Gå til innhold

Lesbisk bryllup på vei!


Gjest Lille Eden

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er veldig forskjellig hva folk velger å gjøre... Mange har fri bar, mens andre velger å gi gjestene sine et par drikkebonger og så må de kjøpe i baren etterpå... Tror man kan velge som man vil, men jeg er vant til fri bar... Vi har leid lokale hvor vi skal ha alt medbrakt, så da blir det liksom mest logisk med fri bar.... Hvis ikke måtte vi stresset med sjenkebevillgning o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Neferet

Hallo!

Så stas å se at det er flere jentepar som planlegger bryllup her inne! Selv skal jeg og samboeren min gifte oss 04.07.2009, og planleggingen er i full gang. Vi har riktignok vært forlovet en lang stund, men nå er planleggingen i gang for fullt. Det er spennende (og skummelt!)

Nå går jo den nye ekteskapsloven gjennom også, så da går det an å gifte seg på ordentlig, uten at det heter noe annet. Vi skal ha seremoni gjennom Human Etisk forbund, hva tenker dere å gjøre? Nå er det kanskje ikke så lurt å sette igang alle planleggingsspørsmålene enda, i og med at dere skal gifte dere i 2010, men blir litt ivrig og nysgjerrig!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie
Nå går jo den nye ekteskapsloven gjennom også, så da går det an å gifte seg på ordentlig, uten at det heter noe annet. Vi skal ha seremoni gjennom Human Etisk forbund, hva tenker dere å gjøre? Nå er det kanskje ikke så lurt å sette igang alle planleggingsspørsmålene enda, i og med at dere skal gifte dere i 2010, men blir litt ivrig og nysgjerrig!

:hoppe:

Hei, så hyggelig!

Men nå må jeg bare være ærlig å si at jeg lurer veldig på når den nye ekteskapsloven trer i kraft? Vet du det? :jepp:

Vi regner med at det blir en sermoni gjennom Human Etisk forbund ja, jeg er medlem av statskirkien, men føler det blir helt feil å gifte seg en plass der de som vier oss er "tvunget" av loven til det. Dessuten ønsker jeg ikke en vielse som inneholder referanser til gud osv, det blir bare feil (hmm... kanskje jeg skal melde meg ut av statskirken ved nærmere ettertanke? :fnise: )

Skal dere ha brudekjoler begge to? eller blir det noe annet? Vi skal begge ha brudekjoler, men de er ikke helt tradisjonelt hvite, de skal ha røde detaljer på seg, men de skal ikke være likedane :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Hei, så hyggelig!

Men nå må jeg bare være ærlig å si at jeg lurer veldig på når den nye ekteskapsloven trer i kraft? Vet du det? :jepp:

Vi regner med at det blir en sermoni gjennom Human Etisk forbund ja, jeg er medlem av statskirkien, men føler det blir helt feil å gifte seg en plass der de som vier oss er "tvunget" av loven til det. Dessuten ønsker jeg ikke en vielse som inneholder referanser til gud osv, det blir bare feil (hmm... kanskje jeg skal melde meg ut av statskirken ved nærmere ettertanke? :fnise: )

Skal dere ha brudekjoler begge to? eller blir det noe annet? Vi skal begge ha brudekjoler, men de er ikke helt tradisjonelt hvite, de skal ha røde detaljer på seg, men de skal ikke være likedane :-D

Det siste jeg har hørt er at den trer i kraft fra nyttår, dvs 01.01.09. Men så er det visst en del som må ordnes før den kan være helt i kraft på ordentlig, det er visstnok masse arbeid hos folkeregister osv (kan ikke helt skjønne hva det er, men det er nå engang sånn) Så foreløpig er det litt flytende hvordan dette blir. Det får ikke spille noen rolle, her skal det giftes uansett! :)

Hvis dere skal bruke humanetisk, må minst en av dere være medlem der (og da ikke være innmeldt i statskirken). Jeg og en kamerat meldte oss ut sammen for noen år siden, lenge før det var planer om noe ekteskap (og lenge før humanetisk hadde vigselsrett). De har egne skjemaer på nettsidene sine som en kan bruke for utmelding.

Vi skal ikke ha hvite kjoler noen av oss. Vi har faktisk kjolene i boks allerede, så det er noe vi vet. Min har hvitt slep, men ellers er den rød. Min kjæres kjole er lilla, og skal ha trekvartarmer og ikke slep. Vi er så forskjellig bygd at vi har gått for helt forskjellige kjoler også- Noe annet ville trolig sett litt merkelig ut :fnise:

Det blir spennende å følge den videre planleggingen deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie
Det siste jeg har hørt er at den trer i kraft fra nyttår, dvs 01.01.09. Men så er det visst en del som må ordnes før den kan være helt i kraft på ordentlig, det er visstnok masse arbeid hos folkeregister osv (kan ikke helt skjønne hva det er, men det er nå engang sånn) Så foreløpig er det litt flytende hvordan dette blir. Det får ikke spille noen rolle, her skal det giftes uansett! :)

Hvis dere skal bruke humanetisk, må minst en av dere være medlem der (og da ikke være innmeldt i statskirken). Jeg og en kamerat meldte oss ut sammen for noen år siden, lenge før det var planer om noe ekteskap (og lenge før humanetisk hadde vigselsrett). De har egne skjemaer på nettsidene sine som en kan bruke for utmelding.

Vi skal ikke ha hvite kjoler noen av oss. Vi har faktisk kjolene i boks allerede, så det er noe vi vet. Min har hvitt slep, men ellers er den rød. Min kjæres kjole er lilla, og skal ha trekvartarmer og ikke slep. Vi er så forskjellig bygd at vi har gått for helt forskjellige kjoler også- Noe annet ville trolig sett litt merkelig ut :fnise:

Det blir spennende å følge den videre planleggingen deres!

Gleder meg til å høre hvordan dere ender opp med å gjøre forsjellige ting!

Jeg og min kjære er litt rådvill, for vi har begge fedre som skal "følge oss opp" til "alteret" (for å uttrykke meg på den måten) de hadde begge to kommet til å blitt utrolig skuffet om vi hadde valgt å gå alene elns, så det er ikke aktuelt, men "problemet" her er, hvem skal gå "opp" først? :fnise: Dette er egentlig en helt latterlig ting å diskutere, men vi vil begge se den andre gå opp! man skal tenke på alt tydeligvis.......

Vi er begge veldig jentete av oss (jeg mer enn hun tror jeg) derfor valgte vi å ha hvite-småkakete-kjoler :ler: som er nydelige!

Men dere har vel begynt sånn smått (stort?) med planleggingen? får dere noen reaksjoner på at dere skal ha et lesbisk bryllup? jeg syntes det var direkte festlig av og til å se reaksjonene til de forskjellige gullsmedene når det gikk opp for dem at det var de to jentene foran dem som skulle ha ringene, og ikke typen til den ene av de! :ler: men vi han enda ikke fått noen negative reaskjoner! .. som vi vet om da... Men vi tenker på å ha festen på ett gårdstun noen mil fra hjembyen, der folk og fe er en del mer konservative enn de er her hjemme, så det skal bli interesant å se hva som skjer da? :jepp:

Hva gjør dere`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Neferet
Gleder meg til å høre hvordan dere ender opp med å gjøre forsjellige ting!

Jeg og min kjære er litt rådvill, for vi har begge fedre som skal "følge oss opp" til "alteret" (for å uttrykke meg på den måten) de hadde begge to kommet til å blitt utrolig skuffet om vi hadde valgt å gå alene elns, så det er ikke aktuelt, men "problemet" her er, hvem skal gå "opp" først? :fnise: Dette er egentlig en helt latterlig ting å diskutere, men vi vil begge se den andre gå opp! man skal tenke på alt tydeligvis.......

Vi er begge veldig jentete av oss (jeg mer enn hun tror jeg) derfor valgte vi å ha hvite-småkakete-kjoler :ler: som er nydelige!

Men dere har vel begynt sånn smått (stort?) med planleggingen? får dere noen reaksjoner på at dere skal ha et lesbisk bryllup? jeg syntes det var direkte festlig av og til å se reaksjonene til de forskjellige gullsmedene når det gikk opp for dem at det var de to jentene foran dem som skulle ha ringene, og ikke typen til den ene av de! :ler: men vi han enda ikke fått noen negative reaskjoner! .. som vi vet om da... Men vi tenker på å ha festen på ett gårdstun noen mil fra hjembyen, der folk og fe er en del mer konservative enn de er her hjemme, så det skal bli interesant å se hva som skjer da? :jepp:

Hva gjør dere`?

Vi har ikke fått noen negative reaksjoner foreløpig. Vi har vært litt rundt og kikket på forskjellige lokaler før vi endte opp med det vi skal bruke, og det var faktisk ingen som så rart på oss eller mistet maska underveis. Sånt er jo litt moro. Nå var vi jo litt nervøse for å fortelle min kjæres foreldre at vi faktisk planlegger på ordentlig, hennes mor brukte over 5 år på å godta at vi er sammen, jeg kom først inn i varmen igjen der for to år siden. Men etter litt betenkningstid har hun blitt veldig ivrig på å bistå med planleggingen, så det er jo moro.

Vi kommer etter all sannsynlighet til å komme sammen og gå opp sammen. Vi har tenkt litt sånn at på dette finnes det ingen tradisjoner, og det er også det vi legger opp med bakgrunn i. Det blir mer fellesskap enn tradisjonelle roller på vår dag. Spennende å se hva gjestene synes om det! :)

Har dere kjolene i boks allerede? Hadde vært morsomt å se. Det ligger bilde av min på forum for 2009-bruder, kan sende deg dersom du ikke finner den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_aurora_*

Syns det er super hyggelig at du skal fri:)

Men når det kommer til ringer syns jeg det var så romantisk å gå sammen min forlovede til gullsmeden å finne dem sammen......Du trenger ikke ha en ring når du frir.

Vi har ring av hvitt gull uten diamant - men det skal diamant i min når vi får dem inngravert før bryllupet - så blir det på en måte ny ring for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie
Har dere kjolene i boks allerede? Hadde vært morsomt å se. Det ligger bilde av min på forum for 2009-bruder, kan sende deg dersom du ikke finner den der.

http://www.maggiesottero.com/dress.aspx?pa...amp;style=A3214

http://www.maggiesottero.com/dress.aspx?pa...amp;style=J1086

Den øverste er det jeg skal ha, og den nederste skal min kjære ha, vel ikke AKKURAT den, men veldig lik :jepp: Ikke kjøpt enda (iiiiikk....) men de er helt nydelige!

Skjønner at dere er litt nervøse for å fortelle at dere planlegger ja, vi har det på samme måte. De på hennes side bryr seg ikke og min side tror ikke at det kommer til å skje! Så deet.. Vi får vel bare gi dem tid tenker jeg :sjenert:

Alt til sin tid! Når vi faktisk kommer hjem hos de og forteller at nå er lokalet odnet og diverse, så kommer det vel til å gå opp et lys for våre kjære foreldre tenker jeg :ler:

Mamma hinter litt om at hun ønsker seg barnebarn, tror hun er litt bekymret for at vi ikke skal ha barn - noe vi skal- så jeg tror det hjalp litt hos henne at jeg bekreftet at hun skal få det, om noen få år :babysmokk:

Nå tenkte jeg å snike inne på 2009 bruder, å sjekke ut kjolen din! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Den øverste er det jeg skal ha, og den nederste skal min kjære ha, vel ikke AKKURAT den, men veldig lik :jepp: Ikke kjøpt enda (iiiiikk....) men de er helt nydelige!

Typisk nok er Maggie Sotteros nettside nede nå, men jeg skal sjekke igjen ved en senere anledning!

Jeg tror nok også det roer seg med foreldre når planleggingen er i gang på ordentlig. Min kommende svigermor har ihvertfall plutselig blitt ivrig etter litt betenkningstid. Sånt er jo hyggelig!

Har dere tenkt noe på om dere skal ta hverandres navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie
Har dere tenkt noe på om dere skal ta hverandres navn?

Min kjære har akkurat satt seg på bakbena og sagt at hun nekter å gifte seg om hun ikke får gifte seg i samme kjolen som du skal ha, hun ble forelsket :ler:

Men tilbake til etternavn, ja vi har tenkt på det, men vi har begge tre navn. Ett av mine navn er skjeldent, og sperret for at andre kan ta det ved andre anledninger en giftemål og fødsel, så det ønsker jeg ikke å fjerne fordi det er et familienavn og det andre er en smule kjent, så ønsker ikke fjerne det heller.. Og hun ønsker ikke å fjerne noen av sine, så vi får se om det blir aktuelt med 4 navn på en av oss :lur:

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Min kjære har akkurat satt seg på bakbena og sagt at hun nekter å gifte seg om hun ikke får gifte seg i samme kjolen som du skal ha, hun ble forelsket :ler:

Men tilbake til etternavn, ja vi har tenkt på det, men vi har begge tre navn. Ett av mine navn er skjeldent, og sperret for at andre kan ta det ved andre anledninger en giftemål og fødsel, så det ønsker jeg ikke å fjerne fordi det er et familienavn og det andre er en smule kjent, så ønsker ikke fjerne det heller.. Og hun ønsker ikke å fjerne noen av sine, så vi får se om det blir aktuelt med 4 navn på en av oss :lur:

Hva med dere?

Hihi, det er jo ingenting i veien for det, kjolen er kjempefin den!! Også i speilvendte farger som jeg endte opp med. Så synes du skal bygge opp under den tanken hos din kjære! :fnise:

Vi har endt opp med at vi kommer til å ha like etternavn. Jeg har to etternavn nå, men kommer til å fjerne nåværende mellomnavn, ha nåværende etternavn som mellomnavn og hennes etternavn til slutt... Hahaha, det hørtes komplisert ut. Hun har bare et etternavn, så hun kommer til å putte inn mitt nåværende etternavn som mellomnavn og beholde sitt eget. Dette etter mye kompromiss-diskusjoner... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bie
Hei Lille Bie.

Ville bare si masse gratulerer! Dette var en søt tråd. :)

-msia

Takker så masse! Koselig av deg å droppe innom :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille Bie
Hihi, det er jo ingenting i veien for det, kjolen er kjempefin den!! Også i speilvendte farger som jeg endte opp med. Så synes du skal bygge opp under den tanken hos din kjære! :fnise:

Hun ble helt satt ut når hun så den, og utbrøt "en sånn SKAL jeg ha!" :ler:

Ja, det skal hun få!

Men for å være litt "off topic" her, skal dere ha barn? (om ja, hva har dere planlagt å gjøre) Eller har dere kanskje?

Jeg kjenner det klør litt i eggstokkene for tiden :lur: Men først bryllup!

Blir dere mange gjester? jeg regner meg at vi blir litt over 100 tenker jeg, så dette blir ikke en billig affære.. Dessuten ønsker vi å gå bort fra den tradisjonelle 3 retteren, som jeg syntes egentlig er litt oppskrytt! Vi er begge veldig glade i tapas, så vi vurderer det faktisk! Men jeg er heller ikke så begeistret for buffet i bryllup, så vi må finne en lur måte å servere det på. Evt sette ut maten på bordet slik at gjestene kan forsyne seg selv, da blir det jo gjerne litt snakking gjestene imellom også! "kan du sende saltet/salaten/pepper..." en liten Ice-breaker :Nikke:

Men er ikke helt sikker på om det gjøres i bryllup? det blir jo litt "vanlig" setting liksom?

Vi skal jo uansett ha servitører som svinser rundt og ordner drikke til gjestene, fyller på mat osv.. men er litt delt når det kommer til middagen, for vi aner ikke hvordan vi skal gjøren det! :sukk:

Noen som har noen gode råd og komme med? :sjenert:

Endret av Lille Bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tapas servert på bordene hørtes genialt ut, jeg. Bare sørg for at det er noen som kan fylle på tomme fat og skåler etterhvert. En kokk vet gjerne hvor mye en trenger å ha på fatene og hvor mange personer en regner per fat/rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Hun ble helt satt ut når hun så den, og utbrøt "en sånn SKAL jeg ha!" :ler:

Ja, det skal hun få!

Men for å være litt "off topic" her, skal dere ha barn? (om ja, hva har dere planlagt å gjøre) Eller har dere kanskje?

Jeg kjenner det klør litt i eggstokkene for tiden :lur: Men først bryllup!

Blir dere mange gjester? jeg regner meg at vi blir litt over 100 tenker jeg, så dette blir ikke en billig affære.. Dessuten ønsker vi å gå bort fra den tradisjonelle 3 retteren, som jeg syntes egentlig er litt oppskrytt! Vi er begge veldig glade i tapas, så vi vurderer det faktisk! Men jeg er heller ikke så begeistret for buffet i bryllup, så vi må finne en lur måte å servere det på. Evt sette ut maten på bordet slik at gjestene kan forsyne seg selv, da blir det jo gjerne litt snakking gjestene imellom også! "kan du sende saltet/salaten/pepper..." en liten Ice-breaker :Nikke:

Men er ikke helt sikker på om det gjøres i bryllup? det blir jo litt "vanlig" setting liksom?

Vi skal jo uansett ha servitører som svinser rundt og ordner drikke til gjestene, fyller på mat osv.. men er litt delt når det kommer til middagen, for vi aner ikke hvordan vi skal gjøren det! :sukk:

Noen som har noen gode råd og komme med? :sjenert:

Barn er en litt sånn ja-nei-vet ikke-greie.... :ler: Foreløpig veldig fornøyd med å låne andres, men det er klart, det går litt i bølger. Men det er ingen konkrete planer på gang her. Jeg har en kollega med en kone som venter barn, de har vært i Danmark. Det er vel trolig det letteste alternativet, sånn for ettertiden!

Vi blir 67 hvis alle kommer, noe som antakelig ikke er helt sannsynlig. Det hadde jo vært artig da, om alle kunne finne på å ha tid, lyst og anledning. Vi kommer nok til å ha mer tradisjonell middag, men synes ikke at det er noe i veien for å bruke tapas for de som liker det (er ikke helt fan selv...) Nok en gang er det jo sånn at det er nok av ting som blir etter den tradisjonelle oppskriften, så om en endrer litt på noen settinger bør ikke det ødelegge for noen. Så gå heller for den maten dere har mest lyst på, når alt kommer til alt er det jo deres dag! Og da må det være etter deres ønsker, ikke for å tekkes konvensjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Hallo!

Så stas å se at det er flere jentepar som planlegger bryllup her inne! Selv skal jeg og samboeren min gifte oss 04.07.2009, og planleggingen er i full gang. Vi har riktignok vært forlovet en lang stund, men nå er planleggingen i gang for fullt. Det er spennende (og skummelt!)

Nå går jo den nye ekteskapsloven gjennom også, så da går det an å gifte seg på ordentlig, uten at det heter noe annet. Vi skal ha seremoni gjennom Human Etisk forbund, hva tenker dere å gjøre? Nå er det kanskje ikke så lurt å sette igang alle planleggingsspørsmålene enda, i og med at dere skal gifte dere i 2010, men blir litt ivrig og nysgjerrig!

:hoppe:

Det går jo an med unitarisk vigsel også. Det hadde vi og fikk bestemme stort sett hvordan vi ville ha den. Supert. Ikke behøvde vi være medlem heller. http://vigsel.unitarforbundet.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Det går jo an med unitarisk vigsel også. Det hadde vi og fikk bestemme stort sett hvordan vi ville ha den. Supert. Ikke behøvde vi være medlem heller. http://vigsel.unitarforbundet.org/

Sikkert et godt alternativ med tiden, men først må vi vel komme inn under "Lov om ekteskap" som det kreves hos Unitarforbundet. Hvis jeg forsto det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sikkert et godt alternativ med tiden, men først må vi vel komme inn under "Lov om ekteskap" som det kreves hos Unitarforbundet. Hvis jeg forsto det riktig?

Trodde alle som ville gifte seg måtte komme under Lov om ekteskap. Er dere ikke det nå når ekteskapsloven er forandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Trodde alle som ville gifte seg måtte komme under Lov om ekteskap. Er dere ikke det nå når ekteskapsloven er forandret?

Vi kommer til å være det når den trår i kraft. Det skjer tidligst ved årsskiftet, og kanskje senere hvis de statlige instansene skal bruke litt tid på å forandre sine rutiner osv... Men det kommer :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...