom tilvenningen.

Men jeg ville anbefale deg å prøve. Som andre har sagt: Herlig å slippe hormonene.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Bare dårlige erfaringer her også.. Jeg kjente at den var der, veldig ubehagelig. Kente at jeg hadde en liten klump i magen, nesten som når man er gravid de første ukene. Trodde jeg var gravid og måtte bare ta den ut etter noen mnd.

Det var også veldig vonndt å sette den inn, første gangen klarte ikke legen det, andre gangen gikk det.

Gjest Gjest
Skrevet

Likte den kjempe godt! Hvis jeg noen gang trenger mer prevensjon så blit det kobberspiral igjen.

Skrevet

Takk for svar! Ser det er litt blandede erfaringer. Jeg vil gjerne ha barn igjen om ikke altfor lenge, så jeg kommer ikke til å ha den i mer enn et halvt til ett år sånn ca. Virker kanskje teit å ha spiral i så kort tid, men piller er som sagt utelukket. Men vil jo ikke ha nr 2 ti mnd etter nr 1, for å si det sånn ;) Og hoppe av i svingen er som kjent ikke alltid noen god metode :fnise:

Tror jeg bare får prøve. Vil IKKE bli gravid før det har gått nærmere et halvt års tid, og dermed er jo sjangsen stor for uhell hvis vi ikke skal bruke noe. Ang. kobberverdier i kroppen, så har jeg aldri hørt noe om det før, men kan jo spørre legen. Jeg var lite kvalm under svangerskapet. Er ikke fristende med store blødninger og menssmerter, men det vet man jo ikke før man har prøvd. Før jeg ble gravid hadde jeg i alle fall store menssmerter, men blødde ganske lite. Har hatt en mens etter fødsel, da med null smerter.

Greit å få høre om andres erfaringer! Vil jo gjerne ha mest mulig info om dette før jeg evnt gjennomfører det. Det eneste jeg egentlig er redd for ang kobberspiral, er at den skal føre til sterilitet. Men som legen sa, er det ekstremt skjelden, så tror ikke det er noe å bekymre seg over?

Hører gjerne fra flere...

Skrevet

Å, dette var en tråd for meg! Jeg har brukt diverse p-piller i årevis, bruker nå Cerazette og er i og for seg fornøyd med den. Men lurer på om kroppen snart skal få slippe unna hormonene... Vurderer kobberspiral, men litt skeptisk mtp om det skal gjøre veeeldig vondt å få satt den inn... kanskje bedre å gå til gynekolog istedenfor fastlege og få det gjort??

Skrevet

Hormonspiral er vel ikke akkurat som vanlige p-piller, men mer som minipillen. Mindre hormondoser fordi den skjer lokalt.

Et spørsmål: Hvis spiralen er ubekvem, så er det vel ikke noen forskjell mellom kobber- og hormonspiral? Jeg har hormonspiralresept i veska og lurer fælt...

Skrevet (endret)
Hormonspiral er vel ikke akkurat som vanlige p-piller, men mer som minipillen. Mindre hormondoser fordi den skjer lokalt.

Et spørsmål: Hvis spiralen er ubekvem, så er det vel ikke noen forskjell mellom kobber- og hormonspiral? Jeg har hormonspiralresept i veska og lurer fælt...

Vet ikke med kobberspiral. Har hatt hormonspiral og skal ha det igjen når det blir aktuelt. Bittelitt ubehagelig å få satt inn, men kjente ikke noe mere til den etter det.

Beste prevangsjonsmiddelet jeg har brukt. Anbefaler hormonspiral for de som kan bruke det. Eneste ulempen for de som liker å ha system, er at mensen kan forsvinne helt. Noe jeg bare synes var greit da jeg hater det =)

Endret av LilleBlåklokke
Skrevet
Å, dette var en tråd for meg! Jeg har brukt diverse p-piller i årevis, bruker nå Cerazette og er i og for seg fornøyd med den. Men lurer på om kroppen snart skal få slippe unna hormonene... Vurderer kobberspiral, men litt skeptisk mtp om det skal gjøre veeeldig vondt å få satt den inn... kanskje bedre å gå til gynekolog istedenfor fastlege og få det gjort??

Det er antagelig ingen vits i å gå til gynekolog for noe så regulært som å få satt inn en spiral. Det sier "knepp", og så er du ferdig. Ekkelt og litt vondt, men over på et halvt minutt, og noe som enhver fastlege er utdannet til å gjøre. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det store problemet for meg var kraftig økning i utflod, og den så ikke akkurat bare bra ut heller. Ekkel farge. Men iflg. legen var det helt normalt. Jeg har heller ikke noe alternativ(hormoner og kondomer tåler jeg ikke), så jeg sliter meg nå gjennom tilvenningen.

Ikke latexfri kondomer heller? Silikonpessar? Femcap? Og FAM/ovusoft kan jo bruke sammen med alt som ikke inneholder hormoner, og verdt å ta en titt på.

Skrevet (endret)
Det sier "knepp", og så er du ferdig. Ekkelt og litt vondt, men over på et halvt minutt, og noe som enhver fastlege er utdannet til å gjøre. :)

Øh, i hvert fall hvis du er fersk og fin, haha...

Fikk satt inn spiral i dag, og det var noe mer fomlete enn jeg husker fra sist gang. Stakkars legen pirket og kløp og rotet rundt og sto i, men det tok sin tid å finne frem, fordi kvinner som har fått flere barn ofte blir "litt fillete".

"Litt fillete"! :sur:

Det er bare menn som kan komme på å si noe sånt. Her har man ofret puppene og mageskinnet og sitt stilrene, skandinaviske design nedentil, og så får man i tillegg høre- fra legehold- at man er fillete innvendig også. :roll:

Jeg forsøkte å fiske litt sympati fra mannen, både over "fillete"-kommentaren og fordi det faktisk blødde en del, men hans eneste reaksjon var en sms med "Hipp hurra, exit regnfrakk! :) "

Mannfolk, altså!

Jaja. Nå er den på plass, i hvert fall.

Endret av Nigo-san
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...