Gjest kenneth Skrevet 8. juni 2008 #1 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg skal kontakte et begravelsesbyrå i morra, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noe jeg bør vite/forberede meg på, eller hvorvidt man kan stille med "blanke ark" i møtet med begravelsesbyrået. (Jeg har fått forståelse for at de ordner det meste). Til tross for at alle i familien, unntatt meg, er innmeldt (ikke utmeldt) av Statskirken, er vi en ikke-religiøs familie, og jeg lurer litt på hva som er "det rette" med tanke på kremasjon kontra begravelse - i den grad det er et religiøst spørsmål. (Det skjedde brått, så dette er ikke noe vi har diskutert). Jeg har ikke mistet noen av mine nærmeste før, og har derfor ikke reflektert over temaet. På en av sidene jeg var innom, stod det litt om festet grav. Jeg antar dette er en formalitet og ikke noe som vi bør hefte oss med utover å jatte med på hva b-byrået anbefaler? Jeg vurderer også å si noen ord/skrive en liten minnetale til begravelsen, og lurer på om det blir feil å starte med min versjon av det hele (mor hadde ført opp meg som nærmeste pårørende, og presten satt derfor og ventet på meg denne lørdags ettermiddagen). Det skal ikke handle om meg, men jeg lurer på om jeg evt. kan starte med en trist introduksjon der jeg sier hvordan budskapet ble overbragt fra presten til familien. Har en formening om formen på talen, men ønsker ikke å gå i noen "feller", i den grad det finnes noen. (Da vi ikke er en særlig "taletrengt" familie, kommer neppe noen til å si noen ord hvis jeg ikke gjør det. Man må jo ikke si noe, men det kan jo være greit å sette ord på hva jeg antar alle føler). Norsk bryggerikunst er min viktigste støttespiller i kveld, så hvis ovennevnte mot formodning skulle virke litt fjernt, får dere ha meg tilgitt. Det ble ihvertfall nok fnutter. (Parenteser og, forsåvidt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 9. juni 2008 #2 Del Skrevet 9. juni 2008 Kondolerer. Begravelsesbyråer er veldig vant med å ordne begravelser (åpenbart nok), så det eneste du trenger å tenke på er om du har noen tanker for begravelse. Dere må velge kiste, dødsannonse, kirkeprogram, pynt, salmer og andre innslag i begravelsen (eks. musikk), inngang- og utgangsmusikk (orgel, som regel). Du må også ta stilling til om dere skal ha noe organisert "etterpålag", i så fall vil begravelsesbyrået sannsynligvis ta jobben med å bestille catering og lokaler, om du ikke ønsker å gjøre det selv. Senere kommer samtalen med presten der du forteller litt om den avdøde, slik at presten kan forme sin preken etter det. Når det gjelder kremasjon kontra begravelse finnes det vel egentlig ingen "religiøse rettningslinjer", man gjør som man vil. Vær derimot obs. på at enkelte steder MÅ man kremeres fordi gravstedene begynner å bli fulle. Vi valgte kremasjon da min far døde, og fordelen med dette var at vi som er de aller nærmeste (barna + min mor) fikk sette ned urnen alene en stund etter begravelsen. Det synes jeg var veldig fint, mens andre igjen kan oppleve det som ensomt eller verre enn å senke kisten der og da (i begravelsen). Dersom du ikke har bestemt deg for hvor graven skal være, kan det være lurt å velge kremasjon. Velger du begravelse må kisten i jorden innen 7 dager etter dødsfallet, ved kremasjon må urnen være i jorden innen 6 mndr etter dødsfallet. Begravelsesbyret vil også gi deg en del andre papirer, blandt annet de du trenger for skifte. Dersom dere er flere livsarvinger (eks. barn) og det ikke foreligger noe testamente, kan det være en idé å få hjelp av en advokat. Det kan det forøvrig uansett, slik at det går riktig for seg. I din tale kan du si nær sagt hva som helst. En fordel er jo å snakke pent om avdøde. Om jeg oppfattet det rett synes jeg din måte å begynne på virker som en fin måte. Kondolerer nok en gang, og lykke til med alt som skal skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå