Gå til innhold

Kvinner skulker jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/09/537689.html

Man kan ikke stemple folk på denne måten, sier Grimsmo og minner også om at mye av fraværet hos unge kvinner skyldes omsorgsforpliktelsene i hjemmet.

Husker jobben hans var mye viktigere enn min og at vi kranglet når jeg til slutt trumfet igjennom at han også må være hjemme!

Ble litt provosert akkurat som likestillingsombudet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frida Thomasine
Skrevet

Dette var veldig provoserende artikkel.

Kvinner blir kanskje oftere borte fra jobben sånn sett under ett, og det skyldes vel fordi kvinner er dem som gjerne blir hjemme fra jobben når barnet eller barna er syke - selvom også far kan ta ut sykedager på vegne av barn! Det er gjerne mor som gjør dette.

Dt er også ofte slik at kvinner er alene om omsorgen og blir derfor hjemme med syke barn fordi faren ikke er tilgjengelig i barnets liv.

Å gå så langt å si at vi kvinner skulker unna er drøyt!

Kvinner har jobb ute, jobb hjemme med barna, hus og gjerneen "sliten" mann!

Mannen har jobb ute og får ofte servert middagen på bordet med rene og pene leggeklare unger!

Gjest Frida Thomasine igjen EDIT
Skrevet
Dette var veldig provoserende artikkel.

Kvinner blir kanskje oftere borte fra jobben sånn sett under ett, og det skyldes vel fordi kvinner er dem som gjerne blir hjemme fra jobben når barnet eller barna er syke - selvom også far kan ta ut sykedager på vegne av barn! Det er gjerne mor som gjør dette.

Dt er også ofte slik at kvinner er alene om omsorgen og blir derfor hjemme med syke barn fordi faren ikke er tilgjengelig i barnets liv.

Å gå så langt å si at vi kvinner skulker unna er drøyt!

Kvinner har jobb ute, jobb hjemme med barna, hus og gjerneen "sliten" mann!

Mannen har jobb ute og får ofte servert middagen på bordet med rene og pene leggeklare unger!

GLEMTE Å SI DETTE:

At barna er rene og pene, mette og glade og leggeklare, skyldes mor som har tatt seg av barna etter endt dag på jobben!

Mor= fulltidsjobb ute og fulltidjobb hjemme med hus, barn og kanskje hage

Far= fulltidsjobb ute og alt til rettelagt når han kommer hjem!

Merkelig at kvinner blir eldre enn menn sånn gjennomsnittlig sett - kanskje fordi vi kvinner forer dem med for mye god mat og at dem sliper all "mosjonen" med småbarna som tross alt er dems egne....

Skrevet

Tåpelig å si at far bare kan "slenge beina på bordet" når han kommer hjem, menn gjør faktisk en del hjemme de òg, og i tillegg er det ofte de som har ansvar for mere praktiske ting som maling, dekkskift, hekkplanting, plenklipping o.l.

Gjest Frida Thomasine
Skrevet
Tåpelig å si at far bare kan "slenge beina på bordet" når han kommer hjem, menn gjør faktisk en del hjemme de òg, og i tillegg er det ofte de som har ansvar for mere praktiske ting som maling, dekkskift, hekkplanting, plenklipping o.l.

Å, er dette vanlig hos deg eller i de fleste hjem?

De fleste mødrene jeg kjenner gjør dette etter arbeidstid eller i helgene, mens far sitter med beina på bordet med fjernkontrollen!

Neida, ikke de fleste - men mange har det nok sånn!

Ikke si at maling, dekkskift, hekkplanting, plenklipping o.l. er noe de fleste kvinner slipper unna er du grei!

Skrevet

Litt OT, men jeg blir alltid litt lattermild når dekkskift nevnes som en av "mannetingene" som gjør at det liksom går opp i opp. Ærlig talt, dekkskift gjør mannen min på en halvtime, maks, to ganger i året. Et hus må bare males annethvert år, og det er begrenset hvor ofte man planter ny hekk. Hvis man har plen som må klippes, eller oppkjørsel som må måkes for snø, begynner det å nærme seg noe sammenlignbart... Men sånn i forhold til resten av husarbeid og arbeid med barn, så er det ikke rare greiene likevel.

Heldigvis er vel de fleste nå til dags flinkere til å dele enn at mannen tar ute og kvinnen tar alt inne. :)

Ellers sliter jeg litt med å gripe hva som er hovedtema i artikkelen. Er det at yngre skulker jobben for ofte, eller at småbarnsmødre har høyest fravær? Det er to rimelig forskjellige problemstillinger....

Gjest Gjest
Skrevet

De husstandene som har dette gjennomføre finnes. Jeg er oppvokst med dette. Men det går ikke an å kalle dette rettferdig fordeling!

Min mor vasket huset rundt en gang i uken. Lagde alle måltidene. Dekking av bord, oppvask etterpå. Handlet inn til middag. Lagde middag. Sydde klær til oss når det var teater på skolen, eller lignende. Tok oss med til legen når vi var syke. Lista over hennes gjøremål er laaaaang. Og hun arbeider på fulltid ved siden av.

Min far reparerte dekkene på syklene når de var punkterte, og det hendte han tok en helg der han reparerte noe, eller malte, eller klippet plen. Det var liksom hans oppgaver. Men satt min mor da med et dameblad og en kaffekopp og slappet av? Nei, hun var selvsagt med på dette også!

Det er stor forskjell på daglige gjøremål, som sliter på en i lengden, og det å ta en helg i ny og ne til å jobbe i hagen eller reparere en sykkel en gang i året.

Når vi jentene ble store nok, tok vi del i borddekking, middagslaging og slikt. Mens min bror ble aldri spurt. Han skulle jo være med pappa og reparere sykler eller noe, dersom det var behov for det. Kan ikke si det føltes rettferdig.

Jeg tror nok det blir andre boller når jeg stifter familie ;)

Gjest StockDama
Skrevet
Å, er dette vanlig hos deg eller i de fleste hjem?

De fleste mødrene jeg kjenner gjør dette etter arbeidstid eller i helgene, mens far sitter med beina på bordet med fjernkontrollen!

Neida, ikke de fleste - men mange har det nok sånn!

Ikke si at maling, dekkskift, hekkplanting, plenklipping o.l. er noe de fleste kvinner slipper unna er du grei!

Burde ikke de kvinnfolka ta tak i mannen sin å be de skjerpe seg? Om de tillater seg å være fulltids husmor og ha en vanlig jobb ved siden er det egentlig helt og holdent deres egen feil. Må sette krav, vettu.

Skrevet

Og glem ikke at de menn som faktisk drar sin del av lasset hjemme er "flinke" mens hvis det ikke blir gjort er det kvinnen som er en slarv. Det er jeg som får skjeve blikk dersom jeg ikke ser at buksen mitt barn har i barnehagen var møkkete, mens når far leverer er det greit å både ha glemt solkrem og regnbukser.

Min mann drar sitt og er "flink" - jeg er aldri flink, jeg bare gjør det som må gjøres.

Når det gjelder å være hjemme med sykt barn deler vi dermed likt, men når jeg er hjemme med sykt barn får jeg både vasket tøy og jobbet litt, min mann ligger på sofaen og sover sammen med det syke barnet.

Min mann har ansvar for plenklipp og snømåking; i år kom all snøen ferdigmåket - bortsett fra den ene gangen da jeg måkte - plenen blir ikke klippet.

Jeg vil gjerne si at min mann tar sin rettferdige del - det er nok ikke helt sant. Men jeg får gjort utrolig mye på den tiden han har i reisevei til og fra jobb da, i motsetning til meg som jobber nesten ved siden av der jeg bor.

Gjest Gjest
Skrevet
Burde ikke de kvinnfolka ta tak i mannen sin å be de skjerpe seg? Om de tillater seg å være fulltids husmor og ha en vanlig jobb ved siden er det egentlig helt og holdent deres egen feil. Må sette krav, vettu.

Joda. Men vet du hva? Jeg tror mange kvinner i dag tar det som en selvfølge at det er likestilling i hjemmet, men at mange får seg en overraskelse når de etablerer seg, inkl meg.

Og at det blir et helvetes styr om oppvasken, golvvasken osv. Jeg tror også mange resignerer og tar alt selv, for husfredens skyd.

Og det at mannens jobb er viktigst skinner jo igjennom overalt. Tåpelig ja. Så jeg må si meg enig med likestillingsministeren ang kampen for likestilling i hjemmet.

Gjest StockDama
Skrevet
Joda. Men vet du hva? Jeg tror mange kvinner i dag tar det som en selvfølge at det er likestilling i hjemmet, men at mange får seg en overraskelse når de etablerer seg, inkl meg.

Og at det blir et helvetes styr om oppvasken, golvvasken osv. Jeg tror også mange resignerer og tar alt selv, for husfredens skyd.

Og det at mannens jobb er viktigst skinner jo igjennom overalt. Tåpelig ja. Så jeg må si meg enig med likestillingsministeren ang kampen for likestilling i hjemmet.

Virkelig?

Gudsjelov jeg har mannen jeg har, kunne aldri ha funnet meg i å gjøre alt bare for "husfreden", for det ville ikke blitt mye fredelig fra min side.

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt inntrykk er at menn gjør lite omstruktureringer i livet når de får barn. Det er kvinnen som jobber deltid for å få tid til husarbeidet osv...Svært sjelden ser jeg at menn gjør tilsvarende endringer

Kvinner blir kanskje oftere sykmeldt enn mennene sine, noe jeg personlig tror henger sammen med kvinnenes konstante kroppslige og mentale beredskap. Til slutt sier det bare pang!

Skrevet

Det morsomste i denne tråden er sinnet over at ledere generaliserer når det gjelder kvinner og småbarnsmødre, mens veldig mange har gjør at akkurat det samme når det gjelder menn og småbarnsfedre.....fordi han gjør ikke annet hjemme enn å "sitte med fjernkontrollen og beina på bordet".

On topic; det finnes jeg en rekke ordninger for at småbarnsforeldre skal kunne være hjemme med syke barn etc. Som enslig forelder får du 20 dager tror jeg.

Jeg tror ikke dette faller inn under det lederne betegner som "skulk"...det burde i alle fall ikke det.

Skrevet (endret)

Jeg jobber i mannsdominert bedrift, og jeg må jo si at det ligger noe i det når de få mødrene som jobber der ikke lenger jobber fulltid og er borte mye oftere med syke barn enn fedrene som jobber der (ingen fedre som jobber deltid...).

Men det er kun oss kvinner som kan endre på det, dersom en ikke stiller samme krav til far som til oss selv så har vi oss selv å takke...

Jeg har heldigvis funnet en mann som deler permisjonen med meg, er nesten mer huslig enn meg, og han er fullstendig klar over at dersom det hadde blitt ymtet frempå at hans jobb er viktigere enn min så hadde det blitt ramaskrik (jobbene våre er da like viktige for oss selv uansett stilling og lønn). Nå er jeg høyt utdannet og har ambisjoner så jeg må kunne stille krav til at han er like mye engasjert på hjemmebane, hvis ikke hadde det vært drepen for min karriere.

Og tilbake til kvinner og sykefravær; personlig har jeg dessverre opplevd mye mer syting og klaging og lavere terskel for å være hjemme hos mine kvinnelige bekjentskaper enn hos de mannlige bekjentskapene... Mannfolka kommer gjerne med feber på jobb, mens kvinner blir gjerne hjemme dersom de har litt vondt i hodet... Generalisert, det gjelder selvsagt ikke alle, jeg er selv kvinne og må nesten være døden nær for å ikke gå på jobb...

Endret av LilleMy28
Skrevet
Det morsomste i denne tråden er sinnet over at ledere generaliserer når det gjelder kvinner og småbarnsmødre, mens veldig mange har gjør at akkurat det samme når det gjelder menn og småbarnsfedre.....fordi han gjør ikke annet hjemme enn å "sitte med fjernkontrollen og beina på bordet".

On topic; det finnes jeg en rekke ordninger for at småbarnsforeldre skal kunne være hjemme med syke barn etc. Som enslig forelder får du 20 dager tror jeg.

Jeg tror ikke dette faller inn under det lederne betegner som "skulk"...det burde i alle fall ikke det.

TAKK, just my point

Gjest Gjest
Skrevet

Slik jeg leste artiklene om dette i gårsdagens aviser, dreier det seg mest om arbeidsmoralen og terskelen for å bli hjemme for YNGRE arbeidstakere (blant annet vikarer gjennom byråer), antagelig har ikke så mange av disse barn. Her var det vel mer snakk om uspesifisert fravær? Der tror jeg fortsatt man kan finne forklaringen i kjønnsmønstrene; jenter har oftere mindre attraktive jobber i den forstand at man både blir sliten, utsatt for smitte (omsorgsyrker) og det er lite mening i å "vise seg" for arbeidsgiver i håp om en karriere. I en jobb man gjerne vil beholde går man vel på jobb med litt vondt i ryggen eller hodepine, mens det kan være en god "unnskyldning" for et pusterom i en jobb hvor man føler man blir utnyttet. Som selvstendig næringsdrivende (kvinne) vet jeg også hvor forskjellig sykefraværet er for de som driver egen bedrift, og de ansatte.

At kvinner tar en større del av børen med å være hjemme med syke barn tviler jeg ikke på, og jeg tror også det kan være belastende for enkelte arbeidsplasser. Men skulk håper jeg ikke det oppfattes som.

Gjest Gjest
Skrevet
Der tror jeg fortsatt man kan finne forklaringen i kjønnsmønstrene; jenter har oftere mindre attraktive jobber i den forstand at man både blir sliten, utsatt for smitte (omsorgsyrker) og det er lite mening i å "vise seg" for arbeidsgiver i håp om en karriere. I en jobb man gjerne vil beholde går man vel på jobb med litt vondt i ryggen eller hodepine, mens det kan være en god "unnskyldning" for et pusterom i en jobb hvor man føler man blir utnyttet. Som selvstendig næringsdrivende (kvinne) vet jeg også hvor forskjellig sykefraværet er for de som driver egen bedrift, og de ansatte.

Hvorfor er vi kvinner så flinke til å finne oss til rette i offerrollen? Eller er det vi som setter oss selv i den?

Unge kvinner av i dag har i stor grad samme muligheter som menn i utdanningssystemet, men likevel snakker vi om at de "stakkars" kvinnene blir "utnyttet" i sine "mindre attraktive" jobber.

Er det ikke på tide at vi tar litt ansvar fremfor å fremstille oss selv som viljeløse og sttakrslige skapninger?

Skrevet (endret)

Det er vel de færreste som maler huset flere ganger i året, skifter dekk mer enn to ganger i året, planter hekk hver helg utenom jobb og bruker hele året på plenklipping....

Det blir omrent som om jeg skulle si at det ville vært nok om jeg sydde nye gardiner inkl. å henge dem opp, lappet klær, plantet blomsterkasser og vasket trammen.

Heldigvis er det en del menn som anser at man kan ta seg av ting sammen.

Endret av absinthia
Gjest Emera
Skrevet
Hvorfor er vi kvinner så flinke til å finne oss til rette i offerrollen? Eller er det vi som setter oss selv i den?

Unge kvinner av i dag har i stor grad samme muligheter som menn i utdanningssystemet, men likevel snakker vi om at de "stakkars" kvinnene blir "utnyttet" i sine "mindre attraktive" jobber.

Er det ikke på tide at vi tar litt ansvar fremfor å fremstille oss selv som viljeløse og sttakrslige skapninger?

Jeg tror dette handler til dels om hvordan jenter og gutter blir oppdratt hjemme. Endringer i kjønnsrollemønster tar LANG tid, og de som etablerer seg i dag er (generelt) fremdeles oppdratt noe tradisjonelt. Jenter skal bli til omsorgsfulle mødre og dyktige husmødre, gutter trenger ikke dette. Når dagens barn blir voksne tror jeg litt av dette ennå vil henge igjen, men mye vil være endret. Håper jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror dette handler til dels om hvordan jenter og gutter blir oppdratt hjemme. Endringer i kjønnsrollemønster tar LANG tid, og de som etablerer seg i dag er (generelt) fremdeles oppdratt noe tradisjonelt. Jenter skal bli til omsorgsfulle mødre og dyktige husmødre, gutter trenger ikke dette. Når dagens barn blir voksne tror jeg litt av dette ennå vil henge igjen, men mye vil være endret. Håper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...