Gå til innhold

Lidl legger ned - forbannet synd!


Gjest Jonas

Anbefalte innlegg

Jeg kommer definitivt ikke til å savne dem. Prøvde å handle der et par ganger men var utrolig misfornøyd med produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jonas
Slikt skjer (heldigvis) når markedskreftene får virke.

Når "markedskreftene får virke" så dreier det seg i stor grad av feilinformasjon og skittkasting, sannsynligvis med utspring fra konkurrentene. De prøvde å gjøre det til ikke å være "stuerent" å handle på Lidl. Ikke noe problem å aggitere til slike holdninger i et land med så mange fanatiske EU-motstandere. La dere merke til panikken blant konkurrentene høsten 2004, da Lidl etablerte seg i Norge. Reitan og Hagen hadde på 20 år bygget opp formuer som det før har tatt generasjoner å få til. Deres priviliegier stod på spill. De visste de hadde for høye priser og bransjen satte ned prisene den høsten for å møte LIdl. Men nå kan de puste lettet ut, å sette de opp igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når "markedskreftene får virke" så dreier det seg i stor grad av feilinformasjon og skittkasting, sannsynligvis med utspring fra konkurrentene. De prøvde å gjøre det til ikke å være "stuerent" å handle på Lidl. Ikke noe problem å aggitere til slike holdninger i et land med så mange fanatiske EU-motstandere. La dere merke til panikken blant konkurrentene høsten 2004, da Lidl etablerte seg i Norge. Reitan og Hagen hadde på 20 år bygget opp formuer som det før har tatt generasjoner å få til. Deres priviliegier stod på spill. De visste de hadde for høye priser og bransjen satte ned prisene den høsten for å møte LIdl. Men nå kan de puste lettet ut, å sette de opp igjen...

Rimi og co satt slett ikke ned prisene for å konkurrere med Lidl. Tvert imot ignorerte de Lidl. Ikke rart, for det var jo aldri noen som handlet der.

Lidl tilbød varer av lav kvalitet til priser som ikke var vesentlig lavere enn andre steder. Dermed gadd ikke folk kjøpe noe der. Mange var innom en gang eller to uten å bli imponert.

Det er bra at det går an å utøve markedsmakt på denne måten. Er noe for dårlig kan man slutte å kjøpe det, og dermed forsvinner det. Selv et digert og mektig internasjonalt konsern kommer ingen vei hvis vi rett og slett lar vær å kjøpe produktene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Line_*
Når forsvinner det egentlig? Skulle de ikke legge ned i april?

De la ned i forrige uke her i bygda. Hadde "opphørssalg" 5., 6. og 7. Juni.

Når det gjelder grunnen til at de måtte legge ned, så går det nok mye på Nordmenns vaner.

Ingen av de jeg har snakket med som ikke handlet der nevnte kvaliteten på varene med ett ord.

Grunnen til at de ikke handlet der var "ukjent emballasje" og "vanskelig kassesystem".

Nordmenn må ha Findus, Toro og Stabburet for å overleve, for ellers så "finner de jo ingenting i butikken!".

Kassesystemet var genialt synes jeg. Endelig slapp vi å vente på gamle damer som aldri fikk varene sine av båndet.

Jeg er også en som liker å sortere matvarene i posene, og det fikk jeg jo all verdens tid til når jeg kunne pakke varene mine i fred og ro uten noen som ventet bak meg.

Men neeei da. Dette ble alt for vanskelig for vanedyrene som heller vil stå å pakke ved båndet og sperre veien for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas
Rimi og co satt slett ikke ned prisene for å konkurrere med Lidl. Tvert imot ignorerte de Lidl. Ikke rart, for det var jo aldri noen som handlet der.

Lidl tilbød varer av lav kvalitet til priser som ikke var vesentlig lavere enn andre steder. Dermed gadd ikke folk kjøpe noe der. Mange var innom en gang eller to uten å bli imponert.

Det er bra at det går an å utøve markedsmakt på denne måten. Er noe for dårlig kan man slutte å kjøpe det, og dermed forsvinner det. Selv et digert og mektig internasjonalt konsern kommer ingen vei hvis vi rett og slett lar vær å kjøpe produktene deres.

Ingen ignorerte Lidl, Norgesgruppen introduserte til og med et eget merke "First price" for å møte kunkurransen. (forresten en god grunn til å handle nettopp på Kiwi, OK produkter til lave priser)

Les dagens A-magasin, der forklares det meste. Ikke rart Lidl ikke hadde en sjanse. Omtrent alle var redde Lidl og motarbeider dem fra første dag. Det samme som skjedde med GB-is på 90-tallet, nærmest mobbet bort fra Norge.

Hadde vi vært medlem av EU, og butikker som Lidl fått etablere seg hadde matprisene i Norge vært betydlig lavere og utvalget enormt mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå er jo ICA i trøbbel også!

Enda et utenlandsk konsern som ikke takler mektige Norges- og Reitangruppen. De har gått ned fra 25 % av markedsandelene til rundt 15 % bare siden 2000, og det går stadig dårligere... De har jo kommet med tiltak akkurat nå - med priskutt, sunnere vareutvalg osv, og jeg håper ikke de forsvinner. Tenk så trist hvis ICA Maxi og ICA Supermarked blir borte f.eks - det er jo kvalitetsprodukter med andre varer enn Rema og Meny - og vi trenger dem!

Er forresten også trist over at Lidl forsvinner.

Tror det hadde litt med ledelsen å gjøre. Vi er jo vant til å se rause og folkelige "kjøpmenn", som Reitan, Hagen og Buru, som alle kjenner igjen og føler oss mer eller mindre på samme nivå med. Men ingen vet hvem som sitter i de anonyme Lidl-kontorene, og sånt er vel skummelt for Ola Nordmann.

Da tror folk automatisk at her er det snusk og muffens, at alle de ansatte er underbetalte og blir mishandlet, og da tør de ihvertfall ikke handle noe der. Dessuten er vel alt som er fra EU både smittet med fugleinfluensa, kugalskap og salmonella...

Lidl kommer jeg virkelig til å savne! Håper de prøver seg igjen, og/eller at andre store aktører prøver å satse. Om de er utenlands-drevne, så gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og nå er jo ICA i trøbbel også!

Enda et utenlandsk konsern som ikke takler mektige Norges- og Reitangruppen. De har gått ned fra 25 % av markedsandelene til rundt 15 % bare siden 2000, og det går stadig dårligere... De har jo kommet med tiltak akkurat nå - med priskutt, sunnere vareutvalg osv, og jeg håper ikke de forsvinner. Tenk så trist hvis ICA Maxi og ICA Supermarked blir borte f.eks - det er jo kvalitetsprodukter med andre varer enn Rema og Meny - og vi trenger dem!

Er forresten også trist over at Lidl forsvinner.

Tror det hadde litt med ledelsen å gjøre. Vi er jo vant til å se rause og folkelige "kjøpmenn", som Reitan, Hagen og Buru, som alle kjenner igjen og føler oss mer eller mindre på samme nivå med. Men ingen vet hvem som sitter i de anonyme Lidl-kontorene, og sånt er vel skummelt for Ola Nordmann.

Da tror folk automatisk at her er det snusk og muffens, at alle de ansatte er underbetalte og blir mishandlet, og da tør de ihvertfall ikke handle noe der. Dessuten er vel alt som er fra EU både smittet med fugleinfluensa, kugalskap og salmonella...

Lidl kommer jeg virkelig til å savne! Håper de prøver seg igjen, og/eller at andre store aktører prøver å satse. Om de er utenlands-drevne, så gjerne for meg.

Kan noen fortelle meg hvem det er som handler på Rema? De har dårlige varer og dårlig utvalg. Jeg forstår jo at halve Norge handler hos Rema, siden de kan kjøpe opp så mye som de gjør, men jeg forstår altså ikke hvem som gjør det. hvor e dere?

Jeg savner også Lidl. De spraysåpene til f.eks. bad, glass, kjøkken og fett - de kunne ikke blitt bedre, og til halv pris av det andre butikker tar. jeg har handlet mye hos Lidl, og beklager virkelig at de nå har lagt ned.

Jeg lurer litt på de som klager på kvaliteten på Lidl. Hvis man f.eks. kjøper ei pakke corn flakes til kr 3,-, så sier det seg selv at det ikke er overvettes kvalitet om den nå er kjøpt på Lidl eller Rema. Går ikke an å sammenligne dårlige billigvarer mot gode kvalitetsvarer i andre butikker. Lidl hadde også noen varer som var så billig at det sa seg selv at kvaliteten måtte være dårlig, akkurat som andre butikker har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvem det er som handler på Rema? De har dårlige varer og dårlig utvalg. Jeg forstår jo at halve Norge handler hos Rema, siden de kan kjøpe opp så mye som de gjør, men jeg forstår altså ikke hvem som gjør det. hvor e dere?

Jeg er en av dem som handler på Rema, gitt! Er det så ille, da? Jeg har ikke inntrykk av at Rema er noe verre enn Kiwi og Prix, for eksempel. Det er klart jeg foretrekker Meny og Ica ettersom det er renere, ryddigere og mer attraktivt å handle der, men jeg er en fattig student og ting er stort sett hakket billigere på Rema og Kiwi. I tillegg har Rema vært den nærmeste matbutikken de to siste stedene jeg har bodd, så det har rett og slett bare blitt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler på Rema1000. Det er den billigste butikken her og har de varene jeg normalt trenger. Skal jeg ha noe de ikke trenger så reiser jeg andre steder og får det der.

Ser ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ignorerte Lidl, Norgesgruppen introduserte til og med et eget merke "First price" for å møte kunkurransen. (forresten en god grunn til å handle nettopp på Kiwi, OK produkter til lave priser)

Det er vel feil. Jeg mer eller mindre levde på FirstPrice-produkter på slutten av studietiden min, og det er 4 år siden jeg var ferdig. Da var vel ikke Lidl kommet til Norge. Så de produktene kom ikke på grunn av Lidl, men intern konkurranse blant de ulike norske kjedene.

Kan noen fortelle meg hvem det er som handler på Rema? De har dårlige varer og dårlig utvalg. Jeg forstår jo at halve Norge handler hos Rema, siden de kan kjøpe opp så mye som de gjør, men jeg forstår altså ikke hvem som gjør det. hvor e dere?

Jeg handler på Rema. Og Kiwi. Og Meny. Og innimellom på Rimi og Ica. "Min" Rema-butikk er faktisk veldig bra, med stort utvalg og mye ferske grønnsaker og frukt.

_________

Jeg var aldri noen Lidl-fantast, men det er fordi jeg liker å handle i nærmiljøet mitt. Hvorfor reise 20 minutter med t-banen for å handle på Lidl når jeg kan gå 2 minutter til nærmeste nærbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan se nærmeste Rema fra leiligheten min, så jeg handler der. De har stort sett det jeg trenger, må jeg ha noe spesielt blir det Ultra der jeg bor nå. Skygger unna Bunnpris og Rimi så godt det er, og Lidl har jeg aldri satt mine ben på (smakte på "sjokoladepuddingen" en gang, hva var det for noe egentlig????).

Lidl visste jo godt at det var hard konkurranse da de etablerte seg i Norge. Ica sliter nok en del fordi de hele tiden gjør forandring, det er jo mange forskjellige Ica-konsepter, har noen egentlig oversikten lenger?

Skal man drive butikk i Norge, må man tilrettelegge for nordmenn, ikke forvente at nordmenn skal forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig, tyske produkter som BMW, Audi, Bosh, AEG, e.t.c kjøper nordmenn p.g.a. tysk kvalitet. Men når en tysk kjede som Lidl etablerer seg i Norge, og selger varer som er produsert etter tyske kvalitetsnormer, da er det plutselig ikke tysk kvalitet lengre. Forstå det den som kan...

Det har sammenheng med at det i Norge er kultur for at man skal behandle arbeidstakere skikkelig. Vi opererer altså med noen standarder for hva som er anstendig når det gjelder behandling av vanlige arbeidtakere. Og her tror jeg LIDL bommet stygt når de analyserte hvordan de skulle få innpass i det norske markedet.

Det er LIDL`s dårlige holdninger til egne arbeidstakeres rettigheter som var den direkte årsaken til at jeg aldri satte min fot i en LIDL- butikk. Og jeg er åpenbart ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hovedgrunnen til at jeg bare har handlet en gang på Lidl er at de ligger så utrolig langt utenfor alt. Hvorfor reise lange veier for å handle på Lidl, når jeg finner alt jeg trenger på butikker som er mye nærmere?

Ellers likte jeg forsåvidt heller ikke det jeg så da jeg var innom Lidl, butikken var rotete og varer de hadde annonsert var de tomme for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas
Det har sammenheng med at det i Norge er kultur for at man skal behandle arbeidstakere skikkelig. Vi opererer altså med noen standarder for hva som er anstendig når det gjelder behandling av vanlige arbeidtakere. Og her tror jeg LIDL bommet stygt når de analyserte hvordan de skulle få innpass i det norske markedet.

Det er LIDL`s dårlige holdninger til egne arbeidstakeres rettigheter som var den direkte årsaken til at jeg aldri satte min fot i en LIDL- butikk. Og jeg er åpenbart ikke alene.

I følge denne artikkelen var det ordnede forhold på Lidl. Rema derimot...

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.5118641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jonas

Det er vel feil. Jeg mer eller mindre levde på FirstPrice-produkter på slutten av studietiden min, og det er 4 år siden jeg var ferdig. Da var vel ikke Lidl kommet til Norge. Så de produktene kom ikke på grunn av Lidl, men intern konkurranse blant de ulike norske kjedene.

First Price kom i tiden før Lidl etablerte seg,(selv om det har vært en kontinuerlig økning i løpet av flere år) for å møte konkurransen fra Lidl. Norgesgruppen visste at Lidl hadde mange, billige, egne merker og var redd for å miste kunder p.g.a dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidl er sikkert en grei butikk, men går sjelden dit etter mitt første møte med butikken, hvir det var gamle larver i en kjeks kartong og fluer i potetgullposen :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evalina
Skal man drive butikk i Norge, må man tilrettelegge for nordmenn, ikke forvente at nordmenn skal forandre seg.

Og hvem er nordmenn? Hva kjennetegner nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...